CRD motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

CRD motoren: waar het voor staat en de prestatieparameters

De CRD-motoren zijn turbodieselmotoren die voorzien zijn van een direct brandstofinjectiesysteem en die zijn gemonteerd in de modellen van Chrysler, Dodge en Jeep. Deze zijn vanaf 2000 op de markt gebracht. De motoren zijn gebouwd door VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG en Daimler AG. Kenmerkend zijn de uitstekende prestaties en de uitmuntende koppelwaarden.

De bijzonderheden van de CRD-motoren

Veel CRD-motoren zijn voorzien van een gietijzeren motorblok; uitvoeringen die voorzien zijn van een aluminium blok komen nauwelijks voor. De cilinderkop is in alle gevallen van aluminium. Het mechanisme van de kleptiming werkt met behulp van een ketting of riem. Over het algemeen wordt een common rail toegepast voor de brandstofvoorziening. De ECD-motoren met eenheid-injectoren vormen hierop een uitzondering. De turboladers in deze motoren zijn gewoonlijk afkomstig van Garrett of IHI.

Vaak voorkomende CRD-motoren

CodeProducentMotorinhoud in LOpstelling en aantal cilindersAantal kleppenMax. motorvermogen in pkMax. motorkoppel in NmProductie vanafModellen die met deze motor zijn uitgerust
ENJVM Motori2.5in lijn – vier161413402000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ENSVM Motori2.8in lijn – vier16160–200360– 4602006Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro
ENRVM Motori2.8in lijn – vier16150–163360–4002000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ECDVolkswagen AG2.0in lijn – vier161403102006Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK
EXFFiat Powertrain/ VM Motori3.0V624190– 250440–5702010Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2
EDJDaimler AG2.2in lijn – vier16121– 1503002002Chrysler PT Cruiser
ECEVolkswagen AG2.0in lijn – vier161403102006Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK
EXLDaimler AG3.0V6242185102005Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK

Vaak voorkomende defecten aan de CRD-motoren

Defecten Motoren
De regelklep voor de brandstofdruk gaat vaak defect.ENJ; ENS; ENR
De injectoren gaan vaak kapot.ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR
De sensor voor de luchtmassastroom raakt vroegtijdig verontreinigd. Dit wordt vaak het gevolg van het scheuren van het membraan van de carterventilatieklep.ENJ
De thermostaat gaat betrekkelijk kort mee.ENJ; EXF
De sensor voor de krukaspositie gaat af en toe stuk.EDJ; ENJ
De turbolader gaat niet lang mee.ENS; EXL; ECE; ECD; ENR
De stekker van de verwarming van het brandstoffilter verliest vaak zijn dichtheid.ENS; ENR
Op de EGR-klep ontstaat snel koolstofafzetting en raakt verstopt.ECD; ECE
De slangen van de turbolader zijn geneigd om te scheuren.EXF
De klep van de oliekoeler van de motor gaat defect, met als gevolg dat de motor niet voldoende olie heeft.EXF
De flappen van het inlaatspruitstuk gaan vaak vastzitten.EXL; EDJ
De snelsluitkoppelingen van het brandstofsysteem raken hun elasticiteit kwijt, waardoor er een luchtsluis ontstaat.EDJ
Vaak ontstaan er lekkages van motorolie.EXL
Het uitlaatspruitstuk is geneigd te barsten.EXL