De CRD-motoren zijn turbodieselmotoren die voorzien zijn van een direct brandstofinjectiesysteem en die zijn gemonteerd in de modellen van Chrysler, Dodge en Jeep. Deze zijn vanaf 2000 op de markt gebracht. De motoren zijn gebouwd door VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG en Daimler AG. Kenmerkend zijn de uitstekende prestaties en de uitmuntende koppelwaarden.
De bijzonderheden van de CRD-motoren
Veel CRD-motoren zijn voorzien van een gietijzeren motorblok; uitvoeringen die voorzien zijn van een aluminium blok komen nauwelijks voor. De cilinderkop is in alle gevallen van aluminium. Het mechanisme van de kleptiming werkt met behulp van een ketting of riem. Over het algemeen wordt een common rail toegepast voor de brandstofvoorziening. De ECD-motoren met eenheid-injectoren vormen hierop een uitzondering. De turboladers in deze motoren zijn gewoonlijk afkomstig van Garrett of IHI.
Vaak voorkomende CRD-motoren
Code | Producent | Motorinhoud in L | Opstelling en aantal cilinders | Aantal kleppen | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen die met deze motor zijn uitgerust |
ENJ | VM Motori | 2.5 | in lijn – vier | 16 | 141 | 340 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ENS | VM Motori | 2.8 | in lijn – vier | 16 | 160–200 | 360– 460 | 2006 | Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro |
ENR | VM Motori | 2.8 | in lijn – vier | 16 | 150–163 | 360–400 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ECD | Volkswagen AG | 2.0 | in lijn – vier | 16 | 140 | 310 | 2006 | Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK |
EXF | Fiat Powertrain/ VM Motori | 3.0 | V6 | 24 | 190– 250 | 440–570 | 2010 | Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2 |
EDJ | Daimler AG | 2.2 | in lijn – vier | 16 | 121– 150 | 300 | 2002 | Chrysler PT Cruiser |
ECE | Volkswagen AG | 2.0 | in lijn – vier | 16 | 140 | 310 | 2006 | Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK and Compass MK |
EXL | Daimler AG | 3.0 | V6 | 24 | 218 | 510 | 2005 | Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK and Commander XK |
Vaak voorkomende defecten aan de CRD-motoren
Defecten | Motoren |
De regelklep voor de brandstofdruk gaat vaak defect. | ENJ; ENS; ENR |
De injectoren gaan vaak kapot. | ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR |
De sensor voor de luchtmassastroom raakt vroegtijdig verontreinigd. Dit wordt vaak het gevolg van het scheuren van het membraan van de carterventilatieklep. | ENJ |
De thermostaat gaat betrekkelijk kort mee. | ENJ; EXF |
De sensor voor de krukaspositie gaat af en toe stuk. | EDJ; ENJ |
De turbolader gaat niet lang mee. | ENS; EXL; ECE; ECD; ENR |
De stekker van de verwarming van het brandstoffilter verliest vaak zijn dichtheid. | ENS; ENR |
Op de EGR-klep ontstaat snel koolstofafzetting en raakt verstopt. | ECD; ECE |
De slangen van de turbolader zijn geneigd om te scheuren. | EXF |
De klep van de oliekoeler van de motor gaat defect, met als gevolg dat de motor niet voldoende olie heeft. | EXF |
De flappen van het inlaatspruitstuk gaan vaak vastzitten. | EXL; EDJ |
De snelsluitkoppelingen van het brandstofsysteem raken hun elasticiteit kwijt, waardoor er een luchtsluis ontstaat. | EDJ |
Vaak ontstaan er lekkages van motorolie. | EXL |
Het uitlaatspruitstuk is geneigd te barsten. | EXL |
Reageren