DDiS motoren: werkingseigenschappen

DDiS motoren: werkingseigenschappen

DDiS zijn turbogeladen dieselmotoren voorzien van een systeem met Common Rail directe brandstofinjectie, waarmee de modellen van Suzuki zijn uitgevoerd. Sinds 2003 worden deze gebouwd. De motoren hebben de reputatie dat ze betrouwbaar zijn, hoge prestaties leveren en zuinig met brandstof omgaan. Vandaag de dag worden ze voor de meeste Suzuki modellen gebruikt.

De bijzonderheden van de DDiS-motoren

Het betreft hier een variant op de populaire motoren van General Motors, Groep PSA (nu Stellantis) en Groep Renault. Zij beschikken over een 4-cilinder motorblok van gietijzer of aluminium. De cilinderkop bestaat uit aluminium. Ze functioneren via het systeem van Common Rail brandstofvoorziening, dat afkomstig is van Delphi, Bosch of Siemens. Voor het aandrijven van de kleptiming is een ketting of een riem aangebracht.

Vaak voorkomende DDiS-motoren

CodeProducentMotorinhoud in LAantal kleppenMax. motorvermogen in pkMax. motorkoppel in NmProductie vanafModellen van Suzuki die met deze motor zijn uitgerust
Z13DTJGeneral Motors1.316751702005Swift
10FD53Groep PSA1.416902002004Liana RA
10JBAXGroep PSA1.616902152007SX4 GY
K9K 704Groep Renault1.58651602001Jimny

Vaak voorkomende defecten aan de DDiS-motoren

DefectenMotoren
Er zijn veel lekkages van motorolie.10JBAX
Het oliefilter is vroegtijdig verstopt geraakt, met als gevolg dat de turbine defect raakt.10JBAX
Er ontstaan defecten in de kleptiming door uitrekking van de distributieketting.10FD53; 10JBAX
De EGR-klep wordt snel vies, wat kan leiden tot het klemmen van de klep.10JBAX; Z13DTJ
De hittebestendige ringen onderaan de brandstofinjectoren branden vaak door.10JBAX
De poelie van de krukasdemper gaat vroegtijdig kapot.10FD53
De onderdelen van het brandstofsysteem gaan vaak stuk.10FD53
De drijfstanglagers draaien door.K9K 704
De brandstofinjectoren zijn kwetsbaar voor verontreinigingen.K9K 704
De distributieketting verspringt een tand vanwege het drukverlies in het smeersysteem.Z13DTJ