DDiS zijn turbogeladen dieselmotoren voorzien van een systeem met Common Rail directe brandstofinjectie, waarmee de modellen van Suzuki zijn uitgevoerd. Sinds 2003 worden deze gebouwd. De motoren hebben de reputatie dat ze betrouwbaar zijn, hoge prestaties leveren en zuinig met brandstof omgaan. Vandaag de dag worden ze voor de meeste Suzuki modellen gebruikt.
De bijzonderheden van de DDiS-motoren
Het betreft hier een variant op de populaire motoren van General Motors, Groep PSA (nu Stellantis) en Groep Renault. Zij beschikken over een 4-cilinder motorblok van gietijzer of aluminium. De cilinderkop bestaat uit aluminium. Ze functioneren via het systeem van Common Rail brandstofvoorziening, dat afkomstig is van Delphi, Bosch of Siemens. Voor het aandrijven van de kleptiming is een ketting of een riem aangebracht.
Vaak voorkomende DDiS-motoren
Code | Producent | Motorinhoud in L | Aantal kleppen | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen van Suzuki die met deze motor zijn uitgerust |
Z13DTJ | General Motors | 1.3 | 16 | 75 | 170 | 2005 | Swift |
10FD53 | Groep PSA | 1.4 | 16 | 90 | 200 | 2004 | Liana RA |
10JBAX | Groep PSA | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2007 | SX4 GY |
K9K 704 | Groep Renault | 1.5 | 8 | 65 | 160 | 2001 | Jimny |
Vaak voorkomende defecten aan de DDiS-motoren
Defecten | Motoren |
Er zijn veel lekkages van motorolie. | 10JBAX |
Het oliefilter is vroegtijdig verstopt geraakt, met als gevolg dat de turbine defect raakt. | 10JBAX |
Er ontstaan defecten in de kleptiming door uitrekking van de distributieketting. | 10FD53; 10JBAX |
De EGR-klep wordt snel vies, wat kan leiden tot het klemmen van de klep. | 10JBAX; Z13DTJ |
De hittebestendige ringen onderaan de brandstofinjectoren branden vaak door. | 10JBAX |
De poelie van de krukasdemper gaat vroegtijdig kapot. | 10FD53 |
De onderdelen van het brandstofsysteem gaan vaak stuk. | 10FD53 |
De drijfstanglagers draaien door. | K9K 704 |
De brandstofinjectoren zijn kwetsbaar voor verontreinigingen. | K9K 704 |
De distributieketting verspringt een tand vanwege het drukverlies in het smeersysteem. | Z13DTJ |
Reageren