i-CTDi en i-DTEC zijn benamingen voor motoren op diesel die voorzien zijn van een turbolader met het Common Rail-systeem voor directe brandstofinspuiting. Al vanaf 2002 worden de modellen van Honda hiermee uitgerust. De Honda Motor Company heeft de motoren zelf ontwikkeld. Ze hebben de reputatie betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk te zijn en zorgen ook voor een vermindering van het brandstofverbruik.
De bijzonderheden van de motoren i-CTDi en i-DTEC
De i-CTDi en i-DTEC motoren beschikken over 4 cilinders met 16 kleppen. Het motorblok bestaat uit aluminium en de cilindervoeringen uit gietijzer. Hierdoor wordt het gewicht van de motor gereduceerd en kan deze sneller opwarmen. De cilinderkop wordt gemaakt van aluminium. Het mechanisme voor de kleptiming werkt met behulp van een ketting. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een turbolader met variabele geometrie.
Vaak voorkomende i-CTDi en i-DTEC motoren
Versienaam | Code | Motorinhoud in L | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen van Honda die met deze motor zijn uitgerust |
i-CTDi | N22A | 2.2 | 140 | 340 | 2002 | Accord VII; CR-V III; Civic VIII; CR-V II; FR-V IV |
i-DTEC | N22B | 2.2 | 150−180 | 350−380 | 2008 | Accord VIII; Civic IX; CR-V VI; CR-V III |
N16A | 1.6 | 120−160 | 300−350 | 2013 | Civic IX; CR-V IV; Civic X; HR-V II |
Vaak voorkomende defecten aan de motoren i-CTDi en i-DTEC
Defecten | Motoren |
De motor start moeilijk bij koud weer. | N22A; N22B |
De aandrijfketting van de kleppen is geneigd om uit te rekken, ook bij lage kilometerstanden. | N22A |
De turbolader gaat dikwijls stuk. | N22A |
Het uitlaatspruitstuk barst vaak. | N22A |
De EGR-klep verstopt al snel en de inlaatbuis barst. | N22A; N22B |
De poelie van de krukasdemper kan vroegtijdig stuk gaan. | N22A |
De piëzo-elektrische injectoren gaan vaak kapot. | N22B; N16A |
In het geval dat het brandstoffilter niet tijdig wordt vernieuwd, begeeft de lagedrukbrandstofpomp het. | N22B |
Het dieselroetfilter is vroegtijdig verstopt. | N16A |
Reageren