i-CTDi en i-DTEC: Honda dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

i-CTDi en i-DTEC: Honda dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

i-CTDi en i-DTEC zijn benamingen voor motoren op diesel die voorzien zijn van een turbolader met het Common Rail-systeem voor directe brandstofinspuiting. Al vanaf 2002 worden de modellen van Honda hiermee uitgerust. De Honda Motor Company heeft de motoren zelf ontwikkeld. Ze hebben de reputatie betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk te zijn en zorgen ook voor een vermindering van het brandstofverbruik.

De bijzonderheden van de motoren i-CTDi en i-DTEC

De i-CTDi en i-DTEC motoren beschikken over 4 cilinders met 16 kleppen. Het motorblok bestaat uit aluminium en de cilindervoeringen uit gietijzer. Hierdoor wordt het gewicht van de motor gereduceerd en kan deze sneller opwarmen. De cilinderkop wordt gemaakt van aluminium. Het mechanisme voor de kleptiming werkt met behulp van een ketting. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een turbolader met variabele geometrie.

Vaak voorkomende i-CTDi en i-DTEC motoren

Versienaam Code Motorinhoud in L Max. motorvermogen in pk Max. motorkoppel in Nm Productie vanaf Modellen van Honda die met deze motor zijn uitgerust
i-CTDi N22A 2.2 140 340 2002 Accord VII; CR-V III; Civic VIII; CR-V II; FR-V IV
i-DTEC N22B 2.2 150−180 350−380 2008 Accord VIII; Civic IX; CR-V VI; CR-V III
N16A 1.6 120−160 300−350 2013 Civic IX; CR-V IV; Civic X; HR-V II

Vaak voorkomende defecten aan de motoren i-CTDi en i-DTEC 

DefectenMotoren
De motor start moeilijk bij koud weer.N22A; N22B
De aandrijfketting van de kleppen is geneigd om uit te rekken, ook bij lage kilometerstanden.N22A
De turbolader gaat dikwijls stuk.N22A
Het uitlaatspruitstuk barst vaak.N22A
De EGR-klep verstopt al snel en de inlaatbuis barst.N22A; N22B
De poelie van de krukasdemper kan vroegtijdig stuk gaan.N22A
De piëzo-elektrische injectoren gaan vaak kapot.N22B; N16A
In het geval dat het brandstoffilter niet tijdig wordt vernieuwd, begeeft de lagedrukbrandstofpomp het.N22B
Het dieselroetfilter is vroegtijdig verstopt.N16A
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op