S-matic: kenmerken, voordelen & nadelen

S-matic: kenmerken, voordelen & nadelen

De S-matic is een functie waarmee de automatische versnellingsbakken van modellen van Honda met de hand kunnen worden geschakeld. In 1999 is de S-matic voor het eerst toegepast bij het verschijnen van de tweede generatie van Honda Odyssey. Dankzij de S-Matic heeft de chauffeur de mogelijkheid om de transmissie eventueel manueel te bedienen, zodat de prestaties en het weggedrag van het voertuig kunnen worden verbeterd en er veilig vanaf gladde ondergronden kan worden weggereden.

De werking van de S-matic

De Honda Motor Co., Ltd. ontwikkelde de S-matic-transmissie. Het gaat hier niet om een planetaire versnellingsbak, zoals gebruikelijk voor veel hydraulische automatische versnellingsbakken, maar om een twee-assige versnellingsbak met tandwielen, waarbij elke as wordt ingeschakeld door een aparte hydraulische koppelingsunit. Voor de activering van de handgeschakelde modus brengt de chauffeur de versnellingshendel in de desbetreffende gleuf en gaat dan naar de aanduiding “+” of “-” om naar een hogere of lagere versnelling te schakelen.

De technische bijzonderheden van de S-matic 

Transmissie codeVersie codesAantal versnellingenGebruikt voor de modellen
H5BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA5Honda Avancier; Honda Odyssey

Vaak voorkomende defecten aan de S-matic transmissies

  • Het uitwendige ronddraaiende fijnfilter raakt vroegtijdig verstopt.
  • De één richting koppeling gaat stuk als de versnellingsbak zwaar belast wordt.
  • De koppelingstrommel aan de achterzijde gaat kapot.
  • De lagers aan de achterzijde gaan veelal kapot.
  • Wanneer de behuizing van het stroomregelklep is beschadigd, gaat de druk in het systeem naar beneden, waardoor de transmissie niet goed meer functioneert.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op