De D-4D bestaat uit een lijn dieselmotoren die voorzien zijn van een turbocompressor met het Common Rail-systeem voor directe brandstofinjectie. Deze worden gemonteerd in de modellen van Toyota en Lexus. In 1999 is de motor geïntroduceerd in de Toyota Avensis. In korte tijd hadden ze een reputatie opgebouwd als zijnde betrouwbaar, duurzaam, high-performance en zuinige motoren.
De bijzonderheden van de D-4D motoren
Het merendeel van de D-4D motoren beschikt over 4 cilinders in lijn met 16 kleppen. Met uitzondering van de motoren 1VD-FTV voorzien van 8 cilinders en met 32 kleppen en 1ND-TV en 2WZ-TV met 4 cilinders en 8 kleppen. Al naar gelang de versie wordt het motorblok in aluminium of gietijzer uitgevoerd. Over het algemeen is het brandstofsysteem afkomstig van Denso, iets minder vaak van Siemens of Bosch. Het mechanisme van de kleptiming werkt met behulp van een ketting. Er zijn maar weinig uitvoeringen voorzien van een riem. De D-4D motoren zijn allemaal met turbo uitgevoerd. Een aantal daarvan kan voorzien zijn van een intercooler. In sommige gevallen gebruikt men een turbocompressor van variabele geometrie en niet een gebruikelijke turbo.
Vaak voorkomende D-4D motoren
Motorcode | Motorinhoud in L | Max. vermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen die met deze motor zijn uitgerust |
1AD-FTV | 2.0 | 122–127 | 300–310 | 2005 | Toyota Auris E180; Toyota Verso AR20; Toyota RAV4 XA40; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E150; Toyota Auris E150; Toyota Avensis T270; Toyota Verso AR10 |
2AD-FTV | 2.2 | 136–150 | 310– 360 | 2005 | Toyota Avensis T250; Toyota Verso AR20; Toyota Avensis T270; Toyota RAV4 XA30; Toyota Verso AR10; Toyota RAV4 XA40; Lexus IS XE20 |
1CD-FTV | 2.0 | 90–116 | 215–280 | 1999 | Toyota Avensis T220; Toyota Corolla E120; Toyota Avensis Verso XM20; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E110; Toyota RAV4 XA20; Toyota Corolla Verso E120; Toyota Previa XR30 |
1KD-FTV | 3.0 | 163–188 | 350‒420 | 2000 | Land Cruiser Prado J120; Toyota Fortuner AN60; Land Cruiser Prado J150; Toyota Hilux N140; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux AN10; Toyota Hilux AN120; Toyota 4Runner N210 |
2KD-FTV | 2.5 | 120–142 | 325–343 | 2001 | Toyota Fortuner AN60; Toyota Hilux AN120; Toyota Innova AN40; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux N140; Toyota Hilux AN10; Toyota 4Runner N210; Toyota Innova AN140 |
1ND-TV | 1.4 | 68–90 | 170–205 | 2002 | Toyota Yaris XP90; Toyota Auris E150; Toyota Yaris XP10; Toyota Auris E180; Toyota Corolla E120; Toyota Probox XP50; Toyota Corolla E150; Toyota Etios AK10; Toyota Yaris Verso XP20; Toyota iQ AJ10; Toyota Yaris XP130; Toyota Corolla E170; Toyota Urban Cruiser XP110; Toyota Verso-S XP120 |
1VD-FTV | 4.5 | 202– 286 | 430–650 | 2007 | Land Cruiser J70; Land Cruiser J200; Lexus LX450d J200 |
2WZ-TV | 1.4 | 54 | 130 | 2005 | Toyota Aygo AB10 |
Vaak voorkomende defecten aan de D-4D motoren
Defecten | Motoren |
De kans op thermische beschadiging van de cilinderkoppakking is groot. | 1AD-FTV; 2AD-FTV |
De afdichtringen van de brandstofinjector branden vaak door. | 2AD-FTV; 1AD-FTV |
Een snelle afzetting van koolstof op de EGR-klep. | 1AD-FTV; 1CD-FTV; 2AD-FTV |
Er treedt een sterke toename van het motorolieverbruik op. Vaak gebeurt dit door het vastzitten van de zuigerveren, of in enkele gevallen door defecten aan de turbolader. | 1AD-FTV; 2KD-FTV; 1ND-TV; 1KD-FTV; 2AD-FTV |
De brandstofinjectoren verstoppen en slijten snel, met name als er slechte kwaliteit brandstof wordt getankt. | 1CD-FTV; 2KD-FTV; 1KD-FTV |
De regelkleppen voor de aanzuiging van de hogedruk-brandstofpomp gaan dikwijls kapot. | 2WZ-TV; 1CD-FTV |
De druksensor voor de motorolie heeft een korte levensduur. | 1CD-FTV |
De zuigers hebben de neiging te scheuren. | 1KD-FTV; 2KD-FTV |
Er begint olie te lekken onder de afdichtingen van de motor doordat het ventilatiesysteem van het carter verstopt raakt. | 1ND-TV |
Het brandstoffilter verstopt snel. | 1VD-FTV |
De poelie van de krukasdemper kan makkelijk beschadigd en defect raken. | 2WZ-TV |
Reageren