Sentronic is de commerciële benaming van een aantal automatische versnellingsbakken voorzien van een functie voor handmatige schakeling waarmee de modellen van Saab zijn uitgerust. Deze zijn begin 2000 geïntroduceerd tijdens het uitbrengen van de tweede generatie modellen van de Saab 9-3 en Saab 9-5.
De werking van de Sentronic
De hoofdcomponenten van de versnellingsbak vormden planetaire tandwielen alsmede een koppelomvormer die in bepaalde modi een vergrendelingsfunctie had. In de manuele stand kan de chauffeur het koppel van de motor optimaal benutten, hetgeen een positief effect heeft op de rijdynamiek en de prestaties op gladde ondergronden, op onverharde wegen en bij afdalingen. Voor het overschakelen naar de handbediening dient de chauffeur de versnellingspook in de positie “M” te plaatsen. Als u de versnellingspook naar ” + ” of ” – ” duwt, wordt er respectievelijk naar een hogere of lagere versnelling geschakeld. Bovendien zijn er peddelschakelaars aangebracht.
Vaak voorkomende Sentronic transmissies
Transmissie index | Producent | Aantal versnellingen | Max. motorinhoud in L | Max. motorkoppel in Nm | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
FA57 (AF33, AW55-50SN) | Aisin | 5 | 3.5 | 330 | Voorwielaandrijving | 2000 | Saab 9-3; Saab 9-5 |
AF40-6 (AWTF-80SC) | Aisin | 6 | 2.5 | 450 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2001 | Saab 9-5; Saab 9-3 |
Vaak voorkomende Sentronic transmissies
Defecten | Transmissies |
De solenoïden verstoppen met slijtresten van de wrijvingsvoeringen van de koppelingsplaten. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Als gevolg van olietekort slijten de mechanische onderdelen van de transmissie. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Defecten aan de behuizing van de kleppen en de planetaire tandwielkast. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Na een bepaalde kilometerstand ontstaan er schokken. Deze zijn een indicatie voor het slecht functioneren van de behuizing van de kleppen. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Slijtage aan de remband. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Reageren