Touchtronic is een met de hand bediende schakelfunctie van automatische versnellingsbakken waarmee de modellen van Aston Martin zijn uitgerust. Het is een optie die voor het eerst werd toegepast op het model DB7 Vantage dat op de Autosalon van Genève in 1999 werd geïntroduceerd. In 2019 is de vierde generatie van het systeem, de Touchtronic IV, op de markt gebracht.
De werking van Touchtronic
Het systeem Touchtronic wordt toegepast in traditionele automatische versnellingsbakken die zijn uitgerust met een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen. Dankzij een speciale firmware wordt de automatische inschakeling van de versnellingsbak bij activering van de handbediende modus verhinderd. Deze modus is in te schakelen via knoppen op de middenconsole of peddelschakelaars. Het naar een hogere of lagere versnelling schakelen wordt gedaan via de schakelpeddels.
De technische kenmerken van transmissies die van een Touchtronic-functie zijn voorzien
Transmissie code | Transmissie producent | Touchtronic generatie | Productie vanaf | Aantal versnellingen | Max. motorinhoud in L | Max. koppel in Nm | Soort aandrijving | Gebruikt in de modellen |
5HP30 | ZF | I | 1999 | 5 | 6.0 | 560 | Achterwielaandrijving | Aston Martin DB7 Vantage |
6HP28 | ZF | II | 2003 | 6 | 6.7 | 620 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Aston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9 |
8HP90 | ZF | III | 2012 | 8 | 8.0 | 1000 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Aston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S |
725.0 (NAG3) | Mercedes-Benz | IV | 2019 | 9 | 6.7 | 1000 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Aston Martin DBS; Aston Martin Vantage |
Vaak voorkomende defecten aan transmissies met een Touchtronic-functie
Defecten | Transmissies |
De koppelingstrommel gaat vroegtijdig stuk. | ZF 5HP30; ZF 6HP28 |
De bussen en wrijvingsplaten van de hydraulische koppelomvormer raken versleten, waarbij er trillingen in de transmissie ontstaan. | ZF 6HP28 |
Als gevolg van versleten bussen neemt de oliedruk in het systeem af, waardoor de mechanische componenten van de transmissie vroegtijdig verslijten. | ZF 8HP90 |
Verontreinigde solenoïden zorgen voor schokken bij het schakelen. | ZF 6HP28 |
Door beschadigde oliekeerringen treden er olielekkages op. | ZF 6HP28 |
De kunststof transmissiepan vervormt, waardoor er ook lekkage kan ontstaan. | ZF 6HP28 |
De mechatronische unit kan bij warm weer doorbranden. | ZF 6HP28;ZF 8HP90 |
Bij rijden in files treden er schakelfouten op. | 725.0 (NAG3) |
Reageren