Touchtronic: kenmerken, voordelen & nadelen

Touchtronic: kenmerken, voordelen & nadelen

Touchtronic is een met de hand bediende schakelfunctie van automatische versnellingsbakken waarmee de modellen van Aston Martin zijn uitgerust. Het is een optie die voor het eerst werd toegepast op het model DB7 Vantage dat op de Autosalon van Genève in 1999 werd geïntroduceerd. In 2019 is de vierde generatie van het systeem, de Touchtronic IV, op de markt gebracht.

De werking van Touchtronic

Het systeem Touchtronic wordt toegepast in traditionele automatische versnellingsbakken die zijn uitgerust met een hydraulische koppelomvormer en planetaire tandwielen. Dankzij een speciale firmware wordt de automatische inschakeling van de versnellingsbak bij activering van de handbediende modus verhinderd. Deze modus is in te schakelen via knoppen op de middenconsole of peddelschakelaars. Het naar een hogere of lagere versnelling schakelen wordt gedaan via de schakelpeddels. 

De technische kenmerken van transmissies die van een Touchtronic-functie zijn voorzien

Transmissie codeTransmissie producentTouchtronic generatieProductie vanafAantal versnellingenMax. motorinhoud in LMax. koppel in NmSoort aandrijvingGebruikt in de modellen
5HP30ZFI199956.0560AchterwielaandrijvingAston Martin DB7 Vantage
6HP28ZFII200366.7620Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingAston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9
8HP90ZFIII201288.01000Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingAston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S
725.0 (NAG3)Mercedes-BenzIV201996.71000Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingAston Martin DBS; Aston Martin Vantage

Vaak voorkomende defecten aan transmissies met een Touchtronic-functie

DefectenTransmissies
De koppelingstrommel gaat vroegtijdig stuk.ZF 5HP30; ZF 6HP28
De bussen en wrijvingsplaten van de hydraulische koppelomvormer raken versleten, waarbij er trillingen in de transmissie ontstaan.ZF 6HP28
Als gevolg van versleten bussen neemt de oliedruk in het systeem af, waardoor de mechanische componenten van de transmissie vroegtijdig verslijten.ZF 8HP90
Verontreinigde solenoïden zorgen voor schokken bij het schakelen.ZF 6HP28
Door beschadigde oliekeerringen treden er olielekkages op.ZF 6HP28
De kunststof transmissiepan vervormt, waardoor er ook lekkage kan ontstaan.ZF 6HP28
De mechatronische unit kan bij warm weer doorbranden.ZF 6HP28;ZF 8HP90
Bij rijden in files treden er schakelfouten op.725.0 (NAG3)