De Chrysler RFE is een reeks automatische versnellingsbakken voorzien van een elektronische besturing en heeft een handmatige selectiefunctie voor de versnellingen waarmee de modellen van onder andere Chrysler, Jeep, RAM en Dodge zijn uitgevoerd. In 1999 werd de allereerste versnellingsbak uit deze reeks, de 4-versnellingsbak 45RFE, op de terreinwagen Jeep Grand Cherokee gemonteerd. Nadien zijn er 5- en 6-versnellingsbakken op de markt gekomen. Allen zijn bedoeld voor zowel achterwiel als vierwiel aangedreven voertuigen. Kenmerkend zijn de uitstekende prestaties, de betrouwbaarheid en de duurzaamheid.
De werking van de Chrysler RFE transmissies
Anders dan bij de conventionele automatische versnellingsbakken het geval is, beschikt de Chrysler RFE over 3 planetaire versnellingen en niet over 2, die het mogelijk maken om meer modussen te gebruiken en de verhouding tussen de versnellingen nauwkeuriger af te stellen. Voor het handmatig kiezen van een specifieke versnelling verplaatst de chauffeur de versnellingshendel naar de betreffende stand. Al naar gelang de uitvoering van de transmissie en het automodel en het bouwjaar van het voertuig kan het schakelpatroon variëren.
Vaak voorkomende uitvoeringen van de Chrysler RFE
Transmissie index | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
45RFE | 4 | 500 | 4,7 | 1999 | Jeep Grand Cherokee; Dodge Ram; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Dodge Durango |
545RFE | 5 | 500 | 5,7 | 2001 | Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Dodge Ram; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Dodge Durango; Mitsubishi Raider; Chrysler Aspen; Jeep Wrangler |
68RFE | 6 | 1152 | 6,7 | 2007 | Dodge Ram |
65RFE | 6 | 540 | 5,7 | 2012 | Dodge Durango; Jeep Grand Cherokee; Ram 1500 |
Vaak voorkomende gebreken aan de Chrysler RFE
Defecten | Transmissies |
Slijtage aan de pakkingen en ringen van het hydraulisch systeem. Tevens is het mogelijk dat ze scheuren vanwege oververhitting. | 45RFE; 68RFE; 545RFE |
Bij een niet tijdige vervanging van het fijne oliefilter is het mogelijk dat de elektronica wegvalt en dat de leidingen van de hydraulische unit dichtslibben. | 45RFE; 545RFE |
De elektromagnetische assemblages gaan vroegtijdig kapot. | 545RFE; 45RFE |
Slijtage aan in contact zijnde onderdelen van de oliepomp ten gevolge van het niet tijdig onderhouden van de transmissie. | 545RFE; 45RFE |
Er treedt vroegtijdige slijtage op aan de verloopkoppeling, de wrijvingsplaten en de dichtingen van de koppelomvormer. | 68RFE |
Reageren