Autostick: kenmerken, voordelen & nadelen

Autostick: kenmerken, voordelen & nadelen

Autostick is de aanduiding voor de functie voor het schakelen met de hand van diverse automatische versnellingsbakken waarvan de modellen van Jeep, Chrysler, Fiat, Dodge en Ram zijn voorzien. In 1996 verscheen de Autostick voor het eerst bij de Dodge Intrepid en Eagle Vision TSi sedans, maar is inmiddels ook leverbaar voor het merendeel van de modellen van Fiat Chrysler Automobiles. Door middel van de Autostick kan de chauffeur het motorkoppel in de manuele modus zo doeltreffend mogelijk benutten.

De werking van een transmissies met een Autostick

De versnellingsbakken die voorzien zijn van de functie Autostick zijn automatische versnellingsbakken uitgerust met koppelomvormer, planetaire versnellingen, elektronische besturing en de mogelijkheid zich aan de rijstijl aan te passen. De koppelomvormer beschikt over een vergrendelingsfunctie. De handmatige regeling gebeurt aan de hand van software.

Het patroon van de schakelingen en de operationele modi van de transmissie kan variëren per automodel en versnellingsbak. Een aantal auto’s kan in de handmatige modus worden geschakeld doordat de versnellingshendel in de positie “Autostick” wordt gezet en de versnellingen door de schakelhendel in de positie “+” of “-” te zetten. Andere wagens worden rechtstreeks in de positie “D” geschakeld als de pook naar links of naar rechts wordt bewogen. In veel gevallen zijn er voor het gemakkelijker schakelen peddelschakelaars of knoppen op het stuurwiel aanwezig.

Vaak voorkomende transmissies met een Autostick

Transmissie indexProducentAantal versnellingenSoort aandrijvingOpstelling van de motorProductie vanafGebruikt in de modellen
42LE (A606)Chrysler4VoorwielaandrijvingLongitudinaal1993Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision
42RLEChrysler4Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingLongitudinaal2003Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram
40TES/ 41TESChrysler4VoorwielaandrijvingTransversaal2007Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger
62TEChrysler6VoorwielaandrijvingTransversaal2007Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town en Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster
545RFEChrysler5Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingLongitudinaal2001Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen
W5A580 (722.6 5G-Tronic)Mercedes-Benz5Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingLongitudinaal1996Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK
845RE (8HP45)Chrysler-ZF8Achterwielaandrijving, VierwielaandrijvingLongitudinaal2010Chrysler 300; Dodge Charger
948TE (9HP48)Chrysler-ZF9VoorwielaandrijvingTransversaal2013Chrysler Town en Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan

Vaak voorkomende gebreken aan de transmissions met een Autostick

DefectenTransmissies
Defecte sensoren, met vertraging in het schakelen, spontaan schakelen en storingen in de vergrendeling van de versnelling.42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48)
De bus die tussen de transmissieassen zit, kan vroegtijdig stukgaan.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
De verloopkoppeling gaat vroegtijdig stuk.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
De solenoïden van de kleppen raken snel verontreinigd.W5A580 (722.6 5G-Tronic).62TE
De geleiderplaat met snelheidssensoren gaat defect.W5A580 (722.6 5G-Tronic)
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op