Autostick is de aanduiding voor de functie voor het schakelen met de hand van diverse automatische versnellingsbakken waarvan de modellen van Jeep, Chrysler, Fiat, Dodge en Ram zijn voorzien. In 1996 verscheen de Autostick voor het eerst bij de Dodge Intrepid en Eagle Vision TSi sedans, maar is inmiddels ook leverbaar voor het merendeel van de modellen van Fiat Chrysler Automobiles. Door middel van de Autostick kan de chauffeur het motorkoppel in de manuele modus zo doeltreffend mogelijk benutten.
De werking van een transmissies met een Autostick
De versnellingsbakken die voorzien zijn van de functie Autostick zijn automatische versnellingsbakken uitgerust met koppelomvormer, planetaire versnellingen, elektronische besturing en de mogelijkheid zich aan de rijstijl aan te passen. De koppelomvormer beschikt over een vergrendelingsfunctie. De handmatige regeling gebeurt aan de hand van software.
Het patroon van de schakelingen en de operationele modi van de transmissie kan variëren per automodel en versnellingsbak. Een aantal auto’s kan in de handmatige modus worden geschakeld doordat de versnellingshendel in de positie “Autostick” wordt gezet en de versnellingen door de schakelhendel in de positie “+” of “-” te zetten. Andere wagens worden rechtstreeks in de positie “D” geschakeld als de pook naar links of naar rechts wordt bewogen. In veel gevallen zijn er voor het gemakkelijker schakelen peddelschakelaars of knoppen op het stuurwiel aanwezig.
Vaak voorkomende transmissies met een Autostick
Transmissie index | Producent | Aantal versnellingen | Soort aandrijving | Opstelling van de motor | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
42LE (A606) | Chrysler | 4 | Voorwielaandrijving | Longitudinaal | 1993 | Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision |
42RLE | Chrysler | 4 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Longitudinaal | 2003 | Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram |
40TES/ 41TES | Chrysler | 4 | Voorwielaandrijving | Transversaal | 2007 | Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger |
62TE | Chrysler | 6 | Voorwielaandrijving | Transversaal | 2007 | Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town en Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster |
545RFE | Chrysler | 5 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Longitudinaal | 2001 | Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen |
W5A580 (722.6 5G-Tronic) | Mercedes-Benz | 5 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Longitudinaal | 1996 | Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK |
845RE (8HP45) | Chrysler-ZF | 8 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | Longitudinaal | 2010 | Chrysler 300; Dodge Charger |
948TE (9HP48) | Chrysler-ZF | 9 | Voorwielaandrijving | Transversaal | 2013 | Chrysler Town en Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan |
Vaak voorkomende gebreken aan de transmissions met een Autostick
Defecten | Transmissies |
Defecte sensoren, met vertraging in het schakelen, spontaan schakelen en storingen in de vergrendeling van de versnelling. | 42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48) |
De bus die tussen de transmissieassen zit, kan vroegtijdig stukgaan. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
De verloopkoppeling gaat vroegtijdig stuk. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
De solenoïden van de kleppen raken snel verontreinigd. | W5A580 (722.6 5G-Tronic).62TE |
De geleiderplaat met snelheidssensoren gaat defect. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Reageren