SelectShift is een automatische versnellingsbak waarbij het mogelijk is om deze met de hand te bedienen. Tal van modellen van Ford en Lincoln zijn hiervan voorzien. In de huidige uitvoering is de versnellingsbak in de vroege jaren 2000 op de markt gebracht. De aanduiding “SelectShift” dook echter al eerder op: in 1966 heeft het concern Ford deze gebruikt voor 3- en 4-traps automatische versnellingsbakken met lage versnellingen: de Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic en de Ford C4.
De werking van SelectShift
De transmissie SelectShift bestaat uit een traditionele automatische versnellingsbak die voorzien is van een hydraulische koppelomvormer waarmee via een speciale firmware naar de manuele modus kan worden overgeschakeld. Voor de activering ervan zet u de versnellingspook in de met “S” aangeduide Sportmodus en daarna drukt u op de knop “+” of “-” om naar een hogere of lagere versnelling te schakelen. Bij bepaalde uitvoeringen heeft de bestuurder de mogelijkheid om het koppel van de motor in een handmatige modus te regelen via schakelpeddels.
Vaak voorkomende SelectShift transmissies
Transmissie code | Producent | Aantal versnellingen | Max. koppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3.8 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
5R55E | 5 | Ford | 550 | 5.0 | Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3.0 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4.6 | Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6.0 | Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Veel voorkomende defecten aan de SelectShift transmissies
Defecten | Transmissies |
De klepbehuizing en de solenoïden raken verstopt en gaan snel defect. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
Ook de minste oververhitting kan tot uitval van de transmissie leiden. | 5F31J (JF506E) |
Het regelventiel voor de doorstroming gaat vaak defect. | 5F31J (JF506E) |
De input snelheidssensor gaat slechts een korte tijd mee. | 5F31J (JF506E) |
Een sportieve rijstijl kan ertoe leiden dat de rembanden breken. | 5R55E |
De zuigers en de pomp gaan niet lang mee. | 5R55E |
Krakend schakelen van de versnellingen. | 6F35 |
Er kunnen zich soms storingen in de elektronische besturing voordoen. | 6F35 |
De bussen voor de transmissie raken snel versleten. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
De mechatronische unit raakt vaak doorgebrand, in het bijzonder bij warm weer. | 6R80 (6HP26) |
De kunststof pan vervormt en er lekt olie. | 6R80 (6HP26) |
De interne kabelboom van de transmissie loopt schade op. | 6R80 (6HP26) |
Reageren