Wat is Sportmatic? Kenmerken & technische parameters

Wat is Sportmatic? Kenmerken & technische parameters

De Sportmatic is een functie waarbij met de hand wordt geschakeld in automatische versnellingsbakken waarmee de modellen van Kia zijn uitgerust. Het is af fabriek ingebouwd of als optie leverbaar voor vrijwel alle hedendaagse uitvoeringen. Vanaf 2001 is het systeem in gebruik. Dankzij de functie worden de prestaties van de auto beter ten opzichte van die van een traditionele automatische versnellingsbak.

De werking van de Sportmatic

De functie van de Sportmatic berust op de traditionele automatische versnellingsbak die voorzien is van een koppelomvormer en planetaire tandwielen. Dankzij de firmware kan met de hand worden geschakeld. De besturing reageert op de informatie over de door de chauffeur geselecteerde versnelling en houdt deze in een specifiek bereik vast tot een zeker moment. Voor het overschakelen op de handmatige modus verplaatst u de versnellingshendel van de positie “D” naar links. Vervolgens licht er op de schakelknop een bijbehorend lampje op dat aangeeft dat de handgeschakelde modus is ingeschakeld. Zet de versnellingshendel op “+” of “-” om respectievelijk naar een hogere of lagere versnelling te kunnen schakelen.

Vaak voorkomende transmissies met de functie Sportmatic

Transmissie codeAantal versnellingenMax. motorkoppel in NmMax. motorinhoud in LSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de modellen
A5GF152702.7Voorwielaandrijving2005Forte TD; Carnival VQ; Opirus LD; Carens UN; Magentis MG
A5SR255505.0Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2007Mohave HM; Sorento BL
A6LF363803.8Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2009Sorento UM; Carnival YP; Sorento XM; Carnival VQ
A8LF183503.5Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2016Sorento UM; Carnival YP; Sportage QL; Cadenza YG

Common malfunctions of transmissions with the Sportmatic function

DefectenTransmissies
De planetaire tandwielen raken vroegtijdig versleten als gevolg van een agressieve rijstijl.A5GF1
De solenoïden raken snel defect.A5GF1
De sensoren voor de in- en uitvoersnelheid gaan niet lang mee. Dit is vooral te wijten aan het oververhit raken van de transmissie.A5GF1; A6LF3
De leidingen van de hydraulische klepbehuizing raken verstopt, wat resulteert in een slechte werking van de transmissie.A5SR2
De spieën van de behuizing van het differentieel kunnen schade oplopen als gevolg van regelmatige en continue wielspin.A5SR2
De kunststof pan is erg gevoelig voor mechanische beschadigingen.A6LF3
Als gevolg van fouten in de firmware worden storingen in de transmissie veroorzaakt.A8LF1