Hoe je het verwarmingssysteem van je auto kunt inspecteren

Hoe je het verwarmingssysteem van je auto kunt inspecteren

 Tekenen van een defect verwarmingssysteem 

  • De verwarming blaast geen warme lucht uit, alhoewel de motor al op temperatuur gekomen is.
  • Er hangt een eigenaardige geur in de auto als de kachel aan staat.
  • De ventilator werkt helemaal niet of slechts op één stand.
  • Er is lekkage van koelvloeistof zichtbaar.
  • Het systeem maakt meer lawaai dan gebruikelijk en maakt kraak- en knalgeluiden.

 De voornaamste oorzaken voor storingen en hoe je die kunt herkennen 

  • Een luchtbel of een laag koelvloeistofpeil.
    Zet je auto op een platte ondergrond en laat de motor afkoelen. Klap de motorkap open. Draai de dop van de koelvloeistofexpansiereservoir los. Controleer het koelvloeistofpeil en vul het indien nodig bij.
  • Een defecte thermostaat.
    Schakel de motor in.
    Inspecteer de onderste radiateurslang zodra de temperatuurmeter een waarde boven de 0 °C aangeeft. Deze dient koud te zijn. Als de slang op slag heet wordt, zou er sprake kunnen zijn van een probleem met de thermostaat. Controleer de onderste radiateurslang zodra de koelvloeistof de 85 °C haalt. Dan dient de slang warm tot heet te zijn. Als de slang dan nog koud is, zou het goed kunnen dat de thermostaat defect is.
  • Een verstopt verwarmingsblok of verstopte -leidingen.
    Ontdoe het verwarmingsblok van vuil en vreemde stoffen. Neem het verwarmingsblok van zijn plek en spoel het met een speciaal middel uit.
  • Defecte ventilatormotor.
    Inspecteer het elektrische circuit, in het bijzonder de contacten. Controleer of de borstels en lagers versleten zijn.
  • Een defecte verwarmingsregelklep of kachelklep.
    Inspecteer de verwarmingsregelklep of kachelklep met het blote oog. Als je opmerkt dat de hendel van de regelklep verroest is, de rubberen pakkingen uitgedroogd zijn of de kachelklep versleten is, dien je deze onderdelen te vervangen.

[Totaal:    Gemiddelde:  /5]