Tolheffing is meestal routegebonden, waarbij voertuigen ofwel handmatig worden geregistreerd bij tolstations of worden geïdentificeerd door een automatisch tolkastje in Europa. Reizigers kunnen de tol berekenen en betalen met speciale apps voor tolcalculatie die ook routes en verkeersinformatie geven. In sommige landen zijn vignetten vereist die geldig zijn voor bepaalde periodes, terwijl er ook speciale tolgelden kunnen worden geheven voor specifieke infrastructuur zoals bruggen of tunnels.
Tolwegen in Europa: In welke landen?
Het tolsysteem zal de tolkosten berekenen voor het gebruik van autosnelwegen en tweebaans autowegen. We hebben een tabel samengesteld met de tolkosten per kilometer in de meest bezochte landen met een afstandsgebaseerd tolsysteem. Houd er rekening mee dat dit gemiddelde kosten zijn en dat deze kunnen variëren afhankelijk van het voertuigtype, de specifieke route en de actuele tarieven:
Land | Kosten per kilometer |
Duitsland | € 0,15 |
Frankrijk | € 0,10 |
Italië | € 0,07 |
Kroatië | € 0,08 |
Spanje | € 0,10 |
Portugal | € 0,10 |
Italië
De huidige tol voor het gebruik van bijna alle Italiaanse snelwegen is 7 cent per kilometer (vanaf 2024). Op alle snelwegen moet tol worden betaald, behalve op de A2 van Salerno naar Reggio di Calabria.
Frankrijk
In Frankrijk moet voor het gebruik van snelwegen door motoren, auto’s, vrachtwagens, caravans en campers tol worden betaald, behalve op bepaalde snelwegen in de stad. In tegenstelling tot veel andere Europese landen wordt het snelwegennet van het land beheerd door verschillende bedrijven, wat betekent dat er geen eenduidige prijs is voor het péage berekenen (de tol). De kosten variëren afhankelijk van de snelweg waarop wordt gereden.
Kroatië
In Kroatië gaat het tolkosten berekenen op basis van de afgelegde afstand op de snelweg. Gemiddeld bedraagt de snelwegtol voor een auto uit categorie I ongeveer 8 cent per kilometer.
Nederland
In Nederland zijn er geen tolheffingen voor het rijden op provinciale wegen en snelwegen, zodat er in het hele land tolvrij kan worden gereisd. Er zijn echter uitzonderingen: voor de Westerscheldetunnel in Zeeland (€ 5,00) en de Kiltunnel in de buurt van Dordrecht (€ 2,00) moet tol worden betaald. Voor het gebruik van de Wijkertunnel (A9) en Noordtunnel (A15) wordt een schaduwtol geheven, die worden betaald door de Nederlandse overheid.
België
België kent geen tolheffing voor personenauto’s op wegen en snelwegen, zodat particuliere voertuigen (auto’s, campers, bussen, motorfietsen, enz.) geen tol hoeven te betalen.
Vignetten in Europa: In welke landen?
Het op tijd gebaseerde tolvignet wordt gebruikt in sommige landen zoals Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en Hongarije. De tol wordt niet geheven op basis van de afgelegde afstand, maar over een vastgestelde periode. Bestuurders kunnen een vignet kopen dat geldig is voor één dag, twee weken, een aantal maanden of een heel jaar. Hieronder volgt een overzicht:
Land | 7–10 dagen | 30 dagen | 1 jaar |
Oostenrijk | € 11,50 | € 28,90 | € 96,40 |
Slowakije | € 12,00 | € 17,00 | € 60,00 |
Bulgarije | € 7,00 (7 dagen) | € 14,00 | € 45,00 |
Slovenië | € 16,00 (7 dagen) | € 32,00 | € 117,50 |
Tsjechië | € 12,40 | € 17,60 | € 60,00 |
Roemenië | € 3,30 | € 5,30 | € 28,00 |
Hongarije | € 16,80 | € 27,20 | € 150,00 |
Zwitserland | CHF 40 |
Houd er rekening mee dat de getoonde prijzen slechts voorbeelden zijn en dat de werkelijke prijzen kunnen variëren, afhankelijk van het moment van aankoop en het verkooppunt.
Hongarije
Houd er rekening mee dat voor het rijden op Hongaarse snelwegen vooraf het elektronische vignet e-Matrica nodig is. Er zijn verschillende geldigheidstermijnen verkrijgbaar, waaronder dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse vignetten.
Tsjechië
De tol in Tsjechië varieert van CZK 0,002 tot CZK 5,36 per kilometer. Dit geldt voor een bruto voertuiggewicht van 3,5 ton of meer op snelwegen en tweebaans autowegen.
Slovenië
Voor voertuigen met een totaalgewicht van minder dan 3,5 ton is een vignet verplicht in Slovenië voor het gebruik van snelwegen en tweebaans autowegen. Het Sloveense vignetsysteem is volledig elektronisch sinds begin 2022. Dit betekent dat automobilisten een e-vignet moeten aanschaffen voordat ze op de snelweg of tweebaansweg mogen rijden.
Oostenrijk
In bijna alle gevallen wordt tol geheven voor het gebruik van snelwegen en tweebaans autowegen in Oostenrijk. Voor voertuigen met een toegestane maximummassa tot 3,5 ton wordt de vergoeding betaald in de vorm van een vignet, met extra heffingen op bepaalde routes en voor sommige tunnels.
Zwitserland
Er is geen op afstand gebaseerde tol voor rijden door Zwitserland; het heffen van dit soort tol is door de Zwitserse federale grondwet zelfs verboden. Alle motorvoertuigen tot 3,5 ton moeten echter een tolvignet voor Zwitserland hebben, terwijl voertuigen zwaarder dan 3,5 ton die niet in de transportsector worden gebruikt, onderworpen zijn aan een forfaitaire heffing voor zware voertuigen (PSVA).
Slowakije
Slowakije gebruikt een elektronisch vignetsysteem, het zogenaamde e-vignet, voor het gebruik van snelwegen en autowegen door voertuigen met een bruto voertuiggewicht van minder dan 3,5 ton.
Tol voor tunnels in Europa
We hebben de vijf belangrijkste tunnels in Europa en de prijzen om er doorheen te reizen op een rijtje gezet:
- Mont Blanc-tunnel (Frankrijk/Italië, 11,6 km): De kosten voor de Mont Blanc-tunnel variëren per seizoen en per voertuigtype. Voor auto’s kost een enkele reis ongeveer € 54,10.
- Gotthardtunnel (Zwitserland, Uri/Ticino): Reizen door de Gotthardtunnel is inbegrepen in het Zwitserse vignet en is daarom al verrekend in de prijs. Dit betekent dat er geen extra, routegerelateerde tol wordt geheven voor het gebruik van de Gotthardtunnel.
- Grosser-Sint-Bernhardtunnel (Zwitserland/Italië, 6 km): Deze tunnel loopt door de Alpen. Een enkele reis voor auto’s kost ongeveer € 30,00.
- Fréjustunnel (Frankrijk/Italië, 13 km): Auto’s betalen ongeveer € 45,00 voor een enkele reis.
- Öresundbrug (Denemarken/Zweden): De tol voor de hele overtocht (brug en tunnel) bedraagt ongeveer € 65,00 voor een enkele reis.
Voertuigen van meer dan 3,5 ton
In Europa variëren de toltarieven voor voertuigen van meer dan 3,5 ton afhankelijk van het land, de afgelegde route en de voertuigklasse: Een vignet voor voertuigen van meer dan 3,5 ton is voor deze voertuigen vereist.
Het zogenaamde Eurovignet is verplicht in Luxemburg, Nederland en Zweden voor voertuigen van meer dan 12 ton. Vanaf 1 januari 2025 schakelt Denemarken over op een kilometerheffing voor zware vrachtvoertuigen, waardoor het Eurovignet niet langer nodig is.
Eco-vignet: Waar is dit vereist?
Het ecovignet is in sommige Europese landen ingevoerd om milieubescherming te bevorderen en het verkeer in dichtbevolkte stedelijke gebieden te reguleren. Hier zijn enkele voorbeelden van de verschillende soorten eco-vignetten in Europa:
- Duitsland – milieusticker: Duitsland gebruikt milieustickers met kleurcodering om voertuigen te classificeren op basis van hun emissienormen.
- Frankrijk – Crit’Air: Frankrijk heeft een vergelijkbaar systeem met zes verschillende kleuren vignetten, afhankelijk van de uitstoot van het voertuig.
- Oostenrijk – uitlaatemissiesticker: In Oostenrijk is de emissiesticker verplicht voor bepaalde regio’s en maakt deze het mogelijk om milieuvriendelijkere voertuigen te identificeren.
- België – LEZ-vignet: In België moeten voertuigen geregistreerd zijn om toegang te krijgen tot lage-emissiezones (LEZ).
- Nederland – lage-emissiezones: In Nederland gelden in verschillende steden milieuzones waarvoor voertuigen aan bepaalde emissienormen moeten voldoen.
- Italië – ZTL-badge: In Italië zijn er zones met verkeersbeperkingen (Zona Traffico Limitato – ZTL), vooral in historische stadscentra.
Reizen door Europa: Basistips voor een comfortabele reis
We hebben een aantal tips op een rij gezet om zorgeloos van de volgende reis te kunnen genieten:
- Koop het vignet op tijd: Koop het vignet van tevoren om lange wachtrijen bij de grensovergangen of mogelijke boetes te voorkomen.
- Correcte plaatsing van het vignet: Bevestig het vignet op de juiste manier op de voorruit van het voertuig volgens de instructies, zodat het van buitenaf goed zichtbaar is.
- Maak gebruik van digitale opties: Gebruik indien beschikbaar het digitale vignet, dat via speciale apps kan worden gekocht en een handige manier is om voor tol te betalen in Europa.
- Regelmatig onderhoud van het voertuig: Houd je voertuig in goede staat. Controleer regelmatig het oliepeil, de bandenspanning en de remmen om ervoor te zorgen dat de auto rijklaar is. Producten voor onderhoud vind je bij AUTODOC.
- EHBO-doos en gevarendriehoek: Zorg ervoor dat je voertuig is uitgerust met een verbanddoos en een gevarendriehoek. Geschikte veiligheidsuitrusting vind je bij AUTODOC.
VEELGESTELDE VRAGEN
In welke EU-landen wordt geen tol geheven?
In sommige EU-landen wordt geen tol geheven voor het gebruik van snelwegen of andere wegen. Deze landen zijn Estland, Finland, Luxemburg en Malta. In deze landen kunnen bestuurders zonder extra kosten gebruikmaken van snel- en hoofdwegen.
Welk land heeft de hoogste toltarieven?
Vooral Frankrijk en Italië hebben hoge toltarieven voor snelwegen.
In welke landen moet ik tol betalen voor mijn auto?
Automobilisten moeten tol betalen in veel Europese landen, waaronder Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Roemenië, Bulgarije, Griekenland en Polen.
Reageren