Nissan Qashqai: problemen en veelvoorkomende storingen

Nissan Qashqai: problemen en veelvoorkomende storingen

Met zijn introductie in 2007 sloeg de Nissan Qashqai de spijker op de kop voor gezinnen die SUV-gemak met lage operationele kosten wilden combineren. Hij was een pionier in het crossover-genre, en heeft inmiddels met geduchte concurrentie te kampen. De Japanse fabrikant achtte het daarom verstandig om de beschikbare modellenreeks te reviseren om competitief op de markt te blijven. Een aantal cosmetische veranderingen en een upgrade van de uitrusting werden doorgevoerd. Ook moesten er een aantal problemen worden verholpen. De eerdere generaties van de Nissan Qashqai hadden te kampen met terugroepingen. Dit is in overweging te nemen bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar.

Distributieketting: problemen

De eerste Nissan Qashqai bood de keuze tussen 2 verschillende benzinemotoren: de 1,6 viercilinder had een vermogen van 114 PK en na de modelrevisie van 2010 bood hij 117 PK. De 2-liter viercilinder bracht zelfs 141 PK op de weg. Met de stabiliteit en de gebruiksduur van de motoren was niets mis. Eigenaren hadden wel wat aan te merken op de middelmatige prestatie en de zwakke tractie. Bij de sterkere 2-litermotor is dit overigens niet aan de orde. Deze motor heeft echter regelmatig te maken met een uitgerekte distributieketting van de Nissan Qashqai. In het ergste geval springt de ketting over, met motorschade als mogelijk gevolg. Bovendien is het raadzaam om het olieverbruik in de gaten te houden.

Problemen met de versnellingsbak

Alle beschikbare aandrijvingen van de Nissan Qashqai, of het nou handmatig, CVT-automaatbak of automaat met koppelomvormer betreft, hebben met problemen te maken. De manuele transmissie is er eentje met een bedieningshandleiding. Zo gaat het schakelen moeizaam en schokkend. Problemen met de tweede versnelling, waarvan het inschakelen veel kracht vergt, doen zich voor als gevolg van een defecte synchronisatiering. Met name bij het trekken van aanhangers gaat de slijtage van de koppeling heel snel. Koop je een tweedehands model, reken op de noodzaak van een eventuele vervanging van de koppeling, ook om volgschade voor de transmissie te vermijden. Druk desnoods de kosten door Nissan Qashqai onderdelen en accessoires zelf te bestellen.

Problemen met de versnellingsbak

Bij de traploze CVT-automaat wordt door veel Qashqai-eigenaren de oliekoeler als zwakke plek genoemd. Regelmatig treedt olieverlies op, die mogelijkerwijs ervoor zorgt dat er niet meer genoeg smeermiddel voorhanden is. Dan dreigt kostbare schade. Bij de automaat met koppelomvormer zijn geen typische storingen bekend. Autobestuurders bekritiseren echter het hoge brandstofverbruik. Een olieverversing met spoeling van de versnellingsbak kan helpen, het verbruik te reduceren en mogelijke schade vóór te zijn.

Accu-problemen

In de pechstatistieken van de Duitse ADAC kwam de Nissan Qashqai er ongenadig vanaf. Tussen 2014 en 2016 was vooral de accu van de Nissan Qashqai hier de hoofdschuldige, die het nogal eens liet afweten. Bij vroegere modellen waren startaccu’s van FIAMM ingebouwd. Sinds het merk op VARTA overschakelde, behoren deze problemen tot het verleden.

Ook de ophanging heeft met problemen te kampen. De spoorstangeinden gaan snel kapot en gescheurde ashoezen zijn geen zeldzaamheid. Omwille van het hoge gewicht hebben vooral de voorste schokdempers het zwaar, hetgeen zich vertaalt in hogere slijtage en voortijdige vervanging.

Comfort

Opvallend vaak meldden gebruikers zich bij Nissan-dealers vanwege problemen met de parkeersensoren voor de Nissan Qashqai. Die gaven een systeemfout aan. De raad luidde dan om ze schoon te maken, wat vervolgens niets uithaalde. Ook het interieurcomfort was niet altijd wat het moest zijn. Een niet-functionerende airco was doorgaans het gevolg van een lekkende condensor. Bij een relatief groot aantal exemplaren van de Nissan Qashqai liep water in de kofferruimte. Dit bleek het gevolg te zijn van een lekkende dichting van het panoramadak.

Derde generatie

Nissan scoort hoge punten met het meest recente model van de derde generatie uit 2022. Deze Qashqai munt uit in comfort met een grotere kofferbak en een inrichting die duidelijk meer upmarket is dan vroegere versies. Het rijgemak is verbeterd en ook hebben passagiers achterin meer beenruimte. Deed de oorspronkelijke interieurbekleding enigszins deprimerend aan met veel donkergekleurde materialen en goedkoop uitziend kunststof; tegenwoordig kunnen inzittenden zich in een meer chique en praktische afwerking verheugen.

De keuze van motoren biedt o.a. een vernieuwde versie van de oude 1,3 liter 4-cilinder benzinemotor, nu met 12V mild hybrid-technologie voor een zuiniger gebruik. Niet echt een knaller van een motor, maar adequaat genoeg. Het is als teken van de tijd te verstaan, dat er geen dieselversie wordt aangeboden. Wel is er een hybride-versie Qashqai, de zogenaamde e-Power beschikbaar, met een 1,5 liter dieselmotor als generator voor de elektrische motor en accu zonder directe lijn tussen de verbrandingsmotor en de wielen. Dit verfijnde systeem laat de auto aanvoelen als een volledig elektrische wagen, maar hij kost veel minder dan de plug-in hybrides bij de concurrent.

De beste producten op dit gebied:

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op