Cruise control achteraf inbouwen: expertise gevraagd

Cruise control achteraf inbouwen: expertise gevraagd

Denkend aan het begrip long distance highway, zal het u niet verwonderen dat de cruise control in de USA werd uitgevonden. Oorspronkelijk werd het systeem voor het spoor ontwikkeld, doch eind jaren vijftig deed het zijn intrede in de autobouw. Inmiddels behoort dit praktische systeem bij veel wagens tot de standaard uitrusting.

Wat is cruise control?

Wat is cruise control

Met een cruise control kan de bestuurder van een auto een constante snelheid handhaven. Dit maakt lange ritten comfortabeler. Met cruise control hoeft de bestuurder geen druk op het gaspedaal uit te oefenen en wordt de gasklep in werking gezet door een kabel die met bediening verbonden is. Hiermee kan de bestuurder de functies van cruise control gebruiken om het vermogen en de snelheid van de motor te regelen.

Adaptive cruise control

Adaptive cruise control

In veel nieuwe auto’s wordt adaptive cruise control aangeboden, ook wel active cruise genoemd. Het werkt op dezelfde wijze als de conventionele cruise-systemen en maakt tevens gebruik van radar, camera’s of sensoren om de aanwezigheid van auto’s direct vóór u in uw rijstrook te detecteren. Adaptive cruise control handhaaft de snelheid van dat voertuig ongeacht hoe vaak het van snelheid verandert. Met het geavanceerde systeem is het mogelijk te regelen hoe dichtbij uw auto de de wagen vóór u volgt. Het systeem is dusdanig geprogrammeerd dat er altijd een veilige minimum volgafstand wordt aangehouden. Sommige van deze systemen beschikken over de mogelijkheid tot remmen en volledig tot stilstand te komen in het stadsverkeer. Afhankelijk van de wagen is het zelfs mogelijk om automatisch te accelereren zonder dat de bestuurder op het gaspedaal hoeft te trappen wanneer het verkeer weer in beweging komt.

Semi-autonome systemen

De meest innovatieve systemen, die verbonden zijn aan bepaalde merken, zijn semi-geautomatiseerde rij-assistenten die adaptive cruise control combineren met een assistent voor rijstrookhandhaving. Dit systeem stuurt de auto automatisch aan om het in de rijstrook te houden wanneer u deze verlaat. Wanneer u uw handen een paar seconden van het stuur haalt, laat het systeem een alarm horen en zet zichzelf vervolgens buiten werking. Deze systemen kunnen tevens automatisch flauwe bochten op de snelweg aan. De allermeest geavanceerde semi-automatische systemen zoals die van Tesla en Mercedes Benz kunnen de auto in de naaste rijstrook leiden en tegelijkertijd voldoende afstand van andere auto’s houden.

Cruise control achteraf inbouwen, is dat mogelijk?

In principe is alles mogelijk. Aan het achteraf inbouwen van een cruise control zijn echter een aantal voorwaarden verbonden. Voor de meeste merken bestaat een specifiek op het model afgestemd systeem en wordt dit ook als set voor achterafmontage aangeboden. Daarmee zou retrofitting geen probleem moeten zijn. Niettemin moet de wagen minstens over een elektronisch gaspedaal beschikken, omdat er anders extra servomotoren moeten worden geïnstalleerd. Achterafinstallatie van cruise control is alleen de moeite waard bij auto’s met automatische transmissie. In een handmatig geschakelde auto kan de cruise control vooral op hellingen de ingestelde snelheid moeilijk handhaven. Wees ook voorbereid op extra complicaties wanneer u adaptive cruise control achteraf wilt laten inbouwen. De radar moet vaak worden vervangen met het oog op de juiste resolutie.

Knoppen voor het regelen van de cruise control

De cruise control wordt vaak via een stuurkolomschakelaar bediend. Is de wagen met snelheidsregeling verkrijgbaar, volstaat het vaak om de overeenkomstige schakelaar te vervangen en de regeleenheid te programmeren. Vaak is echter de vervanging van het stuurwiel nodig om dat de knoppen voor het regelen van de cruise control in het stuur zitten. Afhankelijk van automodel kan een ingewikkelde nieuwe bekabeling nodig zijn. Soms moeten extra knoppen ergens op het dashboard worden ingebouwd.

Wat kost de achterafmontage van een cruise control?

De vervanging van een stuurkomschakelaar kan nogal in de papieren lopen. Dit vervangingsonderdeel kost in de regel tussen de €80 en €200. Voor installatie in de garage betaalt u rond de €100. Wanneer er nieuwe bekabeling of extra werkzaamheden in de cabine bij komen kijken, kunnen deze kosten al snel tot over de €600 stijgen.

Kan de achterafmontage eigenhandig worden gedaan?

Er komt nogal wat bij kijken. We hebben het al over het verwijderen van het stuur gehad. Deze demontage gaat gepaard met de verwijdering van de airbag. Zonder de juiste technische expertise is het ronduit gevaarlijk om aan de airbag te sleutelen. In ieder geval moet de accu worden afgeklemd. Naast de verwijdering van de airbag zijn voor de achteraf gemonteerde cruise control vaak nog aanpassingen aan het kabelharnas nodig. Dit vraagt om speciaal gereedschap en vooral ook om expertise in de omgang met datakabels. Ben je daarmee niet bekend, kun je grote schade aan de auto-elektronica veroorzaken. Uiteindelijk moet ook het systeem ook in de regeleenheid worden geprogrammeerd, waarvoor de juiste software nodig is. Het achteraf inbouwen van een cruise control is goed beschouwd geen taak voor doe-het-zelvers. Alleen wanneer u zeer vertrouwd bent met uw auto en over de juiste scholing beschikt, kunt u zich aan deze montage wagen. Praktisch gezien is de achterafmontage van de cruise control een zaak voor de vakgarage.