Uitlaatspruitstuk lek? Vervangen doe je zo

Uitlaatspruitstuk lek? Vervangen doe je zo

De bij de verbranding ontstane uitlaatgassen worden door het uitlaatspruitstuk afgevoerd in de richting van de uitlaat. Alhoewel het om een uiterst robuust component gaat, kan schade optreden waardoor het onderdeel gaat lekken. In geval van schade aan het uitlaatspruitstuk is vervanging noodzakelijk. Deze vervanging is heel goed uitvoerbaar voor een handige, goed uitgeruste doe-het-zelver. Dit artikel gaat nader in op de gevolgen en oorzaken van een lekkend uitlaatspruitstuk en biedt een stapsgewijze handleiding voor de vervanging van dit onderdeel.

Gevolgen van een lekkend uitlaatspruitstuk

Wanneer het uitlaatspruitstuk lekt, worden de uitlaatgassen terug in de motor geleid. Afhankelijk van de locatie en de ernst van het lek kan de terugvoer van de uitstoot veel problemen veroorzaken, waaronder:

  • ! verstoring van de functie van de lambdasensor
  • ! beïnvloeden van het lucht-brandstofmengsel
  • ! veroorzaken van een slechte werking van de EGR-klep
  • ! mogelijkerwijs uitvallen van de katalysator
  • ! beschadiging van de uitlaatkleppen

Wat veroorzaakt lekken in het uitlaatspruitstuk?

 Een ek in de spruitstukpakking

Er zijn drie belangrijke oorzaken voor een lek in het spruitstuk.

  • i Een lek in de spruitstukpakking. De temperatuur van de uitstoot is extreem hoog. Wanneer de auto afkoelt, daalt de temperatuur van de uitlaat dramatisch. Deze cyclus van verhitting en koeling veroorzaakt het achtereenvolgens uitzetten en krimpen van de onderdelen van de uitlaat. Dit uitzetten en krimpen kan barsten en scheuren in de pakking veroorzaken. De spruitstukpakking is verantwoordelijk voor het afdichten van het gehele uitlaatsysteem. Raakt deze beschadigd, lekken de gassen terug de auto in, hetgeen de algehele prestatie van de auto beïnvloedt en vreemde geluiden in de motor veroorzaakt.
  • i Een barst in het spruitstuk zelf. Ook het spruitstuk zelf kan barsten als gevolg van de verhittings- en koelingscycli van het uitlaatsysteem. Een kleine barst kan onopgemerkt blijven, doch vreemde geluiden veroorzaken bij het starten. Tijdens het rijden verdwijnen deze geluiden, wanneer de metalen delen door de hitte uitzetten en de barsten sluiten. Worden barsten groter, kan de metalen uitzetting ze niet langer sluiten en ernstige motoruitval wordt waarschijnlijk.
  • i Gebroken of losse spruitstukbouten. Het spruitstuk is verbonden met het uitlaatsysteem door twee grote bouten. Deze bouten kunnen losraken of breken als gevolg van de voortdurende opwarming en afkoeling of als gevolg van de schade door de tand des tijds. Losse of gebroken spruitstukbouten kunnen gaten veroorzaken en daardoor lekken in het spruitstuk, waardoor de uitlaatgassen in omgekeerde richting gaan stromen.

Het spruitstuk vervangen: stappenplan

Het spruitstuk is goed toegankelijk onder de motorkap en zit gewoon aan het motorblok vastgeschroefd. Werk in een goed verlichte werkplaats of desnoods buiten op een zonnige dag. Ook moet de wagen worden opgekrikt om toegang tot de uitlaatpijp te krijgen.

U heeft nodig:
  • i Sleutels, doppenset en een ratel
  • i Autobok en krik
  • i Momentsleutel
  • i kruipolie voor het spruitstuk en ontvetter
  • i een pakkingset
U heeft nodig
  • Stap 1: Het spruitstuk vinden en de luchtinlaat verwijderen. Het spruitstuk ziet eruit als een reeks buizen die vanuit het motorblok in één buis samenkomen. De luchtinlaat en carburateur kunnen in de weg zitten. Wanneer dit het geval is, moet u de slangen die aan de carburateur zitten, loskoppelen alvorens hem van de motor los te klikken en hem voorzichtig uit zijn montageplek te wrikken, en uiteindelijk de gaskabel eruithalen.
  • Stap 2: Het uitlaatspruitstuk loskoppelen. Nu dat het uitlaatspruitstuk vrij ligt, heeft u genoeg ruimte om het onderdeel van het motorblok te halen. Hij wordt op zijn plaats gehouden door een reeks bouten en (koperen) moeren aan beide kanten van iedere buis, die ervoor zorgen dat het spruitstuk stevig tegen het motorblok blijft aanzitten. Nadat u deze heeft verwijderd, trekt u het spruitstuk uit zijn positie.
  • Stap 3: Verwijder de uitlaatpijp. Kruip nu onder de wagen en haal de uitlaatpijp van het spruitstuk af. De pijp is bevestigd met twee bouten en een hangbeugel. Wanneer deze zijn verwijderd, zou u de pijp zo uit de motor moeten kunnen schuiven. Nu kan het uitlaatspruitstuk volledig uit de wagen worden verwijderd.
  • Stap 4: verwijder de oude pakking. De pakking is het rubber dat de opening tussen het motorblok en het spruitstuk afsluit. Na verwijdering van het spruitstuk kunnen er nog oude stukjes spruitstukpakking op het motorblok zijn blijven kleven. Verwijder deze met een plat mesje, door ze van onderlangs van de motor te wippen.
  • Stap 5: Vervang de pakking en uitlaatpijp. Breng de ni euwe pakking op zijn plaats aan rondom de boutgaten op het motorblok. Hij zou zo op zijn plaats moeten glippen. Sluit nu opnieuw de uitlaatpijp aan op het spruitstuk ter voorbereiding van de verbinding van het nieuwe onderdeel met het motorblok.
  • Stap 6: Sluit het spruitstuk aan. Nu kunt u het spruitstuk op de pakking plaatsen. Wrik het onderdeel op zijn plek en plaats de bouten losjes in hun gaten zodat de buizen van het spruitstuk op de juiste gaten blijven zitten. Als u zich ervan vergewist hebt, dat het uitlaatspruitstuk goed gepositioneerd zit, haal dan de bouten aan totdat hij vast op de motor zit. Houd het aanhaalkoppel in de gaten: vast is vast! Sluit de carburateur terug aan indien u deze uit de motor heeft verwijderd. Haal de auto van de autosteunen.