De motoren van TiD en TTiD zijn een dieselmotor en hebben directe brandstofinspuiting. Tussen 1998 en 2012 zijn de modellen van Saab hiermee uitgerust. De aanduiding TiD is een afkorting voor Turbo Injected Diesel en staat voor het feit dat de motor voorzien is van een enkele turbolader. TTiD of Twin Turbo Injected Diesel houdt in dat de motor is voorzien van een dubbele turbo. In 1998 verschijnt de eerste TiD-motor, die in de Saab 9-3 is ingebouwd. In 2007 werden er uitvoeringen met TTiD-motoren uitgebracht. Bijna allemaal zijn deze motoren afkomstig van General Motors. Een aantal daarvan is samen met andere producenten ontworpen, waaronder Isuzu Motors.
De bijzonderheden van de motoren TiD- en TTiD
De TiD en TTiD motoren beschikken over een motorblok van gietijzer en de cilinderkop van aluminium. Het grootste deel ervan is voorzien van een systeem van Common Rail-brandstofinjectie. Maar er zijn ook uitvoeringen die geen brandstofrail hebben, zodat de door de pomp geleverde brandstof direct aan de brandstofinjectoren wordt toegevoerd. Het mechanisme van de kleptiming maakt gewoonlijk gebruik van een riem; minder vaak wordt een ketting gebruikt.
Vaak voorkomende TiD- en TTiD-motoren
Naam | Code | Motorinhoud in L | Opstelling en aantal cilinders | Aantal kleppen | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen van Saab die met deze motor zijn uitgerust |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | in lijn – vier | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1.9 | in lijn – vier | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | in lijn – vier | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1.9 | in lijn – vier | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2.0 | in lijn – vier | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5 |
Vaak voorkomende defecten aan de motoren TiD en TTiD
Defecten | Motoren |
Het brandstofsysteem is vatbaar voor luchtsluizen. | X22DTH (D223L). |
Het dieselroetfilter en de EGR-klep zijn snel verstopt. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
De krukaspoelie is snel defect. | X22DTH (D223L). |
De motorolie kan als gevolg van het uitdrogen van de ringen die onder de brandstofinjectoren zijn aangebracht, in de brandstof terechtkomen. | X22DTH (D223L). |
De elektrische delen van de hogedruk brandstofpomp gaan snel kapot. | X22DTH (D223L). |
De zwenkflappen van het inlaatspruitstuk raken snel kapot. | Z19DTH; A20DTH. |
Als gevolg van de hoge temperatuur vervormt het uitlaatspruitstuk. | Z19DTH. |
De belangrijkste lagers van de krukas beschadigen als er niet voldoende olie, met als gevolg dat de motor bij hoge toerentallen vastloopt. | A20DTH. |
Er doen zich snel lekkages voor bij de afdichtingen van de motoroliekoeler. | A20DTH. |
Door een vuile brandstofregelklep kan het toerental onstabiel zijn. | A20DTH. |
Het motorblok is kwetsbaar voor oververhitting. | D308L. |
Reageren