Een M57D30 is een turbogeladen dieselmotor die is voorzien van het brandstofinjectiesysteem Common Rail. Deze is tussen 1998 en 2012 in de productielocatie van de BMW Group in het Oostenrijkse Steyr gefabriceerd. Deze motor is toegepast in een aantal modellen van BMW, Range Rover en Opel.
De bijzonderheden van de motor M57D30
Deze motor beschikt over 6 cilinders in lijn en 24 kleppen. Het motorblok bestaat uit gietijzer. De cilinderkop is in aluminium uitgevoerd. Het Common Rail brandstofsysteem werd door de firma Bosch uit Duitsland gemaakt, de turbocompressor is van de Amerikaanse firma Garrett. De modellen met deze motor beschikken over een intercooler. Het mechanisme voor de kleptiming werkt met een ketting.
De technische bijzonderheden van de motor M57D30
Motorcode | Motorinhoud in L | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Modellen die met deze motor zijn uitgerust |
M57D30 | 3.0 | 184‒193 | 390‒410 | Range Rover L322; Opel Omega В; BMW 5 series E39; BMW 3 series E46; BMW 7 series E38; BMW X5 E53. |
Vaak voorkomende defecten aan de motor M57D30
- De krukas van de motor gaat defect bij een betrekkelijk lage kilometerstand.
- De elementen van het brandstofsysteem zijn erg gevoelig voor de brandstofkwaliteit en verstoppen snel.
- In sommige gevallen scheuren de flappen van het inlaatspruitstuk af en komen ze in de cilinders van de motor terecht, met als gevolg dat er dure reparaties moeten worden uitgevoerd.
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC; laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril; trotse bezitter van een BMW X5 E53 droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.