De CDTi motoren bestaan uit dieselmotoren voorzien van een Common Rail systeem voor brandstofinspuiting, waarmee de modellen van Opel en Vauxhall zijn uitgerust. Tal van modellen van beide merken zijn al vanaf 2003 voorzien van een dergelijke motor. Overigens zijn een aantal CDTi-motoren in een samenwerkingsverband door de firma’s General Motors en Fiat ontwikkeld. De motoren beschikken over 4 cilinders en over 16 kleppen, uitgevoerd met een turbolader en in de meeste gevallen met een intercooler. Al naar gelang de uitvoering ervan kan er een riem of een kettingaandrijving in het kleppenmechanisme worden toegepast. Doorgaans kenmerken deze motoren zich vanwege de bedrijfszekerheid, uitstekende tractie, zuinigheid en milieuvriendelijkheid.
Veel voorkomende CDTi-motoren
Index | Inhoud in L | Vermogen in pk | Koppel, Nm | Vanaf bouwjaar | Gebruikt in de modellen |
A13DTE | 1.3 | 90‒95 | 180–200 | 2009 | Opel Astra J; Opel Corsa D; Opel Combo D; Opel Meriva B |
A17DTJ | 1.7 | 110 | 260 | 2009 | Opel Astra J; Opel Astra H; Opel Zafira B |
A17DTR | 1.7 | 125 | 280 | 2009 | Opel Astra J; Opel Zafira B; Opel Astra H |
A20DTH | 2.0 | 160–170 | 350 | 2008 | Opel Cascada A; Opel Zafira C; Opel Astra J; Opel Insignia A |
Z13DTJ | 1.3 | 75 | 170 | 2005 | Opel Agila B; Opel Combo C; Opel Corsa D; Opel Meriva A |
Z13DTH | 1.3 | 90 | 200 | 2005 | Opel Corsa D; Opel Astra H |
Z17DTH | 1.7 | 101 | 240 | 2003 | Opel Astra H; Opel Corsa C; Opel Combo C; Opel Meriva A |
Z19DTH | 1.9 | 150 | 320 | 2004 | Opel Astra H; Opel Signum A; Opel Vectra C; Opel Zafira B |
B16DTH | 1.6 | 136 | 320 | 2013 | Opel Astra J; Opel Meriva B |
Algemene defecten aan de CDTi-motoren
Defecten | Motoren |
De distributieketting gaat vroegtijdig kapot. | A13DTE, Z13DTH |
Als gevolg van de verslechtering van de rubberen pakkingen gaan de hoezen van de brandstofinjectoren lekken. Dit wordt vaak veroorzaakt door het gebruik van koelvloeistof van lage kwaliteit. | A17DTR, A17DTJ, Z17DTH |
De motor heeft de neiging om vast te lopen bij het rijden met een hoge snelheid, omdat de krukaslagers geen olie meer hebben. | A20DTH |
De motor is uiterst gevoelig voor vermindering van het motoroliepeil: in geval van een te laag peil glijdt de ketting door, de tuimelaars gaan stuk. | Z13DTH |
De componenten van het Common Rail-systeem verliezen dikwijls hun werking. | Z17DTH |
Reageren