CDTi: Opel,Vauxhall dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

CDTi: Opel,Vauxhall dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

De CDTi motoren bestaan uit dieselmotoren voorzien van een Common Rail systeem voor brandstofinspuiting, waarmee de modellen van Opel en Vauxhall zijn uitgerust. Tal van modellen van beide merken zijn al vanaf 2003 voorzien van een dergelijke motor. Overigens zijn een aantal CDTi-motoren in een samenwerkingsverband door de firma’s General Motors en Fiat ontwikkeld. De motoren beschikken over 4 cilinders en over 16 kleppen, uitgevoerd met een turbolader en in de meeste gevallen met een intercooler. Al naar gelang de uitvoering ervan kan er een riem of een kettingaandrijving in het kleppenmechanisme worden toegepast. Doorgaans kenmerken deze motoren zich vanwege de bedrijfszekerheid, uitstekende tractie, zuinigheid en milieuvriendelijkheid.

Veel voorkomende CDTi-motoren

Index Inhoud in L Vermogen in pk Koppel, Nm Vanaf bouwjaar Gebruikt in de modellen
A13DTE 1.3 9095 180–200 2009 Opel Astra J; Opel Corsa D; Opel Combo D; Opel Meriva B
A17DTJ 1.7 110 260 2009 Opel Astra J; Opel Astra H; Opel Zafira B
A17DTR 1.7 125 280 2009 Opel Astra J; Opel Zafira B; Opel Astra H
A20DTH 2.0 160–170 350 2008 Opel Cascada A; Opel Zafira C; Opel Astra J; Opel Insignia A
Z13DTJ 1.3 75 170 2005 Opel Agila B; Opel Combo C; Opel Corsa D; Opel Meriva A
Z13DTH 1.3 90 200 2005 Opel Corsa D; Opel Astra H
Z17DTH 1.7 101 240 2003 Opel Astra H; Opel Corsa C; Opel Combo C; Opel Meriva A
Z19DTH 1.9 150 320 2004 Opel Astra H; Opel Signum A; Opel Vectra C; Opel Zafira B
B16DTH 1.6 136 320 2013 Opel Astra J; Opel Meriva B

Algemene defecten aan de CDTi-motoren

Defecten Motoren
De distributieketting gaat vroegtijdig kapot. A13DTE, Z13DTH
Als gevolg van de verslechtering van de rubberen pakkingen gaan de hoezen van de brandstofinjectoren lekken. Dit wordt vaak veroorzaakt door het gebruik van koelvloeistof van lage kwaliteit. A17DTR, A17DTJ, Z17DTH
De motor heeft de neiging om vast te lopen bij het rijden met een hoge snelheid, omdat de krukaslagers geen olie meer hebben. A20DTH
De motor is uiterst gevoelig voor vermindering van het motoroliepeil: in geval van een te laag peil glijdt de ketting door, de tuimelaars gaan stuk. Z13DTH
De componenten van het Common Rail-systeem verliezen dikwijls hun werking. Z17DTH

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op