V8-motoren maken al meer dan een eeuw deel uit van de automobiliteit. Bij gewone personenauto’s en crossover-SUV’s zul je dit type motor niet zo gauw vinden, maar hij is echter nog steeds populair bij exclusieve automodellen met een hoog vermogen, pickup-trucks en maxi-SUV’s omwille van het aantal PK en de hoge toerentallen.
Wat is een V8-motor?
Een V8 beschikt over twee cilinderrijen in V-formatie. De 8 staat voor het aantal cilinders. In principe werkt een V8-motor zoals een gewone viertakt interne verbrandingsmotor. Een lucht-brandstofmengsel komt via inlaatkleppen in de cilinders. Zuigers drukken het mengsel samen en bougies doen het ontbranden. Zuigers bewegen op en neer. Alle acht cilinders zijn verbonden met een krukas die draait en vermogen op de transmissie overbrengt. Deze geeft het vermogen door aan de wielen.
Voordelen van een V8
Het grootste voordeel is het hoog aantal paardenkrachten. Je vindt V8-motoren in sportauto’s die een stevige prestatie kunnen neerzetten alsook in vrachtwagens die indrukwekkende sleep- en laadkwaliteiten vertonen. Vandaag de dag zijn turbogeladen systemen heel gewoon bij serieel geproduceerde auto’s. De meeste V8-motoren zijn atmosferisch en dit maakt ze eenvoudig. Wanneer de eenvoud van een grote en krachtige motor je voorkeur heeft boven meer gecompliceerde aanjaagsystemen, zul je een V8 waarderen. Natuurlijk is er ook niets mooier dan het machtige ronkgeluid van een V8-motor.
Nadelen
Dit zijn brandstofverslindende aandrijvingen. Het grote motorblok met onderdelen vraagt om een zware neus en dit kan het rijgedrag beïnvloeden. Uiteraard hebben auto’s en vrachtwagens met een V8-motor een stevig prijskaartje. Dat maakt deze automotor in Nederland zeldzaam. Niet alleen met het oog op de aanschafprijs, maar ook het verbruik en de implicaties m.b.t. wegenbelasting doen de Nederlandse autokoper wel twee keer nadenken.
Beste v8 motoren
Voor de ware liefhebber bestaan echter prijskaartjes noch andere obstakels, zoals eventuele verkrijgbaarheid hier te lande. Dit laten we daarom buiten beschouwing bij het opstellen van het onderstaande rijtje van 5 beste V8-motoren.
Ford Flathead V8
Op geen enkel V8-lijstje mag de Ford Flathead V8 ontbreken, de eerste onafhankelijke V8-motor, gebouwd voor serieproductie. Hij werd in 1932 op de markt gelanceerd en presteerde destijds 65 pk. De latere versies uit 1935 behaalden 85 pk, een lachertje in vergelijking met nu. Het was echter in die tijd behoorlijk ontzagwekkend. Deze motor heeft een iconische status, niet in het minst omdat hij de romance van Amerika met de V8-motor inluidde.
Mercedes AMG M156
De 6,2 liter atmosferische motor was de eerste die de AMG-divisie van de Duitse fabrikant compleet zelfstandig ontwikkelde. Hij markeert tevens het einde van een tijdperk. Als laatste zuigmotor in Mercedes-sportmodellen droeg dit ronkende vermogens-monster het stokje over aan de inmiddels volledig gevestigde 4.0 biturbo. De M156 mag zich echter op een trouwe fangemeenschap verheugen. De motoren zijn te vinden in bekende topklasse-modellen van Mercedes, zoals de SLS AMG coupé, de C63 sedan en de G63 SUV.
Audi Sport FSI
In tegenstelling tot het ronkende powerhouse van AMG is de Audi V8-motor een delicater type. De atmosferische versie zit in de Audi R8 sportauto, de luxe sedans en coupé RS4 en RS5. Hij produceert 100 pk per liter en presteert toerentallen van 8.250 rpm. De niet-FSI-motoren van Audi met vijf kleppen per cilinderkop waren in de Q7 en eerdere modellen geïnstalleerd. Deze motoren vertegenwoordigen een meer Europese benadering van het V8-concept, doch in ruimere mate beschikbaar en toegankelijk dan bepaalde Italiaanse producten.
BMW M S65
Bij de motoren van BMW draait alles om ervaring. De atmosferische V8-motoren van de producent uit Beieren hebben niets gemeen met de traditionele BMW-motoren. De S65 V8 en S85 V10 staan apart als twee motoren gebouwd voor hoge prestaties. De voornaamste onderscheidende eigenschappen zijn evenwel de uitgekiende techniek en het geluid. “Hij klinkt zo mooi”, is waar BMW V8-fans het allemaal over eens zijn.
Ferrari F136
Met o.a. zijn vlakke krukas, dubbele bovenliggende nokkenassen, dry-sump-smering zijn de V8-motoren van Ferrari de meest schitterende interne verbrandingsmotoren die ooit werden geproduceerd. Velen zullen zeggen dat ze door de latere turboversies zijn overtroffen. Onverschrokken V8-fans blijven de glorie bezingen van de F136-reeks, die wel 8 keer in de prijzen viel als International Engine of the Year. Deze motoren blijven ook voor altijd aan het merk Maserati verbonden.
Reageren