Voordat het motormanagement een zaak werd van computerbesturing die de brandstofinjectie regelt, werd de toevoer van lucht en brandstof op mechanische verzorgd door de carburateur. Dit onderdeel zien we niet langer in moderne auto’s. Als je wagen er nog eentje heeft, is hij ook gelijk onmisbaar voor een goede werking van de motor.
Problemen met de carburateur
Wanneer het onderdeel schoon is en goed werkt vertoont, zou de motor warm of koud zonder haperen moeten starten. Het brandstofverbruik zou normaal moeten zijn en de uitstoot binnen de grenzen liggen van hetgeen van toepassing is voor het bouwjaar van de auto. Symptomen die vaak toegeschreven worden aan een “slechte” of “vuile” carburateur zijn
- moeilijk (koud) starten
- aarzelend optrekken
- uitval van de motor
- ruw stationair draaien
- verhoogd brandstofverbruik
- ontstekingsfouten
- zwarte rook uit de uitlaat
Deze symptomen doen zich ook bij defecten van andere motoronderdelen voor auto’s. Het repareren van een carburateur is een delicate operatie en het is een duur onderdeel om te vervangen. Wees daarom zeker van je diagnose voordat je eraan gaat morrelen.
Hoe weet je of je carburateur stuk is?
Zoals we al zeiden, kunnen bepaalde signalen net zo goed worden veroorzaakt door een ander defect. Bijvoorbeeld, wanneer de motor uitvalt als de auto stopt, moet worden uitgezocht wat storingen veroorzaakt in het stationair circuit, de brandstofdruk of het stationair toerental. Bij een storing in de werking van de motor moet allereerst worden uitgezocht het probleem de brandstoftoevoer of de ontsteking betreft. Vergewis jezelf ervan of de ontstekingstiming correct en onveranderd is. Wanneer elke cilinder de juiste vonk vertoont, kun je de brandstoftoevoer onder de loep nemen. Bij het controleren van het brandstofsysteem, begin met de toevoer en de druk. Controleer de leeftijd van het brandstoffilter diesel of benzine en vervang dit indien nodig. Check met een brandstofdrukmeter of de motor een druk tussen 4 – 6 psi (0,27 en 0,41 bar) krijgt terwijl hij draait. Ligt de brandstofdruk lager of hoger dan de acceptabele waarde, is een onmiddellijke vervanging nodig. Wanneer de druk wel binnen het correcte bereik ligt, zijn de volgende stappen de verwijdering, ontmanteling en het terug in elkaar zetten van de carburateur.
Demontage
Eerst bekijken we de buitenkant van het onderdeel. Problemen kunnen zichtbaar zijn omdat de carburateur benzine lekt, beschadiging vertoont of componenten mist. Vervolgens moet de werking van de choke (smoorklep) – voor zover hij er eentje heeft – worden gecontroleerd, zowel in warme als koude toestand. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, moet de smoorklep volledig open staan. Bij koude motor moet hij bijna, doch niet volledig, gesloten zijn. De juiste mate van opening is te vinden in de productspecificaties van de fabrikant. Wanneer de motor draait en er niets aan werd veranderd sinds het vermogensverlies, moet de carburateur voor inspectie uit elkaar worden gehaald. Op dit moment heb je ook een reparatieset met onderdelen van de carburateur voor de auto nodig, aangezien de oorspronkelijke pakkingen en dichtingen beter niet meer kunnen worden gebruikt.
Reiniging
Roest of vervuiling moet worden verwijderd met een zachte borstel en een speciaal reinigingsmiddel. Check of de maatsproeiers, leidingen en doorgangen niet verstopt zijn. Kijk of de vlotter correct geplaatst is volgens de specificaties van de fabrikant, zowel wanneer hij hangt als wanneer hij ondersteboven wordt gehouden. Gebruik motor carburateur reiniger spray en perslucht om geblokkeerde leidingen schoon te maken. Vervang kapotte componenten (bijvoorbeeld de bimetalen veer die de smoorklep opent en sluit). Wanneer van binnen alles schoon en goed afgesteld is, kan de carburateur weer in elkaar worden gezet. Na volledige assemblage van het onderdeel, check of de brandstoftoevoer, de elektrische aansluitingen (o.a. van de smoorklep) op hun plaats zitten. Zie er tevens op toe dat de pakking tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk goed verzegeld is. Start nu de motor. Het stationair toerental zou 800 tot 1000 rpm moeten zijn. Mogelijk moet de smoorklep nog iets worden bijgesteld. Check tevens het versneld stationair toerental en zie erop toe dat dit met de specificaties van de fabrikant overeenkomt.
Vervanging
Wanneer de revisie met een onderdelenset niet heeft geholpen, is vervanging van het onderdeel de enige optie. De reparatiekit is makkelijk online te bestellen. Voor het onderdeel zelf is wat zoekwerk vereist, aangezien het een apparaat betreft, dat niet meer in nieuwe auto’s wordt geïnstalleerd. Wil je een carburateur voor de Peugeot 205 bestellen, ben je tussen de € 70 en € 200 kwijt.
De beste producten op dit gebied:
Reageren