Iedereen weet dat je regelmatig je oliepeil moet checken en de olie moet verversen om te garanderen dat je auto soepel rijdt. Wist je echter dat de waterpomp een even belangrijke rol speelt voor goede werking van je auto?
Zijn motor bestaat uit onderdelen die veel hitte en wrijving ondergaan tijdens de werking. De waterpomp laat constant koelvloeistof door de het motorblok, de slangen en de radiateur stromen en garandeert dat alles op een veilige temperatuur blijft. Zonder een goed werkende waterpomp oververhit je motor in de zomer of bevriest hij in de winter. Dit veroorzaakt niet alleen schade aan de pakkingen, cilinderkop en zuigers, het resulteert vaak in totale uitval van de motor.
Teneinde dit soort massieve en dure reparaties te voorkomen, besteed net zoveel zorg aan je waterpomp als je aan je olie. Je hoeft geen auto-expert ze zijn om de tekenen van een mogelijk defect van de waterpomp te herkennen.
5 Symptomen van een defecte waterpomp
Het is belangrijk dat je je vertrouwd maakt met de tekenen van een kapotte waterpomp. Anders vind je het probleem pas wanneer het al te laat is. Wanneer een dit onderdeel het eenmaal laat afweten, loop je het risico je auto zo zwaar te beschadigen, dat reparatie geen optie meer is. Een dure grap die je beter vermijdt. Deze vijf tekenen wijzen erop dat het tijd is voor auto-inspectie en mogelijke reparatie van de waterpomp.
- Lekkende koelvloeistof. Een van de eerste kenmerken van een mogelijkerwijs defecte waterpomp is een plas koelvloeistof op de grond waar je auto geparkeerd staat. De pomp is voorzien van een aantal pakkingen en dichtingen die op den duur uitdrogen, barsten of breken. Wanneer dit gebeurt, lekt de koelvloeistof uit de pomp. Zie je een plas oranje, groene, roze of blauwe vloeistof liggen wanneer je van je oprit afrijdt, breng je auto zo snel mogelijk naar de garage. Je monteur kan het probleem vaststellen en de pakkingen en dichtingen vervangen – een tamelijk eenvoudige reparatie.
- Ophoping van roest of afzettingen. Wanneer de waterpomp slechts een klein lek heeft, is er geleidelijke opbouw van smurrie of roest op de pomp zelf. Dit kan zijn veroorzaakt door een niet-compatibele koelvloeistof of een defecte drukdop die lucht in het systeem laat. De pomp wordt hoe dan ook minder efficiënt in het rondpompen van koelvloeistof door de motor en geeft op den duur de geest.
Het oplichten van je motorkap en de motor checken is een goede gewoonte. Je kunt problemen herkennen op het moment dat ze de kop opsteken, in plaats van te wachten op het gevreesde motorwaarschuwingslampje dat aanfloept. Wanneer je roest, putjes of afzettingen rondom je pomp ziet, is het tijd om de waterpomp te laten vervangen.
- Lawaai. Maakt de auto een jankend geluid bij het optrekken? Er is een kans dat dit irritante geluid wordt veroorzaakt door een losse aandrijfriem. Losse riemen zijn vaak het resultaat van een losse spanrol of lagers die moeten worden gespannen of vervangen. Wanneer je een jankgeluid aan de voorkant van je motor hoort, laat je motor nakijken om het risico van een defecte waterpomp of veel duurdere reparatie te voorkomen.
Zelfs wanneer je pomp goed werkt, is het belangrijk om vreemde jankende geluiden door je monteur te laten diagnosticeren. De motor is uitgerust met verschillende riemen, waaronder de multiriem, en deze kunnen rampzalige schade aan je motor veroorzaken wanneer ze slippen, breken of knappen. Laat je riemen vervangen volgens het onderhoudsschema, zodat je niet langs de kant van de weg komt te staan.
- Oververhitting. Zie je de temperatuurwijzer in je dashboard stijgen? Dit betekent dat de waterpomp aan het einde van zijn latijn is. Een oververhittende auto is een gevaar voor jouzelf en andere bestuurders, aangezien je het risico van onmiddellijke motoruitval loopt. Wanneer je ziet dat je auto oververhit raakt, blijf niet doorrijden ga onmiddellijk naar de monteur voor inspectie. Zoals voor elk auto-noodgeval is het belangrijk om de belangrijkste stappen te weten om het risico voor schade aan jezelf, andere verkeersgebruikers en je auto te beperken. Riskeer je veiligheid niet! Ga aan de kant van de weg staan, bel een sleepwagen en laat je auto nakijken.
- Stoom. Wanneer je stoom van onder je motorkap ziet komen, is dit een teken dat er iets heel ernstigs aan de hand is met je auto. Wanneer een waterpomp het helemaal niet meer doet, kan hij geen koelvloeistof door de motor meer pompen; dit veroorzaakt oververhitting. Wanneer je stoom ziet, blijf onmiddellijk staan en bel je monteur voor assistentie. Verder rijden met een oververhitte motor kan hem zodanig beschadigen dat hij volledig moet worden vervangen.
Wat te doen aan een lekkende waterpomp
Indien je een van de vijf bovenstaande tekenen ziet, bel je plaatselijke monteur voor een inspectie van je auto. Proactief handelen is een belangrijk deel van auto-onderhoud. Door aandacht te schenken aan het dagdagelijks presteren van de auto herken je meteen de situatie waar ingrijpen vereist is. Proactief en preventief onderhoud is nog goedkoper dan reparatie van de auto. Door het probleem vroeg te herkennen, spaar je tijd, geld en gedoe.
- @user_168501316.10.2024 22:25Lid
halo . ik heb een chrysler le baron v6 3000 cc jaar 1992 . mijn garagist zei my dat mijn koppakking kapos is . maar ik twijfel zeer sterk . omdat mijn auto geen lawaai maakt . gewoon ryd als voorheen . geen lekkage zie ik onder mijn auto . heb heb mijn ....... thermostaat laten vervangen ....... . zie ook geen melkachtige kleurstof . olie pijl is oke geen water bij . heb een aansteker aan de uitgetrokken olie pijl gehouden geen geknetter dus geen water bij de olie . als vloeistof bij vul moet ik na 50 km een halve liter vloeistof bij kappen . zelf vermoed ik dat het de waterpomp is die defect is . zoals ik al zei . geen witte rook zie ik . geen melkachtige witte schuim en ook geen witte rook . ook geen lekken onder mijn auto zie ik . auto rijd zoals altijd . trekt op zonder probleem . hoor ook geen lawaai van de motor . geef mij antwoord op deze vraag aub . bij voorbaat dank . grt janssen jakobus .
- @atd_moder_170072669117.10.2024 11:46@user_1685013Lid
Helaas is het zonder de juiste diagnostiek moeilijk te beantwoorden.
Aantal reacties: 2