Krukassensor defect: Let op de symptomen

Krukassensor defect: Let op de symptomen

Tijdige ontsteking en brandstofinjectie vormen de basis voor een perfect verbrandingsproces. Hiervoor moet de ECU informatie ontvangen over de rotatie van de motor. De krukassensor meet de draaisnelheid en positie van de krukas en geeft deze door aan de ECU. Wanneer de krukassensor (BDP-sensor) een storing vertoont, heeft dit een directe weerslag op de motorwerking.

De werking van de krukas

De zuigermotor van een auto is verbonden met de krukas onderin het motorblok. De beweging van de zuigers laat hem draaien, hetgeen de benodigde energie produceert. De rotatie moet aan een constante snelheid plaatsvinden. Moderne auto’s zijn voorzien van een krukassensor voor het monitoren van de krukaspositie gedurende het gehele verbrandingsproces. De tanden van de sensorring, die aan de krukas is gemonteerd, passeren langs het uiteinde van de sensor en genereren een spanningspuls die naar de ECU wordt gestuurd. Die gebruikt het signaal van de krukassensor voor het bepalen van de ontstekingstiming en het reguleren van de brandstofinjectie.

Symptomen

Het ligt voor de hand dat een slecht functionerende BDP-sensor de ontstekingstiming en brandstofinjectie verstoort. Dit kan uitgebreide schade aan de motor veroorzaken. Het tijdig alert zijn op de tekenen van een defecte krukaspositiesensor is de beste manier om schade te voorkomen.

 Hier zijn de meest gebruikelijke symptomen van een defecte BDP-sensor: 
  • ! Uitval van de motor. Terugslag van verbrandingsgassen en een haperende motor kunnen duiden op een defecte BDP-sensor. Ook plotseling uitvallen van de motor, die zonder enige problemen kon worden gestart, kan het gevolg zijn van een defecte krukaspositiesensor.
  • ! Startproblemen. Wanneer deze het gevolg zijn van een defecte krukassensor is onmiddellijke aandacht vereist. De motor van de auto kan het anders definitief laten afweten. Let op: startmoeilijkheden kunnen ook veroorzaakt worden door losse elektrische contacten.
  • ! Ontstekingsfouten. Een kapotte krukaspositiesensor verstuurt geen accurate informatie naar de ECU, die vervolgens niet voor een tijdige vonk voor de cilinders kan zorgen. Ontstekingsfouten zijn het gevolg en de auto verliest vermogen. Dit symptoom is mogelijkerwijs ook het bijproduct van slechte of vervuilde bougies.
  • ! Vibrerende motor. Een goed functionerende BDP-sensor beperkt de vibraties van de motor. Wanneer de sensor niet werkt, stijgt het trillingsniveau aanmerkelijk.
  • ! Slechte acceleratie. Als gevolg van een defecte krukassensor kan de boordcomputer de zuigers van de motor niet synchroniseren. Dit creëert een vertraagde respons van het gaspedaal. De auto kan geen kruissnelheid handhaven.
  • ! Verhoogd brandstofverbruik. Ontstekingsfouten en onjuiste brandstofinjectie zorgen niet alleen voor schokkend rijden, maar jagen ook de brandstofconsumptie de hoogte in. Doorrijden met een kapotte krukassensor is daarom allesbehalve economisch.

DTC-codes

DTC-codes

Onderscheid maken tussen storingen vanwege brandstof- en ontstekingssystemen enerzijds en problemen vanwege een kapotte BDP-sensor anderzijds is vaak moeilijk. Het uitlezen van DTC-codes kan een einde aan alle twijfel maken. Je hebt wel een geavanceerde OBD2-scanner nodig. Een hele rits codes is aan de krukaspositiesensor gerelateerd. Zo duiden P00116 tot P0019 op problemen in de correlatie tussen krukas- en nokkenassensoren, terwijl P0335 tot P039 en P0385 tot P0389 aangeven, dat er iets mis is met het elektrische sensorcircuit.

BDP-sensor: waar zit hij?

De exacte positie van de krukaspositiesensor verschilt afhankelijk van het automodel. Doorgaans zit hij dichtbij de krukas. BDP-sensoren die de snelheid van het vliegwiel van de koppeling monitoren, vind je in de buurt van het koppelingshuis. De positie kan zelfs verschillen bij auto’s van dezelfde fabrikant. Raadpleeg daarom je autohandboek.

Vervanging

Krukassensor vervangen

Een krukassensor vervangen is een klus voor de ervaren doe-het-zelver, voorzien van het juiste gereedschap. Eigenhandige vervanging gaat als volgt:

Ontkoppel de massakabel van de accu en lokaliseer de DBP-sensor. Wanneer de sensor vooraan in de motor zit, moet je wellicht de distributieriem en de krukaspoelie verwijderen. Wanneer hij aan de versnellingsbak gemonteerd zit, moet de startmotor worden verwijderd. De meeste krukaspositiesensoren hebben 3 kabels: een input, output en massa. De sensor werkt niet wanneer deze niet correct zijn aangesloten. Noteer daarom welke kabel waar zit. Maak een foto, teken een diagram of markeer de kabels met tape. Nu kunnen ze worden ontkoppeld. De sensor zelf wordt op zijn plaats gehouden door één of twee bouten. Schroef deze los en verwijder de krukassensor. Wanneer hij niet makkelijk loskomt, kan het nodig zijn om enigszins te wrikken. Wees hier wel voorzichtig mee: wanneer je het motorblok bekrast, past de nieuwe sensor mogelijkerwijs niet. Een clipverwijderaar kan hier goede diensten bewijzen.

Nu kan de nieuwe sensor worden geïnstalleerd. Sluit de kabels aan in dezelfde volgorde als op de oude BDP-sensor. Plaats de nieuwe sensor en schroef de bout vast. Plaats alle verwijderde onderdelen terug. Mocht de auto nog niet starten, check dan nog eens of de bekabeling correct is.

[Totaal: 1   Average: 5/5]