Altijd spanning: houd een oog op de bobine

Altijd spanning: houd een oog op de bobine

Gebeurt het vaker dat je auto ‘s ochtends niet start? Is het je opgevallen dat op de weg de auto niet dezelfde power vertoont als gewoonlijk? De bobine zou wel eens de schuldige kunnen zijn. Dit onderdeel zet de lage spanning van je batterij om in de benodigde spanning voor de ontsteking van het lucht-brandstofmengsel in de motor.

Hoe werkt de bobine?

De bobine maakt onderdeel uit van je ontstekingssysteem naast de accu, dynamo, bougies en verdeler. Hij functioneert a.h.w. omgekeerd ten opzichte van de adapters die je thuis gebruikt om hoge spanning in lage spanning om te zetten: de spoel verhoogt de 12V-lading van je accu tot een lading van 20 KV-40 KV om de brandstof te ontsteken.

Maak de bobine open en je ziet twee wikkelingen rondom een ijzeren kern, vaak ondergedompeld in olie om het onderdeel koel te houden. Het laden van de buitenste wikkeling van de bobine creëert een magnetisch veld. Dit wordt gesloten, waardoor het instort en de lading aan de steviger gewikkelde binnenste wikkeling wordt gezonden, waar deze wordt omgezet in de superhoge spanningen die nodig zijn voor de vonken die de brandstof in de zuigers ontsteken.

Tekenen van problemen met de bobine

Een aantal tekenen wijzen op problemen met je bobine. Treden meerdere tegelijkertijd op, is de oorzaak sneller gevonden. Ze zijn hoe dan ook een indicatie dat je je snel aan vaklui moet wenden.

  • ! Afslaan en ontstekingsfouten. Storingen van de bobine leiden tot een haperende cilinderzuigerwerking of een totaal uitblijvende ontsteking, aangezien de spanning voor het genereren van de vonk ontbreekt. Wanneer je vreemde geluiden hoort, begeleid door een slechte motorrespons met schokken en trillen tijdens het stationair draaien, kan dit betekenen dat de bobine het laat afweten.
  • ! Je kan de auto niet starten. De accu is geladen en alles wat je krijgt als je de contactsleutel omdraait, is een klik, kan het wel eens een probleem met de bobine betreffen.
  • ! Minder kilometers per liter. Wanneer je motor de brandstof niet behoorlijk verbrandt, heeft hij meer benzine nodig dezelfde hoeveelheid werk te doen. Bovendien kan een slecht functionerende bobine ook onregelmatigheden in de lambdasensor veroorzaken, waardoor meer brandstof naar de motor gaat dan eigenlijk nodig is. Ongebruikte brandstof door de motor sturen is slecht voor de verbonden systemen en kan schade aan de katalysator veroorzaken, een uiterst duur vervangingsonderdeel.
  • ! Motorwaarschuwingslampje gaat branden. Een kapotte bobine is uiteraard maar een van de vele oorzaken, die het lampje kan doen oplichten. Je kunt dan naar een monteur gaan die een OBD-II-check uitvoert of je regelt een scanner zodat je de codes zelf kunt checken. De codes P0300 tot P0362 duiden op een ontstekingsfout, terwijl de codes P0350 tot P0362 gereserveerd zijn op alle systemen om specifieke bobine-problemen aan te duiden.
    Tekenen van problemen met de bobine
  • ! Terugslag. Zoals we al hebben gezegd bij het probleem van de brandstofeconomie, leidt een defecte bobine vaak tot onverbrande benzine die in het uitlaatsysteem terechtkomt. Wanneer deze brandstof in contact komt met het hete metaal van de uitlaat of katalysator kan het onmiddellijk ontbranden en exploderen, hetgeen een knal veroorzaakt, die uit de achterkant van de wagen komt. Of dit nu wel of niet door een probleem met de bobine wordt veroorzaakt, dit moet altijd onderzocht worden. Je kunt de bobine doormeten als je beschikt over een multimeter. Daarvoor moet wel de bobine worden verwijderd. Raadpleeg daarvoor het onderhoudsboek.
  • ! Lekkende olie. De grote hoeveelheden spanning die in de bobine worden omgezet, leiden tot hitteverspreiding. Wanneer het onderdeel normaal functioneert, voert de olie deze warmte-energie af. Is het defect, kan dit leiden tot oververhitting wat de behuizing op den duur doet barsten en de olie eruit lekt.
  • ! Slechte bougies. defecte of versleten bougies trekken vaak meer lading dan normaal. Door deze hoge belasting raakt de bobine mettertijd beschadigd. Wanneer je bougieproblemen hebt, is het zeker de moeite waard, de bobine ook te checken.
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel

Hoe vermijd je een defecte bobine?

Neem de volgende voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat je bobine goed en effectief functioneert:

  • i Regelmatig de bougies checken: zoals we al zeiden, kunnen defecte bougies veel vergen van de bobine, dat tot voortijdige slijtage leidt. De bougies in goede staat houden vermijdt dit. Inspecteer de behuizing van de bobine: zie erop toe dat er geen olielekken zijn en let vooral goed op de bedrading die de bobine met het elektrische systeem verbindt. Wanneer deze er geroosterd uitziet, is er gegarandeerd een probleem is geweest met de stroomgeleiding.
  • i Regelmatig onderhoud: schenk aandacht aan de instructies van de fabrikant en voorzie de auto van regelmatige onderhoudsinspecties om erop toe te zien dat de auto naar behoren functioneert.

Tot slot

Zoals alle onderdelen in je auto raakt de bobine op den duur versleten. De grote hoeveelheden spanning en ontladingen eisen hun tol van het onderdeel en vervanging wordt dan onvermijdelijk. Met enige mechanische kennis kun je dit zelf doen. Wend je anders aan de vakgarage.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op