
- 1 De importregistratietijdlijn begrijpen
- 2 EU-voertuigregistratie: Gestroomlijnd proces
- 3 Registratie van niet-EU-voertuigen: Verlengde tijdlijn
- 4 Vereiste documentatie en voorbereidingstijd
- 5 Inspectieproces en planning
- 6 BPM Belastingaangifte Impact
- 7 Seizoensvariaties en piekperioden
- 8 Vereisten na registratie
- 9 Onderdelen vinden voor geïmporteerde voertuigen
- 10 De registratieprocedure versnellen
- 11 Veelvoorkomende vertragingen en hoe ze te vermijden
- 12 Belangrijkste opmerkingen
Om een auto naar Nederland te importeren moet je je in Nederland laten registreren, een proces dat verschillende verplichte stappen en wachttijden met zich meebrengt. Het tijdsbestek voor de registratie van auto-import hangt af van meerdere factoren, waaronder de herkomst van het voertuig, vereiste inspecties en administratieve verwerkingstijden.
De importregistratietijdlijn begrijpen
Hoe lang duurt een autoregistratie voor geïmporteerde voertuigen? Het volledige proces duurt meestal 2 tot 6 weken vanaf de eerste aanvraag tot de ontvangst van je Nederlandse registratiebewijs. Dit tijdsbestek kan echter langer zijn, afhankelijk van de beschikbaarheid van inspecties, de volledigheid van documenten en de seizoensgebonden vraag.
De registratieduur varieert aanzienlijk afhankelijk van of je een auto importeert van binnen de Europese Unie of van buiten de EU. Voertuigen uit de EU volgen over het algemeen een sneller traject door geharmoniseerde regelgeving en wederzijdse erkenningsovereenkomsten.
Tabel: EU, EVA en andere landen
Regio | Landen |
Europese Unie (EU) | Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden |
Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) | IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland |
Rest van de wereld | Alle andere landen die hierboven niet zijn vermeld (bijv. VS, VK, Canada, China, Japan, enz.) |
EU-voertuigregistratie: Gestroomlijnd proces
Voor voertuigen uit landen van de Europese Unie of de Europese Vrijhandelsassociatie volgt het registratieproces specifieke procedures. Bedrijven met RDW-erkenning kunnen aanvragen voor het importeren van een gebruikte auto uit een EU- of EFTA-lidstaat verwerken via online systemen, waardoor de verwerkingstijd aanzienlijk wordt verkort.
EU-tijdlijn voor voertuigregistratie:
De RDW verwerkt EU-voertuigaanvragen binnen 5 werkdagen als alle documentatie aan de eisen voldoet. Particulieren moeten de standaardprocedures volgen, terwijl erkende bedrijven gebruik kunnen maken van versnelde online services voor in aanmerking komende voertuigcategorieën, waaronder personenauto’s (M1), lichte bedrijfsvoertuigen (N1), lichte aanhangwagens (O2) en twee- of driewielers (L1e t/m L7e).
Registratie van niet-EU-voertuigen: Verlengde tijdlijn
Voertuigen die worden geïmporteerd uit landen buiten de Europese Unie vereisen extra controlestappen, waardoor de registratietijd aanzienlijk wordt verlengd.
Tijdlijn voertuigregistratie niet-EU:
Piekperiodes, vooral tijdens de zomermaanden en aan het einde van het jaar, kunnen de beschikbaarheid van afspraken met enkele weken verlengen. Ruim van tevoren inspecties boeken verkort de totale wachttijd.

Vereiste documentatie en voorbereidingstijd
Een goede voorbereiding van de documentatie heeft een aanzienlijke invloed op de duur van de registratie. Ontbrekende of onvolledige documenten veroorzaken vertragingen en moeten opnieuw worden ingediend.
Essentiële documenten voor invoerregistratie:
Overwegingen met betrekking tot documentvoorbereiding: Voor vertalingen van niet-Nederlandse documenten komen er 3-5 werkdagen bij. Beëdigde vertalingen moeten worden aangevraagd bij erkende vertaaldiensten. Sommige documenten moeten worden voorzien van een apostille, wat extra verwerkingstijd met zich meebrengt.
Originele buitenlandse kentekenbewijzen moeten tot 6 maanden na ontvangst van de Nederlandse registratie worden bewaard en daarna worden vernietigd volgens de eisen van de RDW.
Inspectieproces en planning
Voertuiginspecties vormen een belangrijk onderdeel van de inschrijftijdlijn. De RDW voert verplichte inspecties uit om de identiteit van voertuigen, de naleving van veiligheidsnormen en emissienormen te controleren.
Factoren voor het plannen van inspecties:
De RDW heeft inspectiefaciliteiten in heel Nederland, met grote centra in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Regionale faciliteiten kunnen kortere wachttijden bieden in vergelijking met grootstedelijke locaties.

APK-keuringen zijn verplicht voor voertuigen van buiten de EU, tenzij ze een geldig EU- APK-certificaat hebben. Voertuigen uit de EU met een geldig APK-certificaat uit een lidstaat worden erkend, waardoor deze verplichting komt te vervallen.
BPM Belastingaangifte Impact
De BPM-aangifte (belasting op personenauto’s en motorfietsen) is van invloed op de registratietermijn, met name voor voertuigen met een hogere waarde die een gedetailleerde taxatie vereisen.
BPM-verwerkingsoverwegingen:
BPM-tarieven zijn afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig, waarbij voertuigen met een lagere uitstoot lagere tarieven krijgen. Elektrische voertuigen komen vaak in aanmerking voor vrijstellingen, wat het aangifteproces vereenvoudigt.
Seizoensvariaties en piekperioden
Importregistraties schommelen het hele jaar door vanwege seizoensgebonden vraagpatronen en administratieve capaciteit.
Piekperioden die van invloed zijn op de registratieduur:
Het plannen van import buiten de piekperiodes verkort de totale registratietijd. Herfstmaanden bieden meestal optimale verwerkingssnelheden met minimale vertragingen.
Vereisten na registratie
Na ontvangst van de Nederlandse registratie, voltooien een aantal onmiddellijke acties het importproces:
Onmiddellijke taken na de registratie:

Nummerplaten moeten worden gemaakt door erkende leveranciers met behulp van de registratiegegevens. De meeste leveranciers bieden dezelfde dag of de volgende dag service voor standaardplaten.
Onderdelen vinden voor geïmporteerde voertuigen
Geïmporteerde voertuigen kunnen specifieke onderdelen nodig hebben die verschillen van de equivalenten op de Nederlandse markt. De beschikbaarheid van onderdelen verschilt aanzienlijk per merk en model, en voor sommige onderdelen zijn gespecialiseerde leveranciers nodig.
Europese voertuigen zijn meestal compatibel met onderdelen voor verschillende markten, terwijl niet-Europese voertuigen regiospecifieke onderdelen nodig kunnen hebben. De experts van Autodoc kunnen helpen bij het vinden van de juiste onderdelen voor verschillende geïmporteerde automerken en modellen door toegang te bieden tot uitgebreide catalogi van originele en compatibele onderdelen.
Onderhoud van geïmporteerde voertuigen vereist inzicht in regionale specificatieverschillen, met name voor veiligheidssystemen, verlichtingsapparatuur en emissiecomponenten die per markt kunnen verschillen.
De registratieprocedure versnellen
Verschillende strategieën kunnen de tijd die nodig is om importen te registreren verkorten:
Methoden voor procesoptimalisatie:
Professionele importspecialisten begrijpen de regelgeving en kunnen complexe zaken efficiënter afhandelen dan individuele aanvragers.
Veelvoorkomende vertragingen en hoe ze te vermijden
Inzicht in de oorzaken van frequente vertragingen helpt om lange registratieperiodes te voorkomen:
Primaire vertragingsfactoren:
Een grondige voorbereiding en professionele begeleiding elimineren de meeste bronnen van vertraging en zorgen voor een soepele verwerking binnen de standaardtijd.
Reageren