De thermostaat: een oogje houden op de temperatuur

De thermostaat: een oogje houden op de temperatuur

De normale lichaamstemperatuur van een persoon is ongeveer 37°C. Zodra de temperatuur hoger wordt, merkt deze dat al snel. Een automotor werkt volgens een eender principe, zij het onder andere temperatuurverhoudingen. Een cruciaal component bij de temperatuurregeling van de motor is de thermostaat. Met dit artikel hoop ik je wijzer te maken over dit component, zijn werking en en hoe je weet of de thermostaat kapot is. Ook volgt een beknopte handleiding voor het checken van de thermostaat.

Wat is een thermostaat?

Dit is een van de belangrijkste componenten van een koelsysteem en reguleert de stroom van koelvloeistof tussen de radiateur en de motor. Het kleine component past in de palm van je hand; de taak die hij verricht is echter cruciaal voor je motor om deze binnen een veilige operationele temperatuur te houden. Teveel hitte voor te lange tijd kan resulteren in een gebarsten motorblok of gesprongen cilinderkop.

Hoe werkt een thermostaat?

Hoe werkt een thermostaat

De thermostaat is in feite een klep tussen de motor en de radiateur. Wanneer de koelvloeistof te heet wordt, opent deze klep zich en laat het naar de radiateur stromen, waar het afkoelt. Wanneer de vloeistof niet verhit wordt, blijft de thermostaat dicht en de koelvloeistof blijft in het motorblok stromen. Om te bepalen wanneer de klep moet openen of sluiten is hij voorzien van een speciale was, die kan uitzetten en krimpen. Wanneer de hitte een bepaalde temperatuur bereikt, zet het middel zich uit, waardoor de klep zich opent. Wanneer de hitte afneemt, krimpt het middel en de klep keert terug in zijn oorspronkelijke gesloten positie. Uiteraard kan een motor, die draait op verhit koelmiddel, niet afkoelen en dan loopt de motor het risico van oververhitting. Laat ons nu eens kijken naar de meest gebruikelijke signalen die erop duiden dat je thermostaat aandacht nodig heeft.

Wat zijn de symptomen van een defecte thermostaat?

Slechte motorprestatie: Wanneer de thermostaat vast blijft zitten in de open positie, stroomt de koelvloeistof constant. Dit hindert de motor bij het bereiken van van zijn optimale operationele temperatuur, hetgeen de motorprestatie vermindert en het brandstofverbruik verhoogt. Blijft de thermostaat dicht zitten, wordt hete koelvloeistof niet gekoeld in de radiateur. Deze situatie kan al heel snel ernstige schade aan je motor veroorzaken. Aan het oververhitten van de motor kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen. De thermostaat is echter het eerste dat je zou moeten checken.

Schommelende motortemperatuur: Een ander temperatuurgerelateerd symptoom is schommelingen van de aanduiding op het dashboard. Wanneer je ziet dat deze regelmatig snel van heet naar koud loopt (of vice versa), kan dit vanwege een defecte thermostaat zijn.

Lekken van koelvloeistof: Een ander teken voor storingen van de thermostaat zijn oranje of groene plassen die onder je auto liggen. Wanneer de klep geen vloeistof uit de motor laat stromen, kan dit schade aan de aangesloten leidingen veroorzaken, waardoor deze gaan lekken.

Hoe check ik een thermostaat?

Hoe check ik een thermostaat

Deze check is tamelijk eenvoudig. Start de motor en laat deze een minuut of twee stationair draaien. Vind en verwijder de dop van de radiateur en kijk erin om te zien of er koelvloeistof stroomt. Op dit moment zou de motor nog niet heet genoeg moeten zijn en hoort de vloeistof niet te stromen. Is dit wel het geval, zit de klep wellicht open vastgeklemd. De andere mogelijkheid is dat de klep dicht geklemd zit. Om dit te controleren, laat de motor opwarmen totdat deze de optimale operationele temperatuur heeft bereikt. Kijk vervolgens of de koelvloeistof stroomt. Is dit niet het geval, zou dit ook te zien moeten zijn aan de temperatuuraanduiding op het dashboard die stijgt. Beide scenario’s suggereren dat je een nieuwe thermostaat nodig hebt. Afhankelijk van hoe handig je bent onder de motorklep, kun je het onderdeel zelf vervangen. Anders moet je de hulp van een vakgarage inroepen.

Het onderdeel is klein, de verantwoordelijkheid groot

Ook al gaat het om een klein onderdeel, de thermostaat heeft een essentiële rol te vervullen. Doorrijden met een kapotte thermostaat is geen optie. Wanneer hij niet werkt zoals hij dat zou moeten doen en je negeert de symptomen, eindig je op den duur met een enorme reparatierekening. Wees een verantwoordelijke auto-eigenaar en zorg goed voor de auto gedurende zijn gehele leven.