Prop in band mag niet meer

Prop in band mag niet meer

In Nederland en België is het niet meer toegestaan om een zogenoemde “prop” te gebruiken om een lekke autoband te repareren. Deze methode wordt als onveilig beschouwd vanwege de verhoogde risico’s op klapband en verkeersongevallen. Strengere regelgeving, veiligheidsoverwegingen en verzekeringsvoorwaarden maken het gebruik van een prop als tijdelijke reparatie inmiddels onwenselijk en in veel gevallen zelfs strafbaar.

Waarom een prop in band niet meer in Nederland en België mag

Het gebruik van een prop in een autoband – ook wel “plug” genoemd – was jarenlang een snelle manier om een lek te dichten. Toch is deze methode in Nederland en België niet langer toegestaan vanwege ernstige veiligheidsrisico’s. De prop repareert het lek vaak oppervlakkig, terwijl interne schade aan de band over het hoofd wordt gezien. Hierdoor kan een ogenschijnlijk herstelde band onverwacht klappen, met alle gevolgen van dien. Om deze reden kiezen auto-eigenaren van voor run flat banden. Anderen nemen voor de zekerheid een elektrische bandenpomp mee die zowel voor de lekke als reserveband kan worden gebruikt

Regels en voorschriften omtrent een prop in banden in Nederland en België

In beide landen gelden strikte richtlijnen voor bandreparatie.

  • i Nederland (APK-regelgeving): Een band mag alleen worden gerepareerd als dit volgens de richtlijnen van de bandenfabrikant gebeurt. Proppen worden meestal niet goedgekeurd omdat ze niet als duurzame reparatiemethode gelden.
  • i België: De wet stelt dat van de auto banden veilig en in goede staat moeten verkeren. Onprofessioneel gerepareerde banden (zoals met een prop) kunnen leiden tot afkeuring bij technische keuringen.

Boetes en straffen voor het gebruik van een prop in banden

Hoewel er geen vaste boete is voor alleen het gebruik van een prop, kan een auto met een onveilige band wél worden beboet of afgekeurd tijdens een APK of controle. Daarnaast kan bij een ongeval blijken dat de band ondeugdelijk is gerepareerd, wat kan leiden tot:

  • i verlies van verzekeringsdekking
  • i civielrechtelijke aansprakelijkheid bij ongevallen
  • i boetes voor het rijden met een onveilige auto.

Is een een prop in band veilig – mag dat?

Nee, het gebruik van een prop is niet veilig als structurele inspectie van de binnenzijde van de band ontbreekt. De prop dicht het lek aan de buitenkant, maar interne beschadigingen blijven onopgemerkt. Dit vergroot het risico op klapbanden, vooral bij hogere snelheden.

Risico’s van het gebruik van prop in banden voor de veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers:

  • i klapband bij hoge snelheid
  • i onzichtbare interne schade
  • i verminderde grip en wegligging
  • i toegenomen kans op aquaplaning.

Alternatieven voor het repareren van een lekke band zonder prop: de enige veilige en toegestane methode is een professionele binnenreparatie, waarbij de band wordt gedemonteerd en van binnenuit wordt gerepareerd (plakker/plug combinatie). Dit wordt gedaan volgens richtlijnen van fabrikanten en Europese wetgeving.

Waarom “tijdelijk wel”?

Hoewel het gebruik van een prop in een autoband officieel wordt afgeraden en vaak niet is toegestaan als permanente reparatie, wordt het in sommige noodgevallen tijdelijk toch toegepast. Bijvoorbeeld door pechhulpdiensten zoals de ANWB met een mobiele werkbus voor het veilig rijden naar een garage. Dit gebeurt onder strikte voorwaarden.

  • i Korte afstanden Een prop mag alleen worden gebruikt om een korte rit naar een garage of bandenservice te maken. Het is géén oplossing voor langere ritten, dit vereist de band vervangen.
  • i Lage snelheden Rijden met een prop mag uitsluitend op lage snelheid, meestal onder de 80 km/u, om extra belasting op de beschadigde band te voorkomen.
  • i Tijdelijke oplossing Een prop is nooit een definitieve reparatie. Het doel is om je tijdelijk mobiel te houden totdat de band professioneel van binnenuit kan worden gerepareerd of vervangen.

Wat zijn de gevolgen van een prop in banden voor de veiligheid?

Een band met een prop heeft een verhoogd risico op:

  • i onverwachte drukverlies
  • i slechtere controle over het voertuig
  • i ongelukken door plotseling falen van de band.

Impact op de prestaties van de banden en de algehele rijveiligheid

Behalve dat de band vaak druk verliest, raakt hij ook zijn structurele integriteit kwijt. Hierdoor kunnen zelfs kleine oneffenheden of temperatuurwisselingen leiden tot catastrofale schade. Het rijgedrag van de auto verslechtert aanzienlijk, vooral in bochten of bij nat weer.

Risico’s van een prop in banden voor het voertuig en de bestuurder

Naast veiligheid zijn er ook andere risico’s:

  • i snellere slijtage van de band
  • i verhoogd brandstofverbruik
  • i risico op schade aan de velg of wielophanging bij klapband.

Risico's van een prop in banden voor het voertuig en de bestuurder

Conclusie

Het gebruik van een prop in een autoband is in Nederland en België verboden of sterk afgeraden. Hoewel het soms nog als tijdelijke oplossing wordt toegepast, is het onveilig en niet een oplossing voor het duurzaam repareren van de band. Kies altijd voor een professionele reparatie of vervang de band. Zo ben je verzekerd, veilig en APK-proof. Houd er ook rekening mee dat proppen afbreuk doen aan de waarde van je auto.

 FAQ 

Hoe lang mag je rijden met een prop in de band?

Maximaal enkele kilometers, uitsluitend om een garage te bereiken. Het is een tijdelijke noodoplossing. Een optie zijn run flat banden waarmee je zelfs met een lekke band nog een stuk kunt rijden.

Kan je blijven rijden met een prop in je band?

Nee, dat is onveilig en niet toegestaan. Laat de band vervangen of repareren door een professional.

Is een prop reden voor APK-afkeuring?

Ja, in veel gevallen wordt een band met een prop afgekeurd tijdens de APK.

Is het verstandig om een prop in een autoband te zetten?

Nee, het is geen duurzame of veilige oplossing. Laat de band altijd professioneel inspecteren. Sommige bestuurders hebben een elektrische bandenpomp bij zich om een leeglopende band te kunnen oppompen.

Doet de ANWB een prop in de band?

De ANWB kan in noodgevallen een prop, die de vorm heeft van een met lijm geïmpregneerde veter plaatsen, als tijdelijke oplossing, maar adviseert altijd het definitief vervangen van de band.

Aantal reacties: 2

  • H. C.
    19.08.2025 14:50
    Lid

    Artikel 5.2.27 apk regelgeving:

    Reparatie van banden met kit
    Is een beschadiging van een band met bijvoorbeeld kit weggewerkt en is het karkas daardoor niet meer zichtbaar? Dan kunt u de beschadiging niet goed beoordelen. Voor een goede beoordeling moet u eerst de kit verwijderen. Dit kan door het uitoefenen van een kracht, met of zonder gereedschap. Een voertuig met een goed gerepareerde band met bijvoorbeeld Vulcanizing Compounds of een prop kunt u goedkeuren.

    • @Anne Smits
      21.08.2025 12:33
      H. C.
      Moderator

      Bedankt voor jouw opmerking!

AUTODOC CLUB
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!

Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.