
In Nederland en België is het niet meer toegestaan om een zogenoemde “prop” te gebruiken om een lekke autoband te repareren. Deze methode wordt als onveilig beschouwd vanwege de verhoogde risico’s op klapband en verkeersongevallen. Strengere regelgeving, veiligheidsoverwegingen en verzekeringsvoorwaarden maken het gebruik van een prop als tijdelijke reparatie inmiddels onwenselijk en in veel gevallen zelfs strafbaar.
Waarom een prop in band niet meer in Nederland en België mag
Het gebruik van een prop in een autoband – ook wel “plug” genoemd – was jarenlang een snelle manier om een lek te dichten. Toch is deze methode in Nederland en België niet langer toegestaan vanwege ernstige veiligheidsrisico’s. De prop repareert het lek vaak oppervlakkig, terwijl interne schade aan de band over het hoofd wordt gezien. Hierdoor kan een ogenschijnlijk herstelde band onverwacht klappen, met alle gevolgen van dien. Om deze reden kiezen auto-eigenaren van voor run flat banden. Anderen nemen voor de zekerheid een elektrische bandenpomp mee die zowel voor de lekke als reserveband kan worden gebruikt
Regels en voorschriften omtrent een prop in banden in Nederland en België
In beide landen gelden strikte richtlijnen voor bandreparatie.
Boetes en straffen voor het gebruik van een prop in banden
Hoewel er geen vaste boete is voor alleen het gebruik van een prop, kan een auto met een onveilige band wél worden beboet of afgekeurd tijdens een APK of controle. Daarnaast kan bij een ongeval blijken dat de band ondeugdelijk is gerepareerd, wat kan leiden tot:
Is een een prop in band veilig – mag dat?
Nee, het gebruik van een prop is niet veilig als structurele inspectie van de binnenzijde van de band ontbreekt. De prop dicht het lek aan de buitenkant, maar interne beschadigingen blijven onopgemerkt. Dit vergroot het risico op klapbanden, vooral bij hogere snelheden.
Risico’s van het gebruik van prop in banden voor de veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers:
Alternatieven voor het repareren van een lekke band zonder prop: de enige veilige en toegestane methode is een professionele binnenreparatie, waarbij de band wordt gedemonteerd en van binnenuit wordt gerepareerd (plakker/plug combinatie). Dit wordt gedaan volgens richtlijnen van fabrikanten en Europese wetgeving.
Waarom “tijdelijk wel”?
Hoewel het gebruik van een prop in een autoband officieel wordt afgeraden en vaak niet is toegestaan als permanente reparatie, wordt het in sommige noodgevallen tijdelijk toch toegepast. Bijvoorbeeld door pechhulpdiensten zoals de ANWB met een mobiele werkbus voor het veilig rijden naar een garage. Dit gebeurt onder strikte voorwaarden.
Wat zijn de gevolgen van een prop in banden voor de veiligheid?
Een band met een prop heeft een verhoogd risico op:
Impact op de prestaties van de banden en de algehele rijveiligheid
Behalve dat de band vaak druk verliest, raakt hij ook zijn structurele integriteit kwijt. Hierdoor kunnen zelfs kleine oneffenheden of temperatuurwisselingen leiden tot catastrofale schade. Het rijgedrag van de auto verslechtert aanzienlijk, vooral in bochten of bij nat weer.
Risico’s van een prop in banden voor het voertuig en de bestuurder
Naast veiligheid zijn er ook andere risico’s:

Conclusie
Het gebruik van een prop in een autoband is in Nederland en België verboden of sterk afgeraden. Hoewel het soms nog als tijdelijke oplossing wordt toegepast, is het onveilig en niet een oplossing voor het duurzaam repareren van de band. Kies altijd voor een professionele reparatie of vervang de band. Zo ben je verzekerd, veilig en APK-proof. Houd er ook rekening mee dat proppen afbreuk doen aan de waarde van je auto.
FAQ
Hoe lang mag je rijden met een prop in de band?
Maximaal enkele kilometers, uitsluitend om een garage te bereiken. Het is een tijdelijke noodoplossing. Een optie zijn run flat banden waarmee je zelfs met een lekke band nog een stuk kunt rijden.
Kan je blijven rijden met een prop in je band?
Nee, dat is onveilig en niet toegestaan. Laat de band vervangen of repareren door een professional.
Is een prop reden voor APK-afkeuring?
Ja, in veel gevallen wordt een band met een prop afgekeurd tijdens de APK.
Is het verstandig om een prop in een autoband te zetten?
Nee, het is geen duurzame of veilige oplossing. Laat de band altijd professioneel inspecteren. Sommige bestuurders hebben een elektrische bandenpomp bij zich om een leeglopende band te kunnen oppompen.
Doet de ANWB een prop in de band?
De ANWB kan in noodgevallen een prop, die de vorm heeft van een met lijm geïmpregneerde veter plaatsen, als tijdelijke oplossing, maar adviseert altijd het definitief vervangen van de band.
- H. C.19.08.2025 14:50Lid
Artikel 5.2.27 apk regelgeving:
Reparatie van banden met kit
Is een beschadiging van een band met bijvoorbeeld kit weggewerkt en is het karkas daardoor niet meer zichtbaar? Dan kunt u de beschadiging niet goed beoordelen. Voor een goede beoordeling moet u eerst de kit verwijderen. Dit kan door het uitoefenen van een kracht, met of zonder gereedschap. Een voertuig met een goed gerepareerde band met bijvoorbeeld Vulcanizing Compounds of een prop kunt u goedkeuren.
@Anne Smits21.08.2025 12:33H. C.ModeratorBedankt voor jouw opmerking!







Aantal reacties: 2