Hoe u de juiste autoaccu uitkiest

Hoe u de juiste autoaccu uitkiest

Als u er zeker van wilt zijn dat uw auto bij alle weersomstandigheden start, is belangrijk om ervoor te zorgen dat de accu in goede staat verkeert. De gemiddelde gebruiksduur van een accu bedraagt vijf tot zeven jaar. Het is raadzaam om het auto-onderdeel dan ook tegen het einde van zo’n tijdsbestek te vervangen. Lees verder om erachter te komen wat voor soort accu’s het meest in trek zijn en welke het efficiëntst presteren. Tevens zullen we u verklappen waar u op dient te letten als u een autoaccu uitkiest.

 Soorten autoaccu’s 

Natte accu’s

De elektroden hierin bestaan uit met sponslood of looddioxide overtrokken plaatjes. Als elektrolyt dient een zwavelzuuroplossing. Dit soort accu’s zijn het gebruikelijkst en goedkoopst en in vergelijking met andere soorten zijn ze minder gevoelig voor overlading en schommelingen in de voltage van het stroomnet van voertuigen. Diepontlading vormt evenwel een groot gevaar voor dit soort accu’s: dit kan tot sulfatering van de plaatjes leiden. Regelmatig plaatsvindende onvolledige oplading van de accu, wat vaak voorkomt tijdens korte ritjes gedurende de wintermaanden, is ook niet aan te raden. De elektrolyt kan bij lage temperaturen bevroren raken. Het kan zelfs verdampen. Om die reden dient u, als uw accu niet als onderhoudsvrij aangemerkt is, de elektrolytische dichtheid van uw accu in de gaten te houden en er af en toe gedistilleerd water in te gieten.

Natte accu’s

EFB (enhanced flooded battery)

Deze onderscheiden zich van reguliere loodzuuraccu’s door de opstelling van de plaatjes – op de positieve kanten is een speciaal netachtig materiaal aangebracht. Dit heeft ten doele te voorkomen dat de spons verweert en de plaatjes gesulfateerd raken en zodoende de gebruiksduur te verlengen. Dit soort accu’s worden gekenmerkt door betere prestaties, snellere oplading en het vermogen om weer tot 100% van de oorspronkelijk capaciteit te worden opgeladen na een diepontlading. Verder beschikken ze over meer koudstartstroom. Ze zijn een tikkeltje duurder dan reguliere loodzuuraccu’s, maar daarentegen zijn ze efficiënter en gaan ze langer mee. Ze behouden hun functionaliteit bij temperaturen van tot wel −50 °С. Maar dergelijke stroombronnen zijn niet geschikt voor voertuigen met een recuperatief remsysteem.

EFB (enhanced flooded battery)

AGM (absorberende glasvezelmat)

Het grootste verschil met reguliere exemplaren is de glasvezellaag die de vloeibare elektrolyt opvangt. Dit soort accu’s worden twee tot drie maal sneller opgeladen dan reguliere exemplaren. Ondanks het feit dat ze dezelfde afmetingen kennen als andere soorten worden deze exemplaren gekenmerkt door een wezenlijk hoger vermogen. Bovendien zijn ze beter bestand tegen trillingen. Tot de nadelen ervan telt de hogere prijs. Verder heeft overlading een nogal schadelijke uitwerking op dit soort accu’s, evenals het opbergen in volledig ontladen staat.

AGM (absorberende glasvezelmat)

Gelaccu’s

Net als bovenstaande soorten behoren deze tot de loodzuuraccu’s, maar de elektrolyt erin is onbeweegbaar gemaakt en in gel omgezet door er siliciumdioxide aan toe te voegen. Hierdoor kon de gebruiksduur verlengd worden, in sommige gevallen tot wel tien jaar. Dit soort accu’s zijn bestand tegen diepontlading: ze kunnen tot wel 400 cycli aan, waar reguliere natte accu’s slechts 20 tot 30 konden verduren. Bovendien worden ze gekenmerkt door een hoog koudstartstroompeil, dat wel 2 tot 2,5 hoger ligt dan normaal. Dankzij dit kenmerk lukt het om de motor zelfs in de koudste winter nog moeiteloos te starten. Tevens laden dergelijke accu’s sneller op waardoor de problemen die door korte ritjes veroorzaakt worden voorkomen kunnen worden. Ze kennen een uiterst geringe zelfontladingssnelheid, maar zijn duur van prijs. Als u zo’n accu in uw auto hebt, is het heel belangrijk om de staat van de elektrische apparatuur in de gaten te houden, vooral die van de spanningsregelaar van de dynamo. Zelfs nog zo kleine overladingen kunnen onomkeerbare veranderingen in de elektrolytsamenstelling teweegbrengen en schadelijk zijn voor dit soort accu’s.

Gelaccu's
NB: Voordat u een accu van een andere soort koopt dan uw huidige accu, is het raadzaam om in de handleiding na te slaan of dit afgeraden wordt door de fabrikant. Het gebruik van een ongeschikte accu kan gevaarlijk zijn!

 4 kenmerken om in het oog te houden bij het kiezen van een accu 

Capaciteit

Deze waarde wordt in ampère-uren gemeten. Dit getal duidt de stroomsterkte aan die een accu gedurende een 20 uur durende ontlading bij een voltage van boven de 10,8 V weet te leveren. Een accu met 72 Ah heeft bijvoorbeeld voldoende capaciteit om een stroomsterkte van 3,6 A te leveren gedurende 20 uur. Naarmate een auto krachtiger is, neemt het benodigde accuvermogen toe.

Koudstartstroom

Deze waarde wordt in ampères gemeten. Dit getal geeft de maximale stroomsterkte weer die de accu gedurende de eerste paar seconden kan leveren om de motor bij −18 °C te starten. Deze waarde geeft aan of een accu over genoeg capaciteit beschikt om ‘s winters de motor te kunnen starten. Bij personenauto’s met een benzinemotor dient de waarde boven de 255 A te liggen en bij dieselauto’s boven de 300 A.

Afmetingen

De afmetingen van een nieuwe accu dienen overeen te komen met die van de standaarduitrusting. Anders zou u problemen kunnen ondervinden bij het plaatsen van de nieuwe. Bij accu’s voor Amerikaanse auto’s bevinden zich de polen aan de zijkanten, terwijl ze bij accu’s voor Europese auto’s aan bovenkant zitten. Verder hebben ze een interne schroefdraad.

Polariteit

In dit opzicht heb je normale en omgekeerde polariteit. Bij de eerstgenoemde versie bevindt de positieve pool zich aan de linkerkant en bij de andere aan de rechterkant. Normale polariteit wordt normaal gesproken aangeduid met de tekens ‘1’ of ‘L’ en omgekeerde met ‘0’ of ‘R’. De polariteit van een nieuwe accu dient dezelfde te zijn als die van de oude, want anders zal de aansluitkabel vermoedelijk te kort zijn.

NB: We raden u aan om de voorkeur te geven aan artikelen van bekende merken zoals Bosch, Varta, Vemo, Exide, Ipsa, Energizer, Herth+Buss Elparts of Magneti Marelli. De producten van deze fabrikanten kennen de hoogste kwaliteit en zullen, mits ze degelijk onderhouden worden, vele jaren meegaan.

Conclusie

Of de elektronische apparatuur onwankelbaar werkt en of de motor onmiddellijk wil starten – dergelijke factoren zijn afhankelijk van de staat van de accu. Daarom is het enorm belangrijk om een artikel uit te kiezen dat in alle opzichten aan de kenmerken van uw voertuig voldoet. Nadere toelichtingen over de kenmerken van de standaard ingebouwde accu kunt u op de behuizing ervan of in de handleiding van uw auto vinden. We raden ten strengste af om de kenmerken van de gekozen uitrusting te veranderen: dit kan gevaarlijk zijn. Doe uw aankopen bij de online winkel AUTODOC: hier treft u slechts betrouwbare producten aan!

[Totaal: 0   Average: 0/5]