ISOFIX: één standaard voor alle autostoeltjes

ISOFIX: één standaard voor alle autostoeltjes

Wanneer je je aan het oriënteren bent op de aanschaf van een maxicosi of kinderzitje, loop je ongetwijfeld tegen de term Isofix aan. In alle informatie over autostoeltjes komt deze naam voor. Veel ouders weten echter nog niet wat Isofix is en hoe ze het moeten gebruiken. Dit artikel verschaft de belangrijkste informatie over het Isofix-systeem.

Verplicht

Isofix is een standaard voor een bevestigingssysteem voor de kinderstoel in de auto. De term is nog niet zo heel lang gemeengoed. Toch worden sinds de jaren negentig auto’s met Isofix uitgerust. Volkswagen was het eerste merk dat al zijn auto’s van de passende aansluitmogelijkheden voorzag. Reeds vanaf de Golf 4 behoort het tot de standaarduitrusting voor de modellen, die gretig aftrek vinden onder gezinnen met kinderen. Auto’s die na het jaar 2012 werden gebouwd, zijn verplicht voorzien van deze stoeltjesbevestiging. Isofix is een duidelijk voorbeeld van een hoe voor de veiligheid van passagiers binnen een paar jaar een functionerende standaard kan worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Maar hoe werkt Isofix eigenlijk?

Vast en zeker

Wanneer je bij een auto van een recent model de achterbank bekijkt, vind je in de spleet tussen zitting en rugleuning kleine afdekkingen, waarop doorgaans “Isofix” te lezen is. Wanneer je die afdekkingen verwijdert, zie je de bevestigingspunten (beugels) van de Isofix-aansluiting. Het speciale hiervan is dat deze beugels direct met de carrosserie zijn verbonden. Een Isofix-geschikt kinderstoeltje dat hieraan wordt vastgemaakt, is minstens zo vast en veilig bevestigd als de gewone autostoel.

Vast en zeker

Vroeger was het meenemen van kinderzitjes een heel gedoe. In de tijd vóór Isofix moesten kinderstoeltjes met de autogordel worden vastgezet en dat is op zich al een gepruts. En of dat kinderzitje dan wel helemaal zit, zoals het moet zitten, blijft de vraag. Isofix levert het onoverwinnelijke voordeel van gemakkelijke bevestiging: het kinderstoeltje “met Isofix” kun je gewoon in de beugels schuiven tot het vastklikt. Kinderstoeltjes zijn ook leverbaar met een basisstation, waarop je het stoeltje kunt vastklikken en dat in de Isofix-beugels past. Het voordeel hiervan is dat je het onderstel in de auto kunt laten zitten en het kinderstoeltje kunt meenemen. De juiste plaatsing van de Isofix-basis en autostoeltjes wordt ook aangeduid met behulp van een kleurindicator, doorgaans te vinden op het gedeelte waar je het component in de beugel schuift. “Rood” betekent dat hij niet geplaatst is. Dit verandert in “Groen” zodra je het autostoeltje of de basis correct in de beugels hebt geschoven. Dan zit het stoeltje ook muurvast. 

Compatibiliteit

Compatibiliteit

Veel Isofix-kinderzitjes hebben een derde bevestiging in de vorm van een steunvoet, of een zogenaamde low-tether of top-tether (spanband van boven of van onderen) nodig. Dit is om te voorkomen dat het stoeltje tijdens een aanrijding niet omkiept. De auto moet wel geschikt zijn voor dat derde punt en dat is niet altijd het geval. De gebruiksaanwijzing van het Isofix-autostoeltje dat je eventueel wilt kopen, levert informatie over de compatibiliteit ervan met jouw auto. Voorts vind je op de website van de producent hierover ook de gewenste info.

Wanneer ook de passagierszetel voorin Isofix-beugels heeft, kan je het kinderstoeltje ook daar kwijt. Bij sommige autofabrikanten kun je de beugels achteraf laten inbouwen. Het is wel belangrijk te weten, dat bij elk babystoeltje en achterwaarts gericht kinderstoeltje de bijrijders-airbag moet worden uitgeschakeld.

Achteraf inbouwen op de achterbank mogelijk?

Isofix in de auto plaatsen is mogelijk wanneer de carrosserie reeds over de daarvoor bedoelde boorgaten beschikt, oftewel: er is een zogenaamde Isofix-voorbereiding voorhanden en dat is in de regel het geval bij auto’s die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd. Wanneer de auto dit niet heeft, kan een set voor achterafmontage worden aangeschaft. Het aanbrengen hiervan vereist wel de verwijdering van de achterbank. Dan kunnen alle kinderstoeltjes met Isofix-haken, die geen top-tether nodig hebben, worden geplaatst. Om zeker te zijn dat de achterafinbouw correct plaatsvindt, is het beter om dit in een autowerkplaats te laten doen.

Tot slot

Alle nieuw verkochte auto’s moeten sinds november 2014 voorzien zijn van Isofix en een top-tether-aansluitpunt. De aanschaf van een kinderstoeltje dat voor de veiligheidsstandaard geschikt is, valt uiteraard wel duurder uit. Een goede veiligheid kent echter geen prijs. Je wilt immers het beste voor je kind.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op