Trek je plan met de juiste haak

Trek je plan met de juiste haak

De trekhaak is een uitbreiding van de mogelijkheden met je auto. Met de oude meubelen in de aanhanger naar de recyclage, een verhuizing, of op vakantie gaan met de sleurhut of de compacte vouwwagen, je eigen boot meeslepen met de boottrailer, naar de manège met de paarden: ieder die zijn auto flexibel wil kunnen verlengen voor de meename van extra last, kan kiezen uit verschillende soorten trekhaak. In dit artikel ervaar je meer over dit component, het monteren ervan en de wettelijke implicaties.

De keuze

Er zijn drie soorten trekhaken gangbaar: star, afneembaar en zwenkbaar (draaibaar).

De starre trekhaak is de ideale oplossing als je er permanent gebruik van wil maken. Veel bedrijven kiezen voor hun wagenpark dan ook deze optie. Dit type is ook nog eens het voordeligst qua prijs. Hij zit op het trekhaakframe van de auto vastgeschroefd en in enkele gevallen gelast.

De afneembare trekhaak is de ideale keuze wanneer je de trekhaak slechts af en toe nodig hebt. De auto wordt dan niet door het onderdeel ontsierd. Je kunt hem natuurlijk laten zitten. Het verdient echter de aanbeveling, hem te verwijderen wanneer dat ook kan. In geval van een – onwenselijke – aanrijding achterop (of achteruit)  veroorzaakt een trekhaak extra schade aan het aangereden voertuig. De verzekering zou wel eens lastig kunnen gaan doen, als je je trekhaak dan niet hebt verwijderd, terwijl het wel mogelijk was.

De zwenkbare trekhaak. Dit is de meest praktische en ook meest elegante oplossing. Deze variant laat zich gewoon onder de bumper wegklappen wanneer je hem niet meer nodig hebt, en je klapt hem tevoorschijn als hij dienst moet doen: het meest geschikt voor degenen die spontaan van de mogelijkheid gebruik willen maken. Het nadeel is, dat een zwenkbare trekhaak niet onder elke bumper past en niet voor elk automodel geschikt is. Schaf hem dus pas aan wanneer je de garage hebt laten checken of montage wel mogelijk is.

Wie gebruik maakt van een trekhaak, moet ervoor zorgen dat de aanhanger elektrisch aangesloten is via de trekhaakdoos. Afhankelijk van het gebruik heb je een 7-polige dan wel een 13-polige stekker nodig: laatstgenoemde is nodig voor de caravan. Wanneer je de trekhaak gebruikt voor montage van een fietsendrager, is de 7-polige stekker voldoende.

Een aanhanger trekken: mag dat?

Wanneer je in bezit bent van een rijbewijs B mag je een aanhanger trekken met een maximale massa van 750 kg. De totale massa van voertuig plus aanhanger mag hoogstens 3500 kg bedragen. Wanneer een zwaardere oplegger moet worden getrokken, moet de bestuurder beschikken over een rijbewijs B+. Dit betekent dat je aanvullende toetsen hebt afgelegd en mag je een zwaardere caravan trekken. Met een zogenaamde verklaring code 96 mag je een combinatie besturen met een totale massa van 4250 kg. Wil je met een nog zwaardere oplegger de weg op, is een rijbewijs BE vereist, in welk geval de aanhanger 3500 kg mag wegen. Dit stelt natuurlijk wel eisen aan de trekhaaklast. Informatie daarover vind je in het kentekenbewijs of je autoboekje.  

Zelf monteren: mag dat?

Een eigenhandige montage van de trekhaak is wettelijk toegestaan. Uiteraard moet de montage wel aan APK-regels voldoen. Het onderdeel moet zijn voorzien van een Europees certificatiemerk en het blijft niet bij het monteren van de haak; ook de elektrische aansluiting moet worden geïnstalleerd en daar komt best wel veel elektronische expertise bij kijken. Ook moet op de kogeldruk worden gelet. De fabrikant specificeert de maximale kogeldruk voor het aangeschafte onderdeel en die mag niet worden overschreden.

Bij sommige automodellen moet de trekhaak in de boordcomputer worden “ingeleerd”, voordat de verlichtingsaansluiting van de aanhanger functioneert. Voor deze aansluiting zijn er ook software-updates verkrijgbaar die de functie van PDC en een stabiliteitsprogramma voor de aanhanger activeren. Als je vaak met een oudere wagen naar de camping rijdt, is het wellicht zinvol om te informeren naar de mogelijkheden voor de achterafinbouw van een dergelijke optie die het risico van gevaarlijk slingeren voorkomt. Hiermee moet je nu eenmaal rekening houden wanneer je met een zware aanhanger een scherpe stuurbeweging maakt.

Niet elke trekhaak is voor elke auto geschikt. Met name bij elektrische, hybride en sportwagens krijg je vaak te maken met beperkingen. Bij het achteraf installeren van een trekhaak is het daarom aanbevolen, voor een exemplaar van de autofabrikant te kiezen. Die heeft het voordeel dat het onderdeel getest is, en bovendien hoef je je geen zorgen te maken over compatibiliteit. De elektrische aansluiting is volledig op het correcte werking van alle systemen op de aanhanger afgestemd. 

De motorhome: hoe zit dat?

Voor de installatie van een trekhaak op een camper of bestelbus is een vaak een versteviging in de vorm van een chassisverlenging noodzakelijk. Deze constructie kan worden  aangebouwd. Er zijn verschillende verstevigingssystemen van toepassing op de verschillende chassistypes. De dealer van het mobilhome kan je hierover zeker informeren. Ga anders eens met je autopapieren of de camper zelf bij een servicecenter langs.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op