Ik ga op reis en ik neem mee: wat moet en wat mag

Ik ga op reis en ik neem mee: wat moet en wat mag

Wanneer je in Nederland onderweg bent, is de vraag wat je verplicht bij je moet hebben in de auto snel beantwoord: je rijbewijs en je kentekenbewijs. Het is op zijn minst opmerkelijk dat het in regeltjesland Nederland niet eens verplicht is een brandblusser bij de hand te hebben. Zodra je de grens over gaat, ziet de situatie er al gauw anders uit. Maar al mot er in Nederland op dit gebied niets, het is wel handig om bepaalde veiligheidsvoorzieningen in de auto te hebben liggen.

Blusser

Blusser

Om maar met de eerder genoemde brandblusser te beginnen. Je zou redelijkerwijs hebben kunnen denken dat hij wel verplicht is, want een poederblusser wordt meestal bij een nieuwe auto meegeleverd. Die volstaat overigens voor een vuurtje van matige omvang, maar tegen een fikse motorbrand richt hij weinig uit. De aanschaf van een kwalitatief hoogwaardige schuimblusser is een verstandige stap die bijdraagt aan jouw veiligheid en ook levens van andere weggebruikers kan redden. Bovendien is een brandblusser in de auto verplicht in o.m. de Baltische landen, Bulgarije, Griekenland, Turkije en Rusland. In België geldt deze verplichting niet voor auto’s met een buitenlandse nummerplaat. Daar wordt het meenemen van een blusapparaat wel sterk aanbevolen.

Driehoek

Het zou ook voor de hand liggen, wanneer een reflecterende gevarendriehoek verplicht zou zijn. Dat is hij niet, al zitten hier wel haken en ogen aan. Wanneer je waarschuwingsverlichting niet werkt en je staat met pech langs de weg, moet je wel een gevarendriehoek plaatsen op 30 m achter de wagen. De rest van Europa is hier wederom veel strenger: In België, Luxemburg, Frankrijk, Denemarken en Oostenrijk om maar een paar populaire bestemmingen te noemen, is een enkele veiligheidsdriehoek een verplichte accessoire. In Zwitserland is het zelf vereist, hem bij de hand te hebben. In Turkije geldt de verplichting van het meevoeren van twee gevarendriehoeken. Dit is in Slovenië en Kroatië ook het geval voor auto’s met aanhangers.

Hesje

Hesje

Je hoeft in Nederland geen lichtgevend hesje in de auto te hebben liggen. Deze voorziening is echter een aanbevelenswaardige toevoeging aan de uitrusting van je auto. Ook in tal van EU-landen is het veiligheidshesje verplicht. De toepassing van deze maatregel is overigens ook weer een rijk geschakeerde lappendeken: In Luxemburg, Polen, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije moeten gele hesjes voor alle inzittenden in de auto aanwezig zijn. Voor België, Kroatië en Frankrijk is het veiligheidshesje verplicht voor de bestuurder, waarbij in Frankrijk de bijkomende regel van toepassing is, dat het binnen handbereik moet liggen. Sinds 2014 is in Duitsland ook een wettelijke verplichting van kracht voor het bezit en gebruik van een veiligheidsvest.

Doos

In een bedrijf stelt de ARBO-wetgeving de aanwezigheid van een verbanddoos verplicht. In de auto is een verbandtrommel niet verplicht in Nederland. Dit is op zijn minst opmerkelijk. Een goed gevulde EHBO-doos is een nuttige aanvulling van je automeubilair. Weliswaar volstaat de verbandtrommel niet bij een ernstig ongeval. Toch is het een verstandige maatregel om de benodigdheden voor het aanleggen van een verband of het ontsmetten van een wond bij de hand te hebben. Een verbanddoos is bovendien verplichte uitrusting in Duitsland, België (niet voor buitenlandse kentekens), Oostenrijk en de Baltische landen, om er maar een paar te noemen want de lijst is lang. Een beetje Europeaan heeft dus altijd een verbanddoos in de auto liggen. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Deken

In aanvulling op de verbandkist is de aanwezigheid van een reddingsdeken een goede zaak,. De meer uitgebreide EHBO-koffers zijn hiervan meestal al voorzien, in tegenstelling tot de kleinere verbandtrommels. Deze dekens, vervaardigd uit isolatiefolie zijn multifunctioneel: de goudkleurige buitenkant is warmte-absorberend, en zilverkleurige kant reflecterend. In geval van onderkoeling moet de zilveren kant naar binnen worden gebruikt. Met de gouden kant naar buiten beschik je over een warmtedeken. In geval van oververhitting gebruik je hem andersom en heb je een koeltedeken. Ze mogen overigens niet als blusdeken worden gebruikt aangezien ze niet onbrandbaar zijn. In het niet helemaal ondenkbare geval dat je in een sneeuwstorm langs de weg komt te staan en je in de auto bij vriestemperaturen moet overnachten, kan deze deken je leven redden. Ook weer niet verplicht in Nederland, maar in sommige landen moet de verplichte EHBO-kit ook met een reddingsdeken zijn uitgerust.

Licht

Sommige landen voeren de verplichting van het bij zich hebben van reservelampen in de auto. Dit is in Kroatië het geval, tenzij de wagen xenon-, LED-, of neonverlichting heeft. Dit is ook wederom geen wettelijke plicht in Nederland. Als je lamp kapot is en de politie krijgt je in de smiezen, kun je wellicht een boete vermijden wanneer je de verlichting aan de kant van de weg kunt uitwisselen onder toeziend oog van de diender. 

Pakket

Een goede padvinder is overal op voorbereid en dat mag ook op de automobilist van toepassing zijn. Je hebt nergens meer omkijken naar, wanneer je een veiligheidspakket aanschaft. Bij de ANWB, maar ook bij andere organisaties kun je een veiligheidspakket voor in de auto kopen. Die zijn Europa-proof en hoef je je geen zorgen over wetgeving te maken: veiligheidsdriehoek, veiligheidsvestjes, een goedgekeurde EHBO-kit, een life-hammer (kan levensreddend zijn), reddingsdeken: je beschikt over alles wat verplicht bij je moet hebben in de auto in een compacte opbergtas. Dat scheelt ruimte en geeft een veilig gevoel.

    AUTODOC CLUB
    Uw account is uw persoonlijke assistent

    Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op