Hoe u uw dynamo kunt testen: met een multimeter en andere methoden

Hoe u uw dynamo kunt testen

Als de dynamo van uw auto defect is en helemaal niet meer werkt, merkt u dat meestal snel: de accu raakt dan snel leeg. Zonder bijladen kan deze geen stroom meer leveren aan essentiële systemen in uw voertuig. Omdat moderne auto’s steeds meer elektronische componenten bevatten, neemt het belang van een goed werkende dynamo alleen maar toe. Zelfs een enkele keer starten vergt al veel energie via de startmotor, en met extra stroomverbruikers ingeschakeld (zoals verlichting, airco of infotainmentsystemen) loopt de accu nog sneller leeg. Ook een dynamo die nog wel werkt maar defecten vertoont, kan op termijn storingen veroorzaken. Regelmatige inspectie en onderhoud zijn daarom essentieel.

Wat u nodig hebt om de dynamo van uw auto te controleren

Als u de dynamo van uw auto wilt testen, kunt u dat het beste met een simpele spanningsmeter doen. Ook kunt u er voor dit doeleinde uiteraard een multimeter bij pakken die immers ook over de mogelijkheid beschikt om de spanning van elektronische apparaten op te meten.

Een tip van AUTODOC: draag bij het klussen aan en inspecteren van elektrische toestellen bij voorkeur rubberen handschoenen. Deze geleiden de elektriciteit immers niet en bieden daardoor extra veiligheid.

Voordat u overgaat tot het nameten van de spanning op de dynamo, is het belangrijk om u ervan te vergewissen dat de accu naar behoren werkt en niet volledig ontladen is. De dynamo laadt tijdens het gebruik weliswaar de accu op, maar andersom zorgt de accu er juist voor dat de dynamo überhaupt kan starten. Om die simpele reden kan het gebeuren dat u bij het doormeten van de dynamo zou kunnen denken dat de dynamo defect is, terwijl het eigenlijk de accu is die gebreken vertoont. Begin daarom eerst bij de accu. Die kunt u ook met behulp van de spanningsmeter of multimeter testen.

Wat u nodig hebt om de dynamo van uw auto te controleren

De accu kunt u testen door de motorkap open te klappen terwijl de motor uit staat. Vervolgens sluit u het meetapparaat (de spanningsmeter of de multimeter) aan op de accu. Dit doet u door het rood gekleurde uiteinde ervan met de accupool met de rode kleur te verbinden en het zwartkleurige uiteinde op de zwarte pool van de accu. Zorg ervoor dat u zelf de accu niet direct aanraakt. De waarde die het toestel aangeeft bij de meting dient boven de 12,2 V te liggen. In dat geval beschikt de accu over genoeg spanning om de dynamo in te schakelen.

Zo kunt u de dynamo testen

Als u hebt vastgesteld dat de accu naar behoren werkt of dit al zeker wist, kunt u beginnen en de dynamo doormeten. Start de motor en gebruik een multimeter om de spanning over de accupolen te meten. Een goed functionerende dynamo levert doorgaans tussen de 13,8 en 14,5 volt bij stationair toerental. Blijft de spanning onder de 13 volt of stijgt deze boven de 15 volt, dan kan er sprake zijn van een defecte dynamo of spanningsregelaar. Controleer ook de spanning bij hogere toerentallen om consistente werking te bevestigen.

check-generator

Meten van een dynamo met een multimeter

Om te beginnen zet u de motor aan en geeft u gas totdat de 2000 toeren bereikt zijn. Dit is nodig om de spanningsregelaar in werking te zetten die ervoor zorgt dat de dynamo geen al te sterke spanning aanlevert. Als deze geactiveerd is, kunt u het meetapparaat (de spanningsmeter of de multimeter) op de dynamo aansluiten. Indien het meetapparaat een waarde van boven de 13 V weergeeft, duidt dat erop dat alles in orde is. Als u vervolgens gas geeft en de waarde beweegt binnen het bereik van 13 tot 15,4 volt, dan verkeert het onderdeel in een goede staat. Blijft deze evenwel gelijk of zakt het zelfs tot onder de 13 V, is er iets met de dynamo aan de hand.

Hoe kun je een dynamo testen zonder multimeter?

Er zijn ook andere manieren om te controleren of uw dynamo goed functioneert, zonder een multimeter te gebruiken:

  • dashboardmeter controleren. Sommige auto’s beschikken over een volt- of ampèremeter op het dashboard. Hiermee kunt u zien of de dynamo voldoende spanning of stroom levert tijdens het rijden.
  • luisteren naar ongewone geluiden. Zet de motor aan en luister goed naar de dynamo. Ongebruikelijke geluiden zoals piepen, schuren of ratelen kunnen wijzen op een defect of slijtage.
  • andere onderdelen controleren. Soms werkt de dynamo zelf nog goed, maar zijn andere componenten — zoals de V-snaar, spanningsregelaar of bedrading — de oorzaak van het probleem. Controleer daarom ook deze onderdelen op slijtage of defecten.

Kun je een dynamo buiten de auto testen?

Ja, u kunt een dynamo ook buiten de auto testen, maar dit vereist enige technische kennis en de juiste apparatuur. U kunt de dynamo bijvoorbeeld aansluiten op een externe voedingsbron en een testbank gebruiken om de werking te simuleren. Hiermee kunt u controleren of de dynamo spanning genereert bij het draaien van de as. Ook kunt u meten of het laadvermogen voldoende is en of de spanningsregelaar goed werkt. Let op: dit soort tests zijn minder eenvoudig dan met de dynamo in de auto en vereisen nauwkeurigheid en veiligheid.

Aantal reacties: 3

  • H. M.
    19.04.2024 20:47
    Lid

    popy jopy verhaal zelf een schema ontbreekt voor een zelf bank test

  • @user_3764333
    21.08.2025 16:32
    Lid

    Gaat inderdaad nergens over. Niet bedoeld om iemand te helpen

    • @Anne Smits
      22.08.2025 12:35
      @user_3764333
      Moderator

      Bedankt voor je eerlijke feedback! We proberen onze content te verbeteren en zouden dankbaar zijn voor suggesties voor onderwerpen van toekomstige materialen.

AUTODOC CLUB
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!

Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.