Hoe u uw dynamo kunt testen: FOUTOPSPORING

Hoe u uw dynamo kunt testen: FOUTOPSPORING

Als uw dynamo kapot is en in zijn geheel niet meer werkt, zult u dat op grond van heel simpele natuurkundige wetten al vrij gauw te weten komen. De accu zal dan namelijk binnen niet al te lange tijd volledig ontladen raken en dit onderdeel zal dan geen stroom meer kunnen aanleveren voor belangrijke elementen en toestellen binnen het systeem van uw auto. En naarmate de techniek voortschrijdt, zijn dat uiteraard steeds meer en steeds belangrijkere onderdelen van voertuigen. De accu wordt immers met behulp van de dynamo steeds weer opnieuw opgeladen. Tot die ontlading van de accu kan het veel sneller komen dan u op het eerste gezicht zou denken, want alleen al voor het starten van de auto gebruikt de startmotor echt een aanzienlijk flinke portie aan stroom. Als u daarna tijdens het rijden ook nog eens een aantal elektronische en dus stroom verbruikende apparaten aan hebt staan, raakt de accu met vliegende vaart leeg en wordt de kans dat u uw auto nog vaker kunt starten steeds kleiner en kleiner. Maar ook een nog werkende dynamo met bepaalde gebreken en defecten kan op den duur voor problemen zorgen. Om die reden is het van groot belang om dit onderdeel op tijd te inspecteren en eventuele problemen op tijd te verhelpen.

Wat u nodig hebt om de dynamo van uw auto te controleren

Als u de dynamo van uw auto wilt testen, kunt u dat het beste met een simpele spanningsmeter doen. Ook kunt u er voor dit doeleinde uiteraard een multimeter bij pakken die immers ook over de mogelijkheid beschikt om de spanning van elektronische apparaten op te meten.

Een tip van AUTODOC: draag bij het klussen aan en inspecteren van elektrische toestellen bij voorkeur rubberen handschoenen. Deze geleiden de elektriciteit immers niet en bieden daardoor extra veiligheid.

Voordat u overgaat tot het nameten van de spanning op de dynamo, is het belangrijk om u ervan te vergewissen dat de accu naar behoren werkt en niet volledig ontladen is. Het is namelijk het geval dat de dynamo de accu weliswaar tijdens zijn werking opnieuw bijlaadt, maar tegelijkertijd is het omgekeerd ook zo dat de accu de dynamo überhaupt in werking zet. Om die simpele reden kan het gebeuren dat u bij het doormeten van de dynamo zou kunnen denken dat de dynamo defect is, terwijl het eigenlijk de accu is die gebreken vertoont. Begin daarom eerst bij de accu. Die kunt u ook met behulp van de spanningsmeter of multimeter testen.

Wat u nodig hebt om de dynamo van uw auto te controleren

De accu kunt u testen door de motorkap open te klappen terwijl de motor uit staat. Vervolgens sluit u het meetapparaat (de spanningsmeter of de multimeter) aan op de accu. Dit doet u door het rood gekleurde uiteinde ervan met de accupool met de rode kleur te verbinden en het zwartkleurige uiteinde op de zwarte pool van de accu. Zorg ervoor dat u zelf de accu niet direct aanraakt. De waarde die het toestel aangeeft bij de meting dient boven de 12,2 V te liggen. In dat geval beschikt de accu over genoeg spanning om de dynamo in te schakelen.

Hoe weet je of de dynamo van je auto kapot is?

controlelampje voor de accu

Als het controlelampje voor de accu op het dashboard brandt, kan dit te betekenen hebben dat de dynamo van uw auto kapot is. Dit lampje licht altijd na het starten van de motor even op, maar zou daarna vanzelf weer moeten uitdoven. Als het blijft branden kan er dus iets mis zijn met de dynamo, onderdelen van de aandrijving, maar ook de accu. Er bestaat geen apart dynamolampje.

Zo kunt u de dynamo testen

Als u vast hebt gesteld dat de accu naar behoren werkt of dit al zeker wist, kunt u beginnen en de dynamo doormeten. Laat hiervoor de motor draaien. Zoals gezegd kun je de dynamo doormeten met een multimeter of spanningsmeter. Om te beginnen zet u de motor aan en geeft u gas totdat de 2000 toeren bereikt zijn. Dit is nodig om de spanningsregelaar in werking te zetten die ervoor zorgt dat de dynamo geen al te sterke spanning aanlevert. Als deze geactiveerd is, kunt u het meetapparaat (de spanningsmeter of de multimeter) op de dynamo aansluiten. Indien het meetapparaat een waarde van boven de 13 V weergeeft, duidt dat erop dat alles in orde is. Als u vervolgens gas geeft en de waarde beweegt binnen het bereik 13 tot 15,4 volt, dan verkeert het onderdeel in correcte staat. Blijft het evenwel gelijk of zakt het zelfs tot onder de 13 V, is er iets met de dynamo aan de hand.

Er bestaan ook andere manieren om na te gaan of uw dynamo naar behoren werkt. Zo beschikken sommige auto’s over een meter op het dashboard waarop een waarde in volt of ampère wordt weergegeven. Met behulp hiervan kunt u ook nagaan of de dynamo werkt.

Daarnaast kunt u de motor aanzetten en proberen met het blote oor te achterhalen hoe de dynamo werkt. Als deze vreemde geluiden maakt, kan dat ook op een probleem duiden.

Houd er rekening mee dat ook andere onderdelen ervoor kunnen zorgen dat de dynamo zijn taken niet kan verrichten, alhoewel deze eigenlijk nog goed werkt. Controleer dus ook of andere onderdelen die belangrijk zijn voor de werking van de dynamo goed werken.