Laat je koplampen geen nattigheid voelen

Laat je koplampen geen nattigheid voelen

Ontbrekende lampen en een vuile koplampbehuizing kunnen het zicht bij nachtelijk rijden aanzienlijk beperken. Soms wordt het probleem echter veroorzaakt door vocht in de koplamp. In dit artikel geef ik je een aantal tips en trucs om je te helpen bij het herstellen van het optimale zichtveld van je koplampen.

Blinde plekken

Condens in de koplamp kan gevaarlijk zijn, vooral bij het rijden in de nacht. Net zoals vuil op de buitenkant van de koplampbehuizing kan vocht dat in de behuizing zit opgesloten het licht afzwakken of zelfs blinde plekken veroorzaken. Mogelijkerwijs is een lek in de afdichting van de koplamp de oorzaak, waardoor vocht toegang krijgt tot de ruimte achter de lens van de koplamp. Ook is het mogelijk dat vochtige lucht opwarmt wanneer de lamp wordt ingeschakeld, en vervolgens weer afkoelt wanneer de lamp wordt gedoofd. Hierdoor ontstaat condensatie aan de  binnenkant van de lens.

Lichte condensatie

Wanneer condensatie een slechts kleine plek beslaat in de behuizing, is het niet zo moeilijk om condens in de koplamp te verwijderen. Zoek hiervoor de ventilatie-opening van de koplampbehuizing. De locatie daarvan verschilt per automerk en model. Deze opening is er om ervoor te zorgen dat overtollig vocht makkelijk de behuizing verlaat, maar uiteraard werkt dit ook omgekeerd: gaten in de koplamp laten de lens ook sneller beslaan. Vooral wanneer dit ventilatiegat verstopt is, kan vocht niet meer ontsnappen met condensatie als gevolg. Veeg de opening schoon of blaas hem uit met geperste lucht. Zie erop toe dat geen vuil in de behuizing terechtkomt, anders moet je alsnog de behuizing openmaken om dit te verwijderen.

Ernstige condensatie

Wanneer de condensatie hardnekkig is, zijn uitgebreide maatregelen vereist. De unit van de koplamp moet worden verwijderd. Probeer met een haardroger de vochtige lucht te laten verdampen zonder dat je de verzegelingskit van de unit hoeft te breken. De verhitting zou het werk moeten doen. Wacht totdat de koplampunit volledig is afgekoeld om te bepalen of dit heeft geholpen. Wanneer je grondiger te werk wilt gaan, moet de afdichting worden verwijderd. Dit is niet bij elke auto even gemakkelijk. De afdichting is namelijk niet altijd vervangbaar. Check eerst het onderhoudsboekje van de auto om erachter te komen hoe je de afdichting kunt verwijderen. Wanneer deze verlijmd is, zal het heteluchtpistool eraan te pas moeten komen. Wanneer je geen ervaring hebt met heteluchtpistolen, is de koplampunit niet het aangewezen onderdeel om hiermee te beginnen. Bij deze handleiding gaan we ervan uit dat de verzegeling vervangbaar is.

Demonteer de koplamp-unit. Maak alle onderdelen van de eenheid droog met een föhn of veeg het aanwezige vocht er vanaf met een schone doek. Om nieuwe vochtvorming tegen te gaan, kun je enkele zakjes silicagel in de koplampunit steken. Klem ze tussen de reflector en het afdekplaatje zodat ze vastzitten. Deze nemen effectief vocht op, zodat condens geen kans krijgt. Omwille van een betere ventilatie kan er eventueel een gaatje onderaan de unit worden geboord. Dicht de unit met een nieuw afdichtingsrubber en verzegel hem grondig.  Zo voorkom je dat vocht opnieuw de koplamp kan binnendringen.

Laat je koplampen geen nattigheid voelen

Wanneer je er zeker van bent dat de unit goed is afgedicht, plaats hem terug. Zie erop toe dat alle schroeven, beugels en stekkers op de juiste plaats zitten. Wellicht is het nodig om de lamp opnieuw af te stellen. Hiervoor bestaan doe-het-zelf-oplossingen. Let wel: ook hier is het uitkijken wat je doet. Raadpleeg de onderhoudshandleiding en laat de koplampen desnoods afstellen in de werkplaats. Daar hebben ze er speciale apparatuur voor.

Achterlichten Vocht in de verlichting betekent APK-afkeuring aangezien een verlaging van het lichtrendement een risico in het verkeer betekent. Ook vocht in het achterlicht moet worden verholpen. De verwijdering van achterlichten heeft vaak wat minder om het lijf. Het kan eventueel volstaan om de achterlichten te verwijderen en een nachtje op de verwarming te leggen met het glas van onderen. Zo geef je de verdamping van het vocht een goede kans. Check ook de rubbertjes, maak deze schoon en smeer ze in met vaseline of eventueel  (siliconen)kit.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op