Lekkage van het koelsysteem: niet laten lopen

Lekkage van het koelsysteem: niet laten lopen

Tal van auto-onderdelen genereren hitte tijdens het rijden. Wanneer deze hitte combineert met zomertemperaturen, vergroot dit het risico op motorschade. Een dergelijke ramp moet het koelsysteem van de auto verhinderen. Met koelvloeistof beschermt het de motor tegen oververhitting. Bij een lek in de koeling raakt de auto al zijn koelvloeistof kwijt voordat het tijd is voor verversing. Je moet een lek daarom vaststellen en verhelpen voordat het een effect heeft op de motor en andere systemen. Bij oververhitting treedt schade immers heel snel op.

Lekkage van het koelsysteem: de tekenen

Lekkage van het koelsysteem: de tekenen

De lekkende delen onder de motorkap druppelen of sproeien; er sijpelt vloeistof vanaf of er vormen zich bellen. Als het goed is, gaat er op het dashboard van je auto een waarschuwingslampje branden wanneer het koelvloeistofniveau te laag wordt. Zie je groene, oranje of gele vloeistof uit de onderkant van de wagen lopen, heb je een lek te repareren. De typische, zoete geur van ethyleen-glycol duidt onmiskenbaar op weglekkende koelvloeistofreserve.

Kijk onder de auto

Als je niet elke dag met de auto rijdt, is het verstandig om te beginnen met onder het motorblok te kijken. Koelvloeistof (antivries) kan een kleine plas op de grond hebben gemaakt, die de herkenbare geur afgeeft. Antivries kan verschillende kleuren hebben. Neem een zaklamp en check de onderdelen waaronder de plas ligt. Inspecteer de componenten op de tast op nattigheid; het lekkende component moet dichtbij het lek zitten. Check vooral de slangen naar tussen koelvloeistofreservoir en radiateur op schade of lekkage.

Een uiterst waarschijnlijke plek voor lekkage is de onderkant van de radiateur. Controleer deze daarom nader op witte afzettingen of roestkleurige plekken die kunnen wijzen op de aanwezigheid van oude lekken. Kijk vooral ook of de radiateurgrille verstopt zit met vuil of bladeren. Is dit het geval, verwijder deze met behulp van een borstel en en een tuinslang.

De slangen

Het inspecteren van de leidingen is het eerste dat je doet bij potentiële koelvloeistoflekken. Het kan geen kwaad om van deze check een dagelijks routine-onderhoud te maken, ook wanneer op het eerste zicht geen lek te zien is. Kleine lekken worden snel groot. Snel verlies van koelvloeistof wordt tijdens het rijden al heel snel een probleem. Denk aan een motorkap die ineens stoom gaat spuiten. Dan wordt het ook al snel gevaarlijk. Het periodieke checken van beschadigde slangen en hun vervanging voordat ze gaan lekken kan je op de lange duur een hoop problemen en geld besparen.

Check altijd of ze zacht, sponzig, hard, broos, gebarsten zijn of dat ze uitpuilen of dat er sporen zijn van witte afzetting waar gelekt vloeistof is opgedroogd: duidelijke tekenen van de noodzaak voor vervanging van de slangen.

Opsporen van een lek in het koelsysteem

Een methode voor het vinden van een lek is het gebruik van een druktester. Dit is een handpomp met een vaccuümmeter en een aansluitstuk dat op de vulhals van de radiateur wordt geplaatst. Hiermee wordt de radiateur onder druk gezet tot aan de maximale druk waartegen de radiateurdop bestand is. Als er geen lek is, kan het systeem de druk voor 10 tot 15 minuten handhaven. Houdt het de druk niet vast, is het systeem lek. Is er aan de buitenkant niets te zien, dan zit het lek binnenin, bijv. een versleten koppakking of gebarsten cilinderkop. Dit moet door een professional worden verholpen.

De meest gangbare wijze voor het vinden van een koelvloeistoflek is het gebruik van kleurstof in combinatie van UV-licht.

 Dit zijn de stappen voor opsporing van het lek met kleurstof: 
  • i Giet kleurstof in de radiateur / het koelsysteem
  • i Start de auto en laat hem 12 tot 15 minuten lang draaien
  • i Schijn UV-licht op de motor om te ontdekken waar de kleurstof uittreedt.

Als je de lekkende vloeistof ziet fluoresceren onder het UV-licht, zoek professionele hulp voor het verhelpen van het lek. Onder bepaalde omstandigheden is kleurstof en UV-licht beter dan het gebruik van een druktester. Lekken doen zich duidelijk voor bij auto’s die met hoge snelheid rijden. In een stilstaande auto zijn ze moeilijker te detecteren. De kleurstofmethode biedt hiervoor een efficiënte en relatief snelle oplossing.

Hoe kun je een lek in het koelsysteem stoppen?

De detailhandel voorziet in effectieve dichtingsmiddelen die je aan de koelvloeistof kunt toevoegen om een lek in de radiateur te stoppen. Deze lekstopproducten zijn bedoeld voor het dichten van kleine lekkages. Vaak zijn deze additieven geschikt voor preventieve toevoeging en hebben een sterk anti-corrosieve werking. NB: deze producten werken weliswaar snel en efficiënt, ze vormen een tijdelijke oplossing. Als het nodig is om gebruik te maken van lekstop, zal het daarna onbeperkt blijven rijden mogelijkerwijs ernstige en in ieder geval dure gevolgen hebben. De radiateur moet uiteindelijk in de garage grondig worden geïnspecteerd, gerepareerd of vervangen.