-
1
10 oorzaken voor contactsleutels die niet uit de schakelaar willen komen
- 1.1 Uw stuur is vergrendeld
- 1.2 De sleutel is vervormd
- 1.3 Het deurslot is bevroren
- 1.4 De autoaccu is leeg
- 1.5 De tanden van de sleutel zijn afgesleten
- 1.6 Weigering van de cilinder van het contactslot
- 1.7 De cilinder van het contactslot en de sleutel zijn vies geworden
- 1.8 Verkeerde versnelling gekozen
- 1.9 De sleutel is niet in de juiste stand gezet
- 1.10 Het onderdeel is kapot
U hebt vast wel eens in een situatie verkeerd waarin u voordat u weg wilt rijden merkt dat het niet lukt om de sleutel in het contact om te draaien. Soms gebeurt het ook dat het u uiteindelijk wel lukt om de sleutel om te draaien, maar krijgt u hem na de rit niet meer uit de contactschakelaar. In dit artikel bespreken we de oorzaken voor het vastklemmen van de sleutel en zoeken we naar de eenvoudigste manieren om het probleem te verhelpen.
10 oorzaken voor contactsleutels die niet uit de schakelaar willen komen
Uw stuur is vergrendeld
Bijna alle moderne auto’s zijn ter beveiliging met een antidiefstalsysteem uitgerust. In sommige gevallen vergrendelt dat het stuur en de contactschakelaar om te voorkomen dat ongenode gasten in uw auto kunnen wegrijden. De vergrendeling wordt geactiveerd, zodra u het stuur draait terwijl er geen sleutel in de schakelaar zit of als u er een verkeerde of nogal aftandse sleutel in steekt. Soms ontstaat het probleem als u probeert de sleutel om te draaien terwijl die nog niet volledig in de cilinder gestoken is. Bovendien kan het beveiligingssysteem aangaan wanneer de wielen van de auto volledig naar één kant gedraaid zijn; bijvoorbeeld als u hem op een steile helling parkeert of als de voorwielen tegen de stoeprand of een ander object leunen. Normaal gesproken kunt u een kenmerkend geluid horen wanneer de vergrendelingsfunctie ingeschakeld wordt, en krijgt u de sleutel überhaupt niet meer uit de contactschakelaar.
De sleutel is vervormd
Als u uw sleutel in uw jas- of broekzak of beurs bewaart – of voor andere doeleinden gebruikt – kan hij verbogen raken. Soms kunt u de sleutel dientengevolge niet meer omdraaien of uit het contactslot trekken en soms krijgt u hem er niet eens in.
Het deurslot is bevroren
Dit kan gebeuren als het buiten koud is en er zich water opgehoopt heeft in de cilinder van het slot.
De autoaccu is leeg
Bij sommige auto’s wordt de sleutel in het contactslot vergrendeld, indien de accu ontladen is.
De tanden van de sleutel zijn afgesleten
Laagwaardige producten of exemplaren die niet van duurzame materialen gemaakt zijn, vallen nogal gauw aan schuringsslijtage ten prooi. De sleutel steekt losjes in het contact en sluit niet goed aan op de beweegbare delen van de cilinder van het contactslot.
Weigering van de cilinder van het contactslot
Ook dit element raakt mettertijd versleten. De kans hierop wordt verhoogd door de gewoonte van menig automobilist om de sleutel te verfraaien met zware sleutelhangers en andere versiersels. Als het voertuig in beweging is, vormen ze een bijkomstige belasting op alle onderdelen van het mechanisme.
De cilinder van het contactslot en de sleutel zijn vies geworden
Gebruikmaking van een ondeugdelijk smeermiddel leidt tot ophoping van vuil in het mechanisme, dat dan op den duur verstopt kan raken. Normaal gesproken worden de inkepingen van sleutels vies als ze voor oneigenlijke doeleinden ingezet worden, bijvoorbeeld voor het openrijten van verpakkingstape bij het openen van pakketten.
Verkeerde versnelling gekozen
In auto’s met automaatbak zal de sleutel in de contactschakelaar vast blijven zitten totdat u de versnellingspook in zijn P gezet hebt. Bij voertuigen met een handgeschakelde versnellingsbak dient de versnellingspook in zijn vrij te staan.
De sleutel is niet in de juiste stand gezet
Soms vergeten automobilisten om de sleutel in de vergrendelstand te draaien.
Het onderdeel is kapot
Als u te veel kracht uitoefent tijdens het omdraaien van het contactslot, kan dit tot gevolg hebben dat het kapotgaat. Het is heel lastig om breukstukken van de sleutel uit het mechanisme te pulken.
Conclusie
Ondanks eenvoudige ontwerp is een contactsleutel een erg belangrijk voorwerp, dat gepaste aandacht van bestuurders vergt. Voertuigen kunnen alleen gestart worden als dit onderdeel in goede staat verkeert. Pas onze tips toe als uw sleutel in het contactslot vastzit.
Reageren