Wat kan ik doen als de sleutel vastzit in de contactschakelaar

Wat kan ik doen als de sleutel vastzit in de contactschakelaar

U hebt vast wel eens in een situatie verkeerd waarin u voordat u weg wilt rijden merkt dat het niet lukt om de sleutel in het contact om te draaien. Soms gebeurt het ook dat het u uiteindelijk wel lukt om de sleutel om te draaien, maar krijgt u hem na de rit niet meer uit de contactschakelaar. In dit artikel bespreken we de oorzaken voor het vastklemmen van de sleutel en zoeken we naar de eenvoudigste manieren om het probleem te verhelpen.

10 oorzaken voor contactsleutels die niet uit de schakelaar willen komen

Uw stuur is vergrendeld

Bijna alle moderne auto’s zijn ter beveiliging met een antidiefstalsysteem uitgerust. In sommige gevallen vergrendelt dat het stuur en de contactschakelaar om te voorkomen dat ongenode gasten in uw auto kunnen wegrijden. De vergrendeling wordt geactiveerd, zodra u het stuur draait terwijl er geen sleutel in de schakelaar zit of als u er een verkeerde of nogal aftandse sleutel in steekt. Soms ontstaat het probleem als u probeert de sleutel om te draaien terwijl die nog niet volledig in de cilinder gestoken is. Bovendien kan het beveiligingssysteem aangaan wanneer de wielen van de auto volledig naar één kant gedraaid zijn; bijvoorbeeld als u hem op een steile helling parkeert of als de voorwielen tegen de stoeprand of een ander object leunen. Normaal gesproken kunt u een kenmerkend geluid horen wanneer de vergrendelingsfunctie ingeschakeld wordt, en krijgt u de sleutel überhaupt niet meer uit de contactschakelaar.

Wat nu: Draai het stuur gemoedelijk van links naar rechts en probeer onderwijl de sleutel in de schakelaar om te draaien. Op deze manier kunt u het stuur ontgrendelen. Forceer de sleutel niet te heftig, anders zou hij kunnen breken.

De sleutel is vervormd

Als u uw sleutel in uw jas- of broekzak of beurs bewaart – of voor andere doeleinden gebruikt – kan hij verbogen raken. Soms kunt u de sleutel dientengevolge niet meer omdraaien of uit het contactslot trekken en soms krijgt u hem er niet eens in.

Wat nu: Hebt u gemerkt dat uw sleutel verbogen is? Probeer hem dan niet meer te gebruiken om schade aan de cilinder in het contactslot te voorkomen. Start de auto met behulp van een reservesleutel. Als u daar geen exemplaar van hebt, kunt u het beste contact opnemen met een servicecentrum. De specialisten daar zullen het oude exemplaar weer in de oorspronkelijke vorm brengen of er een kopie van vervaardigen. Mocht u niettemin uw sleutel in de contactschakelaar gestoken hebben en is deze vast komen te zitten, moet u professionele hulp inroepen om hem weer los te krijgen.

Het deurslot is bevroren

Dit kan gebeuren als het buiten koud is en er zich water opgehoopt heeft in de cilinder van het slot.

Wat nu: Als uw auto langdurig buiten gestaan heeft in de vrieskou of in een onverwarmde binnenruimte en u het vermoeden bespeurt dat het slot bevroren is, kunt u proberen het te laten ontdooien. Hiervoor kunt u uw sleutel met behulp van een aansteker of kaars verhitten en vervolgens in het slot steken. U kunt deze stap meerdere keren herhalen. U kunt tevens gebruikmaken van speciale slotontdooiers. Om eventuele andere problemen te vermijden dient u ervoor te zorgen dat het ventilatiesysteem stabiel werkt. Voordat u uw voertuig langdurig wegzet, is het verstandig om de passagiersruimte door te luchten om de temperatuur ervan omlaag te brengen en condensvorming te voorkomen.

De autoaccu is leeg

Bij sommige auto’s wordt de sleutel in het contactslot vergrendeld, indien de accu ontladen is.

De autoaccu is leeg
Wat nu: Zet de koplampen aan. Als de verlichting niet aan springt, vormt de accu waarschijnlijk de bron van het euvel. Met behulp van een voltmeter kunt u de spanning in de polen van de autoaccu meten. Mocht deze onder de 11,7 V liggen, dan is de accu volledig ontladen. Naar alle waarschijnlijkheid moet u hem dan laten vervangen of opknappen. Mocht u niet over een multimeter beschikken, kunt u proberen de auto met startkabels aan de praat te krijgen. Als dit lukt, ligt het manco in de accu. Zoniet ligt de bron van het euvel elders.

De tanden van de sleutel zijn afgesleten

Laagwaardige producten of exemplaren die niet van duurzame materialen gemaakt zijn, vallen nogal gauw aan schuringsslijtage ten prooi. De sleutel steekt losjes in het contact en sluit niet goed aan op de beweegbare delen van de cilinder van het contactslot.

Wat nu: Vergelijk de sleutel die u gebruikt met de reservesleutel. Als u daarbij slijtagesporen waarneemt, kunt u hem het beste vervangen. Als de oude sleutel in de contactschakelaar vaststeekt, kunt u proberen hem met zachte hand van links naar rechts te draaien en naar voren en naar achteren te bewegen. Daarbij zult u waarschijnlijk wel een beweging maken die het mechanisme in gang zet.

Weigering van de cilinder van het contactslot

Ook dit element raakt mettertijd versleten. De kans hierop wordt verhoogd door de gewoonte van menig automobilist om de sleutel te verfraaien met zware sleutelhangers en andere versiersels. Als het voertuig in beweging is, vormen ze een bijkomstige belasting op alle onderdelen van het mechanisme.

Weigering van de cilinder van het contactslot
Wat nu: Als het u lukt om de sleutel uit het contactslot te bevrijden, kunt u het reserve-exemplaar gebruiken. Mocht het probleem dan alsnog voortbestaan, is een versleten cilinder de schuldige. Neem contact op met een garage om het onderdeel te laten vervangen.

De cilinder van het contactslot en de sleutel zijn vies geworden

Gebruikmaking van een ondeugdelijk smeermiddel leidt tot ophoping van vuil in het mechanisme, dat dan op den duur verstopt kan raken. Normaal gesproken worden de inkepingen van sleutels vies als ze voor oneigenlijke doeleinden ingezet worden, bijvoorbeeld voor het openrijten van verpakkingstape bij het openen van pakketten.

Wat nu: Pas WD-40 of een ander soort kruipolie toe om het contactslot te reinigen en sproei dit rechtstreeks in het sleutelgat. Blaas de cilinder zo mogelijk uit met behulp van perslucht. Smeer de schakelaar nadat u hem uitgeblazen en gereinigd hebt. Veeg de sleutel schoon met behulp van een niet-pluizend doekje dat met WD-40, alcohol of oplosmiddel bevochtigd is.

Verkeerde versnelling gekozen

In auto’s met automaatbak zal de sleutel in de contactschakelaar vast blijven zitten totdat u de versnellingspook in zijn P gezet hebt. Bij voertuigen met een handgeschakelde versnellingsbak dient de versnellingspook in zijn vrij te staan.

Verkeerde versnelling gekozen
Wat nu: Zorg ervoor dat u de keuzehendel van een automaatbak na de rit in zijn P zet. Mocht u dit niet gedaan, maar het voertuig al wel tot stilstand gebracht hebben, kunt u het rempedaal indrukken en de hendel in de parkeerstand zetten. Dan kunt een poging wagen om de sleutel er voorzichtig uit te trekken. Mocht dat niet lukken, kunt u nagaan of de hendel überhaupt in deze stand vergrendeld kan worden. Als u hem na het uitschakelen van de motor nog steeds kunt bewegen, dient u naar de garage te gaan om de koppelomvormer, de kabel en hendel van de automaatbak en het vergrendelingsmechanisme van het rempedaal te laten inspecteren.
Als uw voertuig over een handgeschakelde versnellingsbak beschikt, kunt u het koppelingspedaal indrukken, de versnellingspook in zijn vrij zetten en de sleutel uit de contactschakelaar trekken, waarbij u hem lichtjes heen en weer beweegt.

De sleutel is niet in de juiste stand gezet

Soms vergeten automobilisten om de sleutel in de vergrendelstand te draaien.

De sleutel is niet in de juiste stand gezet
Wat nu: Werp een blik op de contactschakelaar. Het is van verscheidene markeringen voorzien die aan de verschillende standen beantwoorden: ‘contactschakelaar aan’, ‘motor aan’ , ‘vergrendeld’ (of ‘P’). Zorg ervoor dat de sleutel op ‘vergrendeld’ of in de nulstand staat. Verander indien nodig de stand.

Het onderdeel is kapot

Als u te veel kracht uitoefent tijdens het omdraaien van het contactslot, kan dit tot gevolg hebben dat het kapotgaat. Het is heel lastig om breukstukken van de sleutel uit het mechanisme te pulken.

Wat nu: Probeer de afgebroken stukken met behulp van een speciale tang of uittrekker te verwijderen. Als u niet over een dergelijk hulpmiddel beschikt, kunt u het beste hulp van een deskundige inroepen. Probeer het afgebroken uiteinde niet met behulp van zelfgemaakte middelen uit te trekken, aangezien u al doende de cilinder zou kunnen beschadigen.

Conclusie

Ondanks eenvoudige ontwerp is een contactsleutel een erg belangrijk voorwerp, dat gepaste aandacht van bestuurders vergt. Voertuigen kunnen alleen gestart worden als dit onderdeel in goede staat verkeert. Pas onze tips toe als uw sleutel in het contactslot vastzit.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op