Balanceren en uitlijnen: wat is het verschil?

Balanceren en uitlijnen: wat is het verschil?

Het door elkaar halen van balanceren en uitlijnen van banden is heel begrijpelijk. Het lijkt alsof ze gericht zijn op hetzelfde resultaat. In werkelijkheid zijn het twee verschillende onderhoudsmaatregelen. We hadden het al eens eerder over banden balanceren: wat kost het en hoe doe je het zelf? In het huidige artikel zetten we beide procedures naast elkaar en leggen we uit wat ze voor je auto kunnen betekenen.

Banden balanceren

De maatregel behelst het aanbrengen van kleine gewichtjes aan het wiel. Zo wordt de massa van de band gelijkmatig rondom de velg verdeeld, zodat hij overal even zwaar is ten opzichte van de draaiende as. Deze werkzaamheden aan de banden worden uitgevoerd bij gelegenheid van de installatie van nieuwe banden, in geval van de seizoenswisseling wanneer je gebruik maakt van een zomerbanden-aanbieding voor auto of wanneer bandenspanning-controlesensoren worden aangebracht. Uiteraard laat je ook de auto uitbalanceren wanneer de symptomen van onbalans optreden, zoals een trilling in het stuurwiel, de bodem of de stoel. Wanneer hier niets aan gedaan wordt, krijg je eventueel te maken met ongelijke afslijting van het bandenprofiel.

Een gebalanceerd wielstel garandeert een soepele rit, minder slijtage van de banden, het chassis en de aandrijflijn. Bandenleveranciers bieden vaak gratis uitlijning aan wanneer je nieuwe winterbanden kopen wilt.

Uitlijnen

Dit is geen banden- maar een wielenmaatregel, of meer precies een bijstelling van de stand van de ophanging waaraan de wielen bevestigd zijn. Er wordt ook wel gesproken van sporing. De hoek van de wielen wordt uitgelijnd, zodat ze evenwijdig aan elkaar lopen op rechte stukken weg en de voorwielen in de juiste verhouding ten opzichte van elkaar draaien bij het inslaan van een bocht.

Deelname aan het verkeer van alledag kan ertoe leiden dat op den duur de wielen niet volledig in dezelfde richting staan. De juiste verhoudingen kunnen worden verstoord bij het stoten tegen een stoeprand of rijden door een gat in de weg of na een aanrijding. Als gevolg slijten banden aan één kant sneller af. Ook voel je dat de auto naar een kant trekt en moet je voortdurend bijsturen. Ook het brandstofverbruik stijgt aanmerkelijk.

Uitlijnen

Wanneer je de garage opzoekt met de klacht dat je steeds moet bijsturen, maakt de monteur doorgaans een ritje met de auto om er zeker van te zijn waaraan het ligt. Het trekken van het stuur naar één kant kan namelijk ook het gevolg zijn van een te lage bandenspanning, een reden te meer om eens na te denken over tpms-sensoren voor de auto. Wanneer uitlijnen nodig blijkt, wordt de auto op een brug gezet en de wielstand met camera’s gecontroleerd. De verschillende afwijkingen van de stand worden met termen zoals camber (wielvlucht), caster (naspoor) en toespoor benoemd.

De moderne technologie maakt weliswaar de controle alsook de bijstelling makkelijker. Daarbij moet worden opgemerkt dat auto’s tegenwoordig uitgerust zijn met rijassistenten zoals herkenning van de wegmarkering en verkeersborden, adaptieve cruise control, enzovoorts. De radar waarvan deze systemen gebruik maakt, moet bij uitlijning van de wielen ook opnieuw worden ingesteld. Precisie is hierbij van groot belang. Als deze instelling niet nauwkeurig is, kan het gebeuren dat de auto afremt wanneer hij een bromfietsrijder passeert.

Wielen uitlijnen: kosten

De verkeersveiligheid is gebaat bij een goede wegligging van je auto. Ook gaan je  kwaliteit autobanden langer mee wanneer je auto deugdelijk is uitgelijnd. Uiteraard schelen een goede stuurcontrole en optimale rijprestaties in het rijcomfort. Veel moderne servicepakketten hanteren een verschil tussen uitlijnen en uitlijncontrole. Daadwerkelijk uitlijnen is niet altijd nodig, maar een controle vermijdt dat je later te maken krijgt met hogere kosten, bijvoorbeeld door bandenslijtage. Wellicht is enkel de uitlijning van de voorwielen nodig, waarvoor je ongeveer € 70 kwijt bent. Je kunt echter ook kiezen voor een uitlijning rondom. Dat kost ongeveer € 90. Je kunt vandaag de dag vaak een afspraak online boeken. Je bent je auto dan ook maar een à twee uur kwijt.

De beste producten op dit gebied:

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op