Zelf banden wisselen: gereedschap en het stappenplan

Zelf autobanden verwisselen (met stappenplan)

Hoe goed je ook je best doet om tijdens het rijden op te passen en over niets scherps heen te rijden, kan het niettemin gebeuren dat je bijvoorbeeld over gebroken glas of een scherpe steen heen rijdt en plotseling onverhoopt voelt hoe je band leeg begint te lopen. Soms was er gewoon sprake van een klein ogenblikje van onoplettendheid, maar op andere momenten had je er simpelweg niets aan kunnen doen, omdat je niet altijd zomaar kunt uitwijken of op de rem trappen, aangezien je vrijwel altijd met andere weggebruikers te maken hebt wier leven je niet in gevaar mag brengen. Dus dan sta je daar langs de kant van de weg met een lekke band en al dan niet met de handen in het haar. Om ervoor te zorgen dat je niet aan je lot overgelaten bent, kun je zelf uit voorzorg een paar maatregelen treffen zodat je met zulke situaties wel raad weet.

Wanneer is het tijd voor een bandenwissel?

Zodra de banden van de auto de minimaal toegestane profieldiepte hebben bereikt, moeten ze worden verwisseld. Het advies is om winterbanden te vervangen bij een profieldiepte van 4 mm, hoewel de wettelijke vereiste 1,6 mm is. Voor zomerbanden geldt een minimale profieldiepte van 2 mm. Ingeval van beschadigingen moet de band eerder worden verwisseld.

Sommige eigenaars van auto’s kunnen natuurlijk ook gewoon vrijwillig besluiten om hun banden te verwisselen – dit hoeft niet per se altijd het gevolg te zijn van een lekke band.

Twee keer per jaar dien je sowieso een bandenwissel te verrichten, aangezien je ‘s winters behoefte hebt aan andere banden dan in de zomermaanden. Dit kunt je door deskundigen laten uitvoeren bij een garage of een servicecentrum, maar in de meeste gevallen ook gewoon zelf doen. Op die manier bespaar je twee keer per jaar op de kosten voor het verwisselen van de banden.

Diepte van het profiel

Verder kunnen jouw banden uiteraard door veelvuldig gebruik na verloop van tijd ook gewoon tot op de limiet afgesleten zijn en moet je jouw banden wisselen om te voorkomen dat je rijveiligheid en die van alle andere weggebruikers in het gedrang komt. Bovendien zou je een boete kunnen krijgen als je jouw afgesloten banden niet op tijd verwisselt en de diepte van het profiel door de grens van 1,6 mm heen zakt. Het is nochtans aan te raden om het niet zover te laten komen: beter is het om al bij een diepte van ongeveer 2 mm tot het vervangen van de banden over te gaan.

Een tip van AUTODOC: als u in uw auto geen ruimte hebt voor een volledig reservewiel, kunt u er ook gewoon een thuiskomertje in meevoeren. Dit is een smallere en lichtere variant van een reservewiel dat bedoeld is om het u in noodgevallen mogelijk te maken thuis of bij de garage te komen.

Autoband verwisselen gereedschap

Gereedschap voor een bandenwissel

Bij een bandenwissel komen uiteraard verscheidene soorten gereedschap kijken die je voor het gemak het beste van tevoren alvast klaar kunt leggen.

 Hieronder volgt een overzicht van het voor het verwisselen van autobanden normaal gesproken benodigde gereedschap: 
  • wielkeggen – hiermee houdt u uw auto veilig op zijn plek;
  • een krik – hiermee heft u de auto op;
  • assteunen – hiermee zorgt u voor extra veiligheid bij een opgekrikte auto;
  • een kruissleutel – hiermee kunt u de wielbouten losdraaien;
  • een momentsleutel – hiermee draait u de wielbouten met het juiste aanhaalmoment aan.
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel

Hoe autoband vervangen: het stappenplan

Het vervangen van de autoband is iets wat je makkelijk zelf kunt doen. Het is alleen belangrijk dat je hiervoor de vereiste stappen nauwkeurig volgt om veilig weer met de auto op weg te kunnen. Volg ingeval van een lekke band of het verwisselen van een versleten band de volgende stappen.

De auto onbeweeglijk maken

Het allerbelangrijkste bij alle werkzaamheden die je aan jouw auto en in het algemeen uitvoert, is en blijft de veiligheid van jou en iedereen in jouw buurt. Om die reden begin je dus met het blokkeren van de wielen om te verhinderen dat jouw voertuig tijdens de werkzaamheden weg zou kunnen rollen. Zorg er allereerst voor dat jouw auto op een vlakke ondergrond staat. Vervolgens zet je de auto op de handrem en in een willekeurige versnelling en plaats je wielkeggen achter de wielen.

De auto opheffen

De auto opheffen en de wielmoeren losdraaien

Zodra de auto stevig vaststaat, kun je beginnen met opkrikken. Zet de krik onder het krikpunt dat het dichtst bij het te vervangen wiel ligt.

Een tip van AUTODOC: Draai de wielmoeren alvast een beetje los, voordat je begint met opkrikken. Dit gaat namelijk makkelijker zolang het wiel nog op de grond rust.

Dan kun je jouw voertuig omhoog krikken totdat het wiel boven de grond zweeft. Zodra er genoeg ruimte is tussen het wiel en de grond, kun je de moeren (volledig) losdraaien. Plaats eventueel assteunen onder het voertuig voor extra stevigheid en veiligheid.

Zelf de autoband van de velg halen

Om zelf een band van de velg te halen, moet eerst de luchtdruk worden verwijderd door het ventieldopje los te draaien. Draai met een moersleutel de vleugelmoeren los, maar verwijder ze nog niet omdat anders het wiel gaat draaien. Zorg dat de auto op een effen ondergrond staat en trek de handrem aan. Borg de auto met wielkeggen. Plaats vervolgens het gebogen uiteinde van een bandijzer tussen de band en de velg. Probeer dan de band rondom over de lip te wrikken. Houd er rekening mee dat dit misschien niet heel makkelijk zal gaan. Zodra de band rondom is losgewrikt, moet de band van de velg worden gehaald. Dit kan met de hand worden gedaan. Doe dit vanaf de bovenzijde van de band en ga vanaf daar naar de buitenzijde om de band van de velg te nemen. Zorg ervoor dat de velg geen beschadigingen oploopt.

De wielmoeren weer aandraaien

Nieuwe band aanbrengen of een reservewiel plaatsen

Als de moeren losgedraaid zijn, kun je het wiel van de naaf nemen en al naar behoefte het oude wiel van een nieuwe band voorzien en weer terugplaatsen dan wel een reservewiel op de naaf zetten.

De wielmoeren weer aandraaien en de auto laten zakken

Heb je het nieuwe wiel of het oude wiel met daaromheen een nieuwe band eenmaal op de naaf geschoven, is het zaak om de moeren weer om de bouten te plaatsen en ze aan te draaien. Je hoeft de moeren nog niet volledig vast te draaien; dat kun je doen zodra je de auto weer hebt laten zakken en zodoende meer kracht zal kunnen zetten. Bij deze stap volstaat het om de moeren er handmatig op te draaien.

Haal vervolgens de assteunen weg onder de auto, mocht je deze ingezet hebben, en laat jouw auto rustig en voorzichtig zakken totdat deze weer op alle banden rust.

De wielmoeren met behulp van een momentsleutel strak vastdraaien

Om er zeker van te zijn dat je de wielmoeren correct aandraait, kun je het beste gebruikmaken van een momentsleutel. Hiermee draai je de wielmoeren bij deze stap aan onder inachtneming van het aanbevolen aanhaalmoment. Deze waarde kun je doorgaans in de technische documentatie van jouw auto vinden. Het is bij het aandraaien van de wielmoeren van essentieel belang om een kruiselings patroon aan te houden.

Zelf banden wisselen met TPMS

Wees bij het verwisselen van banden met TPMS voorzichtig met het beschadigen van de sensoren, die meestal aan het ventielbuisje bevestigd zijn. Oefen geen kracht uit rond de sensor wanneer je de band van de velg haalt om te voorkomen dat de sensor breekt. Let er op dat de nieuwe sensor in dezelfde richting en positie wordt geïnstalleerd als de oude, met behulp van de juiste gereedschappen. Banden met TPMS vereisen speciale zorg bij het verwijderen en monteren om schade aan de sensoren te voorkomen. Volg de instructies van de fabrikant voor de reset- en resetprocedures. Je kunt zelf banden met TPMS verwisselen, maar het balanceren van de banden moet door een professional worden gedaan om de veiligheid en de juiste installatie te garanderen.

Zelf een band op de velg leggen

Je kunt zelf een band om de velg leggen door om te beginnen een ventielsteel te plaatsen, mocht deze ontbreken. Vervolgens moet er op de gehele binnenste rand van de autoband en de buitenste rand van de velg veel smeermiddel worden aangebracht. Dit kan met een spuitbus of handmatig. Zodra dit is gedaan, leg je de velg plat op een effen ondergrond en plaats je de autoband op de velg. Ga nu met beide voeten op de band staan. Hierdoor zal de lip van de autoband op de velg worden gedrukt. Breng extra smeermiddel op de binnenrand van de velg en band aan. Vervolgens druk je de bovenrand van de autoband op de velg, dit moet aan één zijde van de velg worden gedaan. Neem dan een koevoet waarmee je het overige deel van de band om de velg te drukken. Wees hierbij voorzichtig om krassen op de velg te voorkomen. Nadat de band om de velg is aangebracht, moet de band op spanning worden gebracht door er lucht in te doen.

AUTODOC CLUB
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!

Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.