Zelf autobanden verwisselen (met stappenplan)

Zelf autobanden verwisselen (met stappenplan)

Hoe goed je ook je best doet om tijdens het rijden op te passen en over niets scherps heen te rijden, kan het niettemin gebeuren dat je bijvoorbeeld over gebroken glas of een scherpe steen heen rijdt en plotseling onverhoopt voelt hoe je band leeg begint te lopen. Soms was er gewoon sprake van een klein ogenblikje van onoplettendheid, maar op andere momenten had je er simpelweg niets aan kunnen doen, omdat je niet altijd zomaar kunt uitwijken of op de rem trappen, aangezien je vrijwel altijd met andere weggebruikers te maken hebt wier leven je niet in gevaar mag brengen. Dus dan sta je daar langs de kant van de weg met een lekke band en al dan niet met de handen in het haar. Om ervoor te zorgen dat je niet aan je lot overgelaten bent, kun je zelf uit voorzorg een paar maatregelen treffen zodat je met zulke situaties wel raad weet.

Wanneer is het tijd voor een bandenwissel?

Sommige eigenaars van auto’s kunnen natuurlijk ook gewoon vrijwillig besluiten om hun banden te verwisselen – dit hoeft niet per se altijd het gevolg te zijn van een lekke band.

Wanneer is het tijd voor een bandenwissel

Twee keer per jaar dient u sowieso een bandenwissel te verrichten, aangezien u ‘s winters behoefte hebt aan andere banden dan in de zomermaanden. Dit kunt u door deskundigen laten uitvoeren bij een garage of een servicecentrum, maar in de meeste gevallen ook gewoon zelf doen. Op die manier bespaart u twee keer per jaar op de kosten voor het verwisselen van de banden.

Verder kunnen uw banden uiteraard door veelvuldig gebruik na verloop van tijd ook gewoon tot op de limiet afgesleten zijn en moet u uw banden wisselen om te voorkomen dat uw rijveiligheid en die van alle andere weggebruikers in het gedrang komt. Bovendien zou u een boete kunnen krijgen als u uw afgesloten banden niet op tijd verwisselt en de diepte van het profiel door de grens van 1,6 mm heen zakt. Het is nochtans aan te raden om het niet zover te laten komen: beter is het om al bij een diepte van ongeveer 2 mm tot het vervangen van de banden over te gaan.

Diepte van het profiel

Een tip van AUTODOC: als u in uw auto geen ruimte hebt voor een volledig reservewiel, kunt u er ook gewoon een thuiskomertje in meevoeren. Dit is een smallere en lichtere variant van een reservewiel dat bedoeld is om het u in noodgevallen mogelijk te maken thuis of bij de garage te komen.

Gereedschap voor een bandenwissel

Gereedschap voor een bandenwissel

Bij een bandenwissel komen uiteraard verscheidene soorten gereedschap kijken die u voor het gemak het beste van tevoren alvast klaar kunt leggen.

 Hieronder volgt een overzicht van het voor het verwisselen van autobanden normaal gesproken benodigde gereedschap: 
  • wielkeggen – hiermee houdt u uw auto veilig op zijn plek;
  • een krik – hiermee heft u de auto op;
  • assteunen – hiermee zorgt u voor extra veiligheid bij een opgekrikte auto;
  • een kruissleutel – hiermee kunt u de wielbouten losdraaien;
  • een momentsleutel – hiermee draait u de wielbouten met het juiste aanhaalmoment aan.

Het stappenplan om zelf banden te wisselen

Stap 1 – De auto onbeweeglijk maken

Het allerbelangrijkste bij alle werkzaamheden die u aan uw auto en in het algemeen uitvoert, is en blijft de veiligheid van u en iedereen in uw buurt. Om die reden begint u dus met het blokkeren van de wielen om te verhinderen dat uw voertuig tijdens de werkzaamheden weg zou kunnen rollen. Zorg er allereerst voor dat uw auto op een vlakke ondergrond staat. Vervolgens zet u de auto op de handrem en in een willekeurige versnelling en plaats u wielkeggen achter de wielen.

Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel
Winkel

Stap 2 – De auto opheffen en de wielmoeren losdraaien

De auto opheffen

Zodra de auto stevig vaststaat, kunt u beginnen met opkrikken. Zet de krik onder het krikpunt dat het dichtst bij het te vervangen wiel ligt.

Een tip van AUTODOC: Draai de wielmoeren alvast een beetje los, voordat u begint met opkrikken. Dit gaat namelijk makkelijker zolang het wiel nog op de grond rust.

Dan kunt u uw voertuig omhoog krikken totdat het wiel boven de grond zweeft. Zodra er genoeg ruimte is tussen het wiel en de grond, kunt u de moeren (volledig) losdraaien. Plaats eventueel assteunen onder het voertuig voor extra stevigheid en veiligheid.

Stap 3 – Het wiel verwijderen en nieuwe band aanbrengen of een reservewiel plaatsen

Als de moeren losgedraaid zijn, kunt u het wiel van de naaf nemen en al naar behoefte het oude wiel van een nieuwe band voorzien en weer terugplaatsen dan wel een reservewiel op de naaf zetten.

Stap 4 – De wielmoeren weer aandraaien en de auto laten zakken

Hebt u het nieuwe wiel of het oude wiel met daaromheen een nieuwe band eenmaal op de naaf geschoven, is het zaak om de moeren weer om de bouten te plaatsen en ze aan te draaien. U hoeft de moeren nog niet volledig vast te draaien; dat kunt u doen zodra u de auto weer hebt laten zakken en zodoende meer kracht zal kunnen zetten. Bij deze stap volstaat het om de moeren er handmatig op te draaien.

Haal vervolgens de assteunen weg onder de auto, mocht u deze ingezet hebben, en laat uw auto rustig en voorzichtig zakken totdat deze weer op alle banden rust.

Stap 5 – De wielmoeren met behulp van een momentsleutel strak vastdraaien

De wielmoeren weer aandraaien

Om er zeker van te zijn dat u de wielmoeren correct aandraait, kunt u het beste gebruikmaken van een momentsleutel. Hiermee draait u de wielmoeren bij deze stap aan onder inachtneming van het aanbevolen aanhaalmoment. Deze waarde kunt u doorgaans in de technische documentatie van uw auto vinden. Het is bij het aandraaien van de wielmoeren van essentieel belang om een kruiselings patroon aan te houden.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op