Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Welke vloeistoffen in de auto moeten worden ververst?
Alle vloeistoffen en oliën van een voertuig moeten op gezette tijden worden ververst. Hiertoe worden de motorolie en versnellingsbakolie, koelmiddel (koelvloeistof), remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof gerekend. Daarnaast dient de ruitensproeiervloeistof te worden bijgevuld.
Hoe regelmatig moeten de oliën en vloeistoffen in mijn auto worden vervangen?
De olie en vloeistoffen dienen conform het door de producent van de auto voorgestelde schema te worden ververst. Motorolie zal gemiddeld om de 10.000 tot 15.000 km moeten worden ververst, maar sowieso minstens één keer per jaar. De vloeistof voor de handgeschakelde versnellingsbak moet om de 80.000 km ververst worden en de vloeistof voor de automatische transmissie om de 60.000 km, behalve als in de handleiding van uw auto iets anders vermeld wordt. Het koelmiddel behoudt zijn werking zo'n 40.000 tot 50.000 km of gedurende 4 jaar gebruik van de auto. De vloeistoffen voor de stuurbekrachtiging en de remmen moeten om de 60.000 km worden ververst. Als er sprake is van defecte onderdelen en assemblages, is het mogelijk dat deze intervallen korter zijn.
Wat zorgt voor een verhoogd verbruik van olie en vloeistoffen in de auto?
Een hoger motorolieverbruik is mogelijk het gevolg van motorslijtage of verminderde dichtheid van de motorpakkingen. Een hoog verbruik van versnellingsbakolie wordt mogelijk veroorzaakt door een loszittende aftapplug of oliepeilstok of door kromme afdichtingen en pakkingen. Bij schade aan de leidingen of de radiateur bestaat de kans dat er koelmiddel uitlekt. Als u de remvloeistof al te vaak moet bijvullen, wijst dit op versleten remblokken en afdichtingen van de remklauwen. Een lekkage van stuurbekrachtigingsvloeistof ontstaat doordat het stuurhuis niet meer dicht is.