Voor het veilig en optimaal functioneren van je automotor is de multifunctionaliteit van koelvloeistof onontbeerlijk. Verbrandingsmotoren genereren energie door de verbranding van brandstof. Een ervan wordt door de motor beteugeld en gebruikt voor het voortbewegen van de auto. De resterende energie wordt in hitte omgezet. Een deel van deze hitte verlaat de motor via de uitlaat. De rest blijft in het motorblok. De gemiddelde verbrandingstemperatuur ligt bij 1.000°C en soms kan deze 2.400°C bereiken. Aluminium componenten smelten bij ongeveer 662,7°C. Om de motor te beschermen en hem op de ideale temperatuur draaiende te houden komt koelvloeistof te pas. Tevens beschermt het de leidingen in de motor tegen bevriezen. Vandaar heet koelvloeistof vaak antivries. Bovendien vormt het middel een waardevolle bescherming voor je motoronderdelen tegen corrosie.
Hoe werkt koelvloeistof?
De vloeistof zit in een reservoir aan de radiateur alvorens het naar het motorblok en zijn componenten wordt gepompt als onderdeel van een zogenaamd vloeistofkoelsysteem.
Dit bestaat uit verschillende componenten:In een draaiende motor circuleert de koelvloeistof door de motor en de radiateur. Koelvloeistof verlaat de radiateur aan de onderkant nadat het afgekoeld is. Vervolgens wordt het in de waterpomp gezogen, die het in het motorblok en cilinderkop pompt, waar het de overtollige hitte absorbeert en zo de motortemperatuur reguleert. Vervolgens keert de vloeistof terug in de bovenkant van de radiateur waar het weer afkoelt.
Waar is koelvloeistof van gemaakt?
Alle koelvloeistoffen voor de auto zijn op basis van glycol. Doorgaans betreft het ethyleen-glycol gemengd met water, of een mengsel van propyleen-glycol en water. Het voornaamste verschil tussen de twee versies is, dat propyleen-glycol minder giftig is.
Puur water absorbeert hitte veel beter dan pure ethyleen-glycol, dus wanneer het puur om het hitteafvoer gaat, ligt waterkoeling voor de hand. Water presenteert echter andere uitdagingen, namelijk roest van ijzeren motoronderdelen, die vervolgens wordt overgedragen op andere koelelementen. De daaruit resulterende corrosie compromitteert de warmteoverdracht ver voordat opgehoopte afzettingen het koelsysteem met afzetting vullen en verstoppen. Koelvloeistof weert roest in de motor. Ook biedt het weerstand tegen bevriezing. Koelvloeistof bevriest niet en zet ook niet uit bij extreme koude. Dit beschermt je motor tegen barsten.
Welke soorten koelvloeistof zijn er?
Drie typen vloeistof worden gewoonlijk gebruikt voor de koelsystemen van voertuigen.
IAT-koelvloeistof is de conventionele koelvloeistof die jarenlang werd gebruikt in oudere auto’s. Dit type moet vaker worden ververst omdat het zijn eigenschappen sneller verliest. Het is groen of geel van kleur.
OAT-koelvloeistof: organic acid technology (OAT)-koelvloeistof is te vinden in tal van merken. Het product is beschikbaar in verschillende kleuren, van donkergroen en oranje tot roze en blauw.
(HOAT)-koelvloeistof is een hybride van IAT- en OAT-koelvloeistoffen. Dit product is heel populair en wordt in de meeste moderne auto’s gebruikt.
Raadpleeg altijd de specificaties van de autofabrikant in het autoboekje om te verifiëren welk type of kleur koelvloeistof je auto nodig heeft. Afhankelijk van je auto is een koelvloeistof vereist, die is ontwikkeld voor auto’s die veel kilometers maken, dan wel eentje die voor bepaalde merken is ontwikkeld, of een met speciale additieven. Ga niet enkel op de kleur af, aangezien dit geen betrouwbare indicator is. Lees ook altijd goed wat er op de fles staat.
Hoeveel koelvloeistof heb je nodig?
Een doorsnee koelsysteem kan 5 liter koelvloeistof bevatten. Tegenwoordig zijn alle koelvloeistoffen al voorgemixt met water; vroeger moest je dat zelf eerst nog mengen. Koelvloeistof is eventueel per liter verkrijgbaar. Wanneer je de vloeistof bijvult in een niet volledig lege tank, vergewis je ervan dat je dezelfde vloeistof gebruikt als de laatste keer. Een verkeerd mengsel kan chemische verbindingen laten ontstaan, die motorschade kunnen veroorzaken.
Hoe vaak moet je koelvloeistof verversen?
Dat hangt van je auto af. Net als alle andere vloeistoffen die een motor nodig heeft om betrouwbaar te kunnen werken, moet koelvloeistof ververst worden op basis van de aanbevelingen van de fabrikant. Over het algemeen moet het koelsysteem op zijn minst elke 80.000 km worden gespoeld en de vloeistof ververst. Een aantal meer recente modellen kunnen elke 16.000 km koelvloeistofonderhoud nodig hebben.
Het is belangrijk om de koelvloeistof met enige regelmaat af te tappen en het systeem opnieuw te vullen omdat het proces roestdeeltjes en vuil verwijdert, die het koelsysteem kunnen blokkeren. Wanneer je ziet dat er vreemde substanties in de vloeistof drijven of wanneer het roestig of kleurloos eruitziet, moet het volledig vervangen worden.
Tot slot
Verkeerde koelvloeistof kan leiden tot schade aan onderdelen en roest. De effecten zijn soms latent, wat betekent dat het een jaar kan duren voordat ze een probleem beginnen te veroorzaken. Een defect koelsysteem kan ernstige corrosie van de radiateur veroorzaken of ertoe leiden dat hij vol met afzettingen komt te zitten die verstoppend werken. Je zou dan denken dat de radiateur kapot is, terwijl in feite de verkeerde koelvloeistof werd gebruikt. Gooi afgewerkte vloeistof ook nooit zomaar in de afvoer, maar lever het in voor recyclage. Zorg net zo goed voor het milieu als voor je auto.
Reageren