De elektrische handrem – slechts een druk op de knop

De elektrische handrem – slechts een druk op de knop

Het gemak dient de mens. Daarvan zijn autofabrikanten zich terdege bewust. Zo vervangt de elektrische handrem (EPB) in toenemende mate de mechanische handrem. In plaats van het aantrekken van een hendel verhindert een simpele druk op de knop het wegrollen van de auto.

Hoe werkt de elektronische handrem

Elektrische handrem

Bij het trekken van de traditionele handrem wordt een kabel gespannen. Hierdoor worden de remblokken (of schoenen) tegen de remschijf (of trommel) gedrukt, zodat de auto op zijn plaats blijft staan en niet wegrolt. De remklauwen van de elektrische handrem zijn voorzien van een aandrijving die bestaat uit een elektromotor en een actuator. Deze wordt door een knop bediend en zet de rem in werking door de remzuiger in de remklauw te verschuiven zodat de remvoeringen tegen de remschijf worden gedrukt. Daarbij is vaak een zacht zoemgeluid te horen: de elektromotoren doen hun werk.

EPB en versnelling

In een auto met een handmatige versnelling lost de rem wanneer je de koppeling omhoog laat komen en het gaspedaal induwt. Er is geen vaste regel voor hoe ver het gaspedaal moet worden ingedrukt: soms is een klein zetje met de voet al voldoende, in andere auto’s zijn wat hogere toerentallen nodig. Een EPB in een handgeschakelde auto betekent even wennen. De elektronische parkeerrem is makkelijker in gebruik bij automaatbakken. Hij lost zodra het gaspedaal wordt ingetrapt.

Veiligheid

De integratie van de handrem in de auto-elektronica heeft ook een aantal pluspunten qua veiligheid. De automatische handrem kan bij uitgeschakelde ontsteking niet per ongeluk worden gelost. Vanwege de hoge en vooral constante spankracht van de elektronische handrem kan de auto ook op zeer steile hellingen veilig worden geparkeerd.

De door de wet voorgeschreven minimum remvertraging van een handrem kan met een mechanische handrem slechts met aanzienlijke krachtinspanning door de bestuurder worden gerealiseerd. Daarvoor moet het mechanisme in perfecte technische toestand zijn. Met name bij oudere wagens is dit vaak niet het geval. Hier biedt de elektrische parkeerrem een belangrijk veiligheidsvoordeel.

Noodremfunctie

Wanneer de EPB tijdens de rit wordt ingeschakeld, interpreteert de regelunit dit als een noodremhandeling. Om slippen van de auto vanwege een blokkerende achteras te voorkomen, opent en sluit de parkeerrem met intervallen – vergelijkbaar met ABS. Zo komt de wagen veilig tot stilstand

Wegrij-assistentie

Bij het wegrijden op een helling opent de parkeerrem automatisch, zodra de motor voldoende koppel ter beschikking heeft om de auto veilig te laten optrekken. Wanneer de auto per ongeluk afslaat en terugrolt, herkent het EPB-systeem dit onmiddellijk en sluit het de elektrische parkeerrem.

Milieu

Mechanisch remsysteem

De slijtage van de overbrengingssystemen in een mechanische handrem (handremkabel, omdraairollen, hendel, enz.) kunnen ertoe leiden dat de wrijvingsmaterialen van remvoeringen of remschoenen voortdurend tegen de remschijf of trommel liggen. Dit leidt tot verhoogde milieubelasting door remstof. Bovendien moeten alle componenten met enige regelmaat vervangen en weggegooid worden. Door het wegvallen van deze componenten in een elektrisch systeem draagt de elektrische handrem bij tot een betere milieubescherming.

Waardebehoud

Bevroren, stroeve of gescheurde handremkabels en de daarmee verbonden reparaties horen met de elektrische parkeerrem definitief tot het verleden. Elektrische handremmen zijn minder storingsgevoelig en welhaast onderhoudsvrij. Steeds meer auto’s, ook in het middelste prijssegment zijn inmiddels met een elektrische parkeerrem uitgerust. Als veelgevraagde veiligheidsuitrusting – ook bij eventuele herverkoop – speelt de elektrische handrem een belangrijke rol

Nadelen van de elektronische handrem

Daar kan ik kort over zijn: eigenhandig sleutelen aan de rem is er niet meer bij. Voor het openen van de remklauwen ter verwijdering van remvoeringen heb je nu geavanceerde diagnostische apparatuur nodig. Het uitvoeren van de zogenaamde handrembocht (bootleggers turn) behoort ook tot het verleden, maar een dergelijk rijgedrag verdient ook geen aanbeveling.

Conclusie: De elektronische handrem is duidelijk betrouwbaarder dan een mechanisch systeem. Ook komt er plaats vrij in je middenconsole. Het betekent even wennen, maar dit weegt niet op tegen de veiligheids- en gebruiksvoordelen.

[Totaal: 0   Average: 0/5]