Handrem vastgevroren: Geen paniek

Handrem vastgevroren

In tegenstelling tot het hydraulische remsysteem in de meeste auto’s is de handrem een puur mechanisch onderdeel. Het wordt bediend door veren en kabels, omgeven door een huls. Water kan in de huls terecht komen en bevriezen, wanneer het koud genoeg is. Het ijs belemmert het glijden van de handremkabel in de huls.

Voorkomen is beter dan genezen

Wanneer het ernaar uit ziet dat het gaat vriezen, is het beter, de handrem niet te gebruiken. Schakel in plaats daarvan de auto in de eerste versnelling (de rijstand of achteruit bij automaatbakken). Denk er dan wel aan dat wanneer je de auto wilt starten, de koppeling moet worden ingetrapt. Anders schiet de wagen tijdens de start plotseling een stuk naar voren (of naar achteren wanneer de auto in zijn achteruit stond).

Handrem bevroren: stappenplan

Een bevroren handrem (parkeerrem) levert je ongewenste vertraging op, maar is wel makkelijk te verhelpen.

 Onderstaande stappen kunnen helpen bij het ontdooien van de handrem: 
  1. Start de auto.
  2. Probeer de handrem aan te trekken en te ontgrendelen. Mogelijkerwijs zit er nog beweging in de hendel en zit enkel de handremkabel vast. Door beweging in het systeem te veroorzaken, zorg je ervoor dat het ijs in het remsysteem loskomt.
  3. Blokkeer zoveel mogelijk open ruimte tussen de grond en beide zijden van de auto wanneer de kabel nog steeds bevroren is. Schep sneeuw of zet ander materiaal langs de zijkant. Hierdoor ontstaat een corridor voor de luchtstroom van de voorkant naar de achterkant van de wagen, en is er minimaal zijdelings verlies. De bedoeling is, om de warme luchtstroom die door de motor wordt veroorzaakt en in de radiateur circuleert, hierlangs naar de achterkant van de auto te leiden. Daar bevinden zich de componenten van de handrem.
  4. Laat de auto opwarmen. Wacht ondertussen buiten de auto terwijl deze stationair draait. Zodra de motor is opgewarmd, passeert de warme lucht die door de radiateur wordt getrokken door de ventilator en de hitte die door de uitlaat wordt veroorzaakt, onderlangs de gehele lengte van de auto. Zo zou de handrem in een mum van tijd ontdooid moeten geraken.
  5. Probeer vervolgens de handrem te lossen. Wanneer deze nog steeds bevroren is, geef de opgewekte hitte wat meer tijd om het ontdooien te laten plaatsvinden. Blijf zijkanten en eventuele open stukken vooraan en achteraan de auto blokkeren. Dit helpt vooral wanneer er windstoten optreden. Het lichtjes intrappen van het gaspedaal doet de warmte stijgen en de ventilator van de motor sneller draaien, waardoor er nog meer warme lucht onder de auto komt.
Let op: Veel nieuwe auto’s, met name die met voorwielaandrijving, zijn niet voorzien van een mechanische ventilator. De elektrische ventilatoren in deze auto’s worden niet door het toerental beïnvloed en treden pas in werking wanneer de koelvloeistof een bepaalde temperatuur heeft bereikt.

Tot slot: Wanneer je tijd genoeg hebt, kun je ook overwegen om niets te doen en is het meestal voldoende om de auto een dag of wat te laten staan. Los de hendel van handrem en zet de auto in de eerste versnelling. De volgende dag is de handrem dan vaak vanzelf ontdooid. Wat je vooral niet moet doen, is proberen te rijden met getrokken handrem. Dat resulteert ook bij een heel korte afstand al meteen in ernstige schade aan de achterste remmen. Dan ben je nog verder van huis.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op