Hoe werkt het remsysteem van een auto

Hoe werkt het remsysteem van een auto

Zonder remmen is autorijden niet mogelijk. Het spreekt voor zich dat een remsysteem niet te zwak mag functioneren. Remkracht mag echter ook niet te sterk zijn. De wetten van Newton maken de kwalijke effecten van een al te plotselinge remmanoeuvre evident. Aan de andere kant leidt een te zwakke rem tot verlenging van de stopafstand, wat ook tot ongevallen tot gevolg kan hebben. Een optimaal remsysteem doet een voertuig stoppen in een minimale veilige afstand zonder dat het comfort van de passagier in het geding komt. Deze overweging heeft geleid tot tal van ontwikkelingen in technologie voor remsystemen, van mechanische remmen tot luchtremmen in auto’s. Dit artikel biedt relevante informatie over dit onderwerp.

Wrijving

Wanneer de remmen van een bewegende auto in werking treden, worden remblokken of remschoenen met een ruw oppervlak tegen de draaiende onderdelen van het voertuig (remschijf of remtrommel) gedrukt. De veroorzaakte wrijving van de oppervlakken vertraagt de auto.

Soorten remmen

 In principe worden drie soorten remmen in auto’s toegepast. 
  1. Mechanische remmen
    Bij een mechanische rem is te denken aan een handrem. Een hefboom naast de bestuurderszetel is via een verbinding van staaldraad verbonden met de remmen aan de achterkant van de auto. Bediening van de handrem creëert spanning die de remschoen tegen de remtrommel drukt. Dit verhindert op zijn beurt elke beweging van de auto, zelfs wanneer deze op een helling staat.
  2. Hydraulische remmen
    Een hydraulisch remsysteem maakt gebruik van remvloeistof om druk over te brengen van het rempedaal op de remblokken of -schoenen. De overdracht van druk is betrouwbaar en consistent omdat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn. Dit wil zeggen dat druk die wordt toegepast op vloeistoffen in een gesloten systeem één op één wordt overgedragen naar andere delen van het systeem. Een hydraulisch remsysteem bestaat behalve uit de buizen met vloeistof uit een rempedaal, hoofdcilinder, remcilinder een de remblokken of -schoenen, die in verbinding staan met het wiel. De functie van de hoofdcilinder is het verdelen van de druk over de remleidingen die leiden naar de voor- of achterwielen. De remcilinder heeft een kleine zuiger die wordt bediend door druk via de remvloeistof. De zuiger wordt zet de remvoeringen in beweging.
    Hydraulische remmen
  3. Luchtremmen
    Een luchtremsysteem bestaat uit een luchtcompressor, luchttank, terugslagkleppen en veiligheidskleppen. De werking is eender als die van hydraulische remmen. Het belangrijkste verschil is dat mechanische kracht wordt doorgegeven aan de wielen via luchtdruk in plaats van vloeistofdruk. Luchtremmen genieten de voorkeur in zware voertuigen

Schijf vs trommel

Een verdere indeling van remmen is in termen van schijf en trommel. Dit verwijst naar de daadwerkelijke mechaniek van het vertragen van het voertuig.

 Laat ons deze systemen eens nader bekijken. 
  1. Trommelremmen
    Een trommelrem bestaat uit een gietijzeren trommel die aan het wiel vastgeschroefd zit en meedraait, en een vaste achterplaat waaraan de schoenen, wielcilinder, automatische stelschroeven en verbindingsstangen bevestigd zijn. Het oppervlak van de remschoenen is voorzien van wrijvingsvoeringen, die contact maken met de binnenkant van de trommel wanneer de rem wordt bediend. De schoenen worden buitenwaarts gedrukt door een zuiger die in de wielcilinder zit. Wanneer het rempedaal wordt losgelaten, valt de hydraulische druk weg en de schoenen worden in hun oorspronkelijke positie geplaatst door de terugstelveren.
    Trommelremmen remmen
  2. Schijfremmen
    In schijfremmen hebben de wrijvingselementen de vorm van remblokken, die tegen de rand van een draaiend wiel worden gedrukt. Naast het wiel zit een aparte schijfvormige unit van gietijzer. De remblokken klemmen tegen beide zijden ervan. Beide oppervlakken van de schijf zijn gewoonlijk gescheiden door een geribd centraal deel voor betere koeling. Dit zijn de welbekende geventileerde remschijven. De remblokken zijn bevestigd aan metalen schoenen die door zuigers in werking worden gezet, net zoals bij trommelremmen. De zuigers zitten in een remklauw, die om de rand van de schijf zit gevouwen. De remklauw draait niet en wordt op zijn plaats gehouden worden met bouten die het aan het chassis van de auto bevestigd zijn.
    Schijfremmen remmen

Trommelremmen zijn een gesloten unit en veroorzaken minder remstof. Ze zijn ook duurzamer dan schijfremmen. Ze voeren echter de gegenereerde hitte slecht af. Qua remprestatie zijn schijfremmen beter. Tevens zijn ze eenvoudiger te vervangen dan trommelremmen en beter bestand tegen langdurige remmanoeuvres. Daarom genieten schijfremmen voor moderne auto’s de voorkeur. Wanneer de rem wordt bediend, gaat aan de achterkant van de auto een licht branden. De remlichtschakelaar wordt in werking gezet door het intrappen van het rempedaal.

ABS

ABS

Wanneer een bestuurder plotseling hard op de rem trapt, zal een auto die niet is uitgerust met ABS de wielen bijna onmiddellijk blokkeren. Het voertuig maakt zodoende een grotere kans om te slippen. De auto is tijdens het glijden moeilijker onder controle te houden. Het ABS (Antiblokkeersysteem) past in razendsnel snel tempo achtereenvolgens remdruk toe en laat deze weer los. Hierdoor blokkeren de wielen niet omdat het contact tussen banden en de weg wordt gehandhaafd. De auto komt op deze wijze gecontroleerd tot stilstand. Zo houdt de bestuurder ook controle over het stuur. Een wiel dat niet slipt, gaat in de richting waarheen het wordt gestuurd.

Remmen ventileren

Vloeistoffen kunnen niet worden samengedrukt, gassen wel. Wanneer er lucht in een hydraulisch remsysteem zit, wordt dit samengedrukt wanneer de druk toeneemt. Dit verlaagt de kracht die door de vloeistof kan worden doorgegeven. Daarom is het belangrijk om alle luchtbellen uit het hydraulische systeem te weren. Hiervoor moet het remsysteem worden ontlucht.

Hiervoor moet het remsysteem worden ontlucht

De simpele procedure betreft het forceren van vloeistof door de remleidingen met behulp van een remontluchter. De vloeistof elimineert alle lucht die zich mogelijkerwijs in het systeem bevindt. Het is handig om een tweede persoon in te schakelen bij het ontluchten van de remmen, die het vloeistofniveau in de container van de hoofdcilinder bijvult ter compensatie van de vloeistof die via de ontluchtingsnippel ontsnapt. Bent u niet handig, of maakt u uw handen liever niet vuil, kan de garage hier uitkomst bieden.

Veiligheid voor alles!

Het remsysteem is essentieel voor uw veiligheid en die van uw passagiers en andere weggebruikers. De APK-controle checkt het remsysteem dan ook zeer minitieus. Afhankelijk van de rijstijl en hoe intensief de auto wordt gebruikt, zijn remmen aan slijtage onderhevig. Het is daarom van levensbelang dat remmen regelmatig van onderhoud worden voorzien. Zeker wanneer de auto signalen geeft, zoals een rempedaal dat te ver kan worden ingetrapt of sponzig aanvoelt, wanneer een remmanoeuvre schokkend verloopt of het stuur trilt bij het remmen, of bij lekkage van het remsysteem is het hoog tijd om de auto in de garage te laten nakijken. Wacht dan vooral niet op de volgende keuring en ga ook niet zelf sleutelen.

    AUTODOC CLUB
    Uw account is uw persoonlijke assistent

    Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op