Beide schroefveren van de voorste ophanging moeten gelijktijdig vervangen worden.
De vervangprocedure is identiek voor de linkse en rechtse schroefveren van de voorste ophanging.
Alle werkzaamheden moeten worden verricht met stilstaande motor.
Vervanging: spiraalveer – Peugeot 208 1. Onderneem de volgende stappen:
Stap 1
Open de motorkap.
Stap 2
Gebruik een beschermhoes om beschadiging van lak en kunststof onderdelen van de auto te voorkomen.
Stap 3
Haal de aan de rechterkant geplaatste paravaan van zijn plek.
Stap 4
Verwijder de bevestigingsdop van de veerpoot.
Stap 5
Reinig de bevestigingen van de bovenste veerpootbevestiging. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 6
Draai het bovenste bevestigingsstuk van de veerpootlager los. Gebruik een dopsleutel Nr.21. Gebruik inbussleutel nr. H7 Gebruik een ratelsleutel.
Stap 7
Zet de wielen vast met behulp van wielblokken.
Stap 8
Maak de wielbouten los. Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 9
Draai het bevestigingsstuk van de aandrijfas los. Gebruik een dopsleutel Nr.32. Gebruik een wringijzer.
Stap 10
Verhoog de voorzijde van de wagen en plaats veilig op steunen.
Stap 11
Draai de wielbouten los.
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Houd het wiel vast tijdens het losschroeven van de bevestigingsbouten. Peugeot 208 1
Stap 12
Neem het wiel eraf.
Stap 13
Ontkoppel de kabels en de remslang van de houder op de veerpoot.
Stap 14
Maak de bevestigingsstukken van de veerpoot schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 15
Schroef de moer los en verwijder de stabilisatorstang van de veerpoot. Gebruik een dopsleutel Nr.16.
Stap 16
Reinig de bevestigingen die de veerpoot met de fusee verbinden. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 17
Schroef de onderste bevestiging los die de veerpoot aan de fusee verbindt. Gebruik een dopsleutel Nr.18.
Stap 18
Beweeg de fusee omhoog. Gebruik een hydraulische versnellingsbak krik.
Stap 19
Verwijder de bevestigingen die de veerpoot aan de fusee vastmaken.
Stap 20
Schroef de bevestigingen van de stabilisatorbus beugels los. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 21
Maak het verbindingsdeel dat het kogelgewricht met de fusee verbindt schoon. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 22
Schroef de bevestiging van het kogelgewricht met de fusee los. Gebruik een dopsleutel Nr.E8. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 23
Verwijder de bevestigingsbout.
Stap 24
Schroef de bevestiging los die de aandrijfas aan de wielnaaf bevestigt. Gebruik een dopsleutel Nr.32. Gebruik een wringijzer.
Stap 25
Koppel de aandrijfas los van de fusee. Gebruik een doorslag. Gebruik een hamer.
Stap 26
Laat de hydraulische versnellingsbakkrik met 10-15 cm zakken.
AUTODOC raadt aan:
Peugeot 208 1 – Laat de versnellingsbakkrik niet bruusk zakken teneinde de onderdelen en mechanismen van de auto niet te beschadigen.
Stap 27
Ontkoppel de onderste arm van de fusee. Gebruik een koevoet.
Stap 28
Beweeg de fusee omhoog. Gebruik een hydraulische versnellingsbak krik.
Stap 29
Verwijder de aandrijfas.
Stap 30
Maak de onderste veerpootbevestiging los van de fusee. Gebruik een speciale dopsleutel om de schokdemper te verwijderen. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 31
Ontkoppel de fusee van de veerpoot. Gebruik een rubberen hamer.
Stap 32
Schroef de bovenste bevestiging van de veerpootmontage los.
AUTODOC raadt aan:
Peugeot 208 1 – Houd de veerpoot vast tijdens het losschroeven van de bevestigingsbouten om letsel te voorkomen.
Stap 33
Verwijder de veerpoot.
Stap 34
Plaats de veerpoot op het instrument om de veer samen te drukken.
Vervanging: spiraalveer – Peugeot 208 1. Tips van de experts van AUTODOC:
Merk op dat bij gebruik van een veerspanner de veren stevig vastgehouden dienen te worden door het samendrukken van de veer aan de tegengestelde zijden.Zorg voor de juiste positie van de veer in het anker.Zorg er voor dat de veren strak in de klemarmen geplaatst zijn.
Stap 35
Duw de veer samen.
Stap 36
Verwijder de moer op de zuigerstang van de veerpoot. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.19 Gebruik inbussleutel nr. H7. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 37
Verwijder de bovenste veerpootbevestiging.
Stap 38
Maak de schroefveer los.
Stap 39
Verwijder de veer.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: spiraalveer – Peugeot 208 1. Inspecteer de steun, hoes en aanslagrubber van de schokdemper. Vervang ze indien nodig.
Stap 40
Installeer de veer op de schokdemper.
Stap 41
Duw de veer samen.
Stap 42
Installeer de bovenste veerpootbevestiging en de taatspot.
Stap 43
Span de moer van de zuigerstang van de veerpoot aan. Gebruik een combinatie steeksleutel Nr.19. Gebruik inbussleutel nr. H7. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 60 Nm.
Vervanging: spiraalveer – Peugeot 208 1. Tip:
Controleer of de veer correct gepositioneerd is. Vermijd een foute uitlijning.
Stap 44
Ontspan de veer.
Stap 45
Verwijder de gemonteerde veerpoot.
Stap 46
Installeer de veerpoot in de wielkast.
Stap 47
Schroef de bovenste bevestiging vast op de veerpootmontage. Draai ze niet vast.
AUTODOC raadt aan:
Peugeot 208 1 – Houd de veerpoot vast tijdens het inschroeven van de bevestigingsbouten om letsel te voorkomen.
Stap 48
Behandel de montagelocatie van de veerpoot op de fusee. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 49
Zet de veerpoot vast op de fusee.
Stap 50
Reinig de groeven van de homokinetische koppeling op de aandrijfas. Gebruik een staalborstel. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 51
Monteer de aandrijfas in de wielnaaf.
Stap 52
Schroef de moer van de aandrijfas.
Stap 53
Verwijder de steun van onder de fusee.
AUTODOC raadt aan:
Vervanging: spiraalveer – Peugeot 208 1. Laat de versnellingsbakkrik soepel zakken, zonder geschok, teneinde de onderdelen en mechanismen niet te beschadigen.
Stap 54
Verbind het kogelgewricht met de fusee.
Stap 55
Ondersteun de arm. Gebruik een hydraulische versnellingsbak krik.
Stap 56
Breng de bevestigingsbouten aan.
Stap 57
Installeer een nieuwe bout op de fusee en span deze aan.
Stap 58
Maak de bevestiging vast die het kogelgewricht aan de fusee verbindt. Gebruik een dopsleutel Nr.16. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 59
Schroef het bevestigingsstuk dat de veerpoot en de fusee met elkaar verbindt in. Gebruik een dopsleutel Nr.18.
Stap 60
Verwijder de steun van onder de arm.
AUTODOC raadt aan:
Peugeot 208 1 – Laat de versnellingsbakkrik niet bruusk zakken teneinde de onderdelen en mechanismen van de auto niet te beschadigen.
Stap 61
Reinig de montagelocaties van de stabilisatorbussen. Gebruik de WD-40 spray.
Stap 62
Schroef de bevestigingen van de stabilisatorbus beugels vast. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een ratelsleutel.
Stap 63
Installeer de dwarse koppelstang. Gebruik een dopsleutel Nr.16.
Stap 64
Draai de onderste bevestigingen, die de schokdempende veerpoot met de fusee verbinden, vast. Gebruik een dopsleutel Nr.18. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 55 Nm.
Stap 65
Span de bevestiging van het kogelgewricht aan. Gebruik een dopsleutel Nr.16. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 40 Nm.
Stap 66
Draai het bevestigingsstuk dat de koppelstang en de veerpoot met elkaar verbindt vast. Gebruik een dopsleutel Nr.16. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 43 Nm.
Stap 67
Maak de remslang vast aan de veerpoot. Verbind de kabelbevestiging van de ABS-sensor aan de veerpoot.
Stap 68
Behandel de veerpootbevestigingen. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 69
Reinig het oppervlak waarop de velg moet worden gemonteerd. Gebruik een staalborstel. Behandel het contactoppervlak. Gebruik een kopersmeermiddel.
Stap 70
Installer het wiel.
AUTODOC raadt aan:
Belangrijk! Houd het wiel vast tijdens het inschroeven van de bevestigingsbouten. Peugeot 208 1
Stap 71
Draai de wielbouten vast. Gebruik de krachtdopsleutel #17.
Stap 72
Laat de wagen zaken.
Stap 73
Span de bovenste bevestiging aan van de veerpoot. Gebruik een dopsleutel Nr.21. Gebruik inbussleutel nr. H7. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 60 Nm.
Stap 74
Plaats de bevestigingsdop van de veerpoot.
Stap 75
Monteer de rechter paravan en zet deze stevig vast.
Stap 76
Span de moer van de aandrijfas aan. Gebruik een dopsleutel Nr.32. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 245 Nm.
Stap 77
Draai de wielbouten vast aan de hand van een kruiselings patroon. Gebruik een momentsleutel. Draai deze vast tot een koppel van 100 Nm.
Stap 78
Verwijder de beschermhoes van het spatbord.
Stap 79
Sluit de motorkap.
Stap 80
Verwijder de krik en de wielblokken.
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Op zoek naar de juiste banden?
Ontdek welke banden- en wielmaten compatibel zijn met het model PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen
Om de app te downloaden:
- scan de QR-code
- via de App Store downloaden
- bij Google Play downloaden
Weetjes en kneepjes voor PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
Meer bekijken
Hoe je jouw banden kunt laten glanzen | AUTODOC tips
Wat te doen als de autoverwarming niet werkt | AUTODOC tips
5 veelgemaakte fouten bij het autowassen | AUTODOC tips
Belangrijke verschillen tussen gereedschappen | AUTODOC tips
Vaak vervangen auto-onderdelen voor de PEUGEOT 208