Uitsluiting van verantwoordelijkheid
Hoe spiraalveer van een auto te vervangen
downloads:
316
Views:
2398
Hoe een chassisveer te vervangen [HANDLEIDING AUTODOC]


Wringijzer
Krachtdop voor velgen
Slagmoerdop
hydraulische veerspanner
veerspanner
Krik
Veerspanner
Let op!
- Afhankelijk van het uitrustingsniveau van de auto kunnen verschillende spiraalveren zijn gemonteerd
- Hun stijfheid is afhankelijk van het aantal windingen en de draaddiameter
- De veren worden continu belast, waardoor ze na verloop van tijd hun eigenschappen verliezen
- Door extreme druk op de veren en corrosie kunnen de windingen breken
- 1.
Alvorens met de werkzaamheden te beginnen, maak je vertrouwd met de constructie van de ophangingBelangrijk!De veer kan een afzonderlijk gemonteerd onderdeel zijn of deel uitmaken van de veerpootAfzonderlijk gemonteerde veren kunnen zijn geïnstalleerd op een afhankelijke wielophanging (starre as) of een onafhankelijke wielophangingIn het laatste geval is de draagarm veerbelast - 2.
De asbalk moet eerst enigszins opgekrikt worden, omdat de schokdemper de veerweg beperkt. De ophanging moet ook worden opgekrikt om te voorkomen dat de bussen scheuren - 3.
Om een veer uit een afhankelijke wielophanging te verwijderen, maak de onderste bevestigingen van de schokdemper los - 4.
Alvorens aan de slag te gaan, zorg ervoor dat alle sensoren en bedrading losgekoppeld zijn van de ophanging - 5.
Inspecteer de steunen en vervang ze indien nodigLet op!Als ze versleten zijn, hoor je een piepend geluid als de veren in werking zijn - 6.
Reinig de montageplekken op de carrosserie en de onderdelen van de ophanging - 7.
Schroef de bevestigingen, waarmee de schokdempers aan de ophanging zijn bevestigd, vast zonder ze aan te halenAUTODOC raadt aan:Haal de bevestigingen pas aan nadat je de asbalk in zijn normale stand hebt opgekriktIn de normale stand draagt de ophanging het gewicht van de auto als hij staatGebruik het door de autofabrikant aanbevolen koppel - 8.
In dit geval, krik eerst draagarm enigszins op en de draai de bevestigingen los - 9.
Wanneer er camberbouten zijn, denk dan om het aanbrengen van markeringen. Deze dienen als referentie bij het terug aanbrengen van de bevestigingen - 10.
Krik de ophangingsarm enigszins op om de veerwerking te compenseren - 11.
Draai alle bevestigingen van de draagarmen los zonder ze volledig los te schroevenBelangrijk!Dit is nodig om te voorkomen dat de bussen worden beschadigd wanneer de arm opzij wordt getrokken - 12.
Verwijder de bevestiging aan één kant van de draagarm en laat de arm zakken terwijl je de transmissiekrik laat zakken - 13.
Zorg ervoor dat de veer volledig is ontspannen en verwijder hem vervolgens - 14.
Reinig de montageplek en installeer een nieuwe veer - 15.
Monteer alle onderdelen in omgekeerde volgordePas op!Vanwege de grote veerkracht bestaat het risico dat het opgekrikte onderdeel verschuiftOm dit te voorkomen, moet het stevig worden vastgemaakt - 16.
Breng de bevestigingen aan volgens de markeringen - 17.
Krik de draagarm op zodat de bussen hun normale positie innemen en haal de bevestigingen aanLet op!Een veerpoot kan zowel op de vooras als op de achteras zijn gemonteerdHij moet worden verwijderd om de veer te vervangen
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 0
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.
Vering / Demping: Populaire onderhoudstutorials
De beste reparatieleidraden
Is het al tijd om onderdelen te vervangen? In onze app vind je nog betere aanbiedingen.

SCAN MIJ





































