Thuis tanken: je eigen oplaadpunt

Thuis tanken: je eigen oplaadpunt

E-mobiliteit is hard op weg om de nieuwe norm te worden. Wanneer je de aanschaf van een nieuwe auto overweegt, moet je vaststellen dat de elektrische aandrijving ijverig bezig is om de klassieke verbrandingsmotor te verdringen. Weliswaar is een elektrische auto behoorlijk duur in aanschaf, in verbruik ben je uiteindelijk voordeliger uit. Bovendien rijd je met een elektrische wagen uitstootvrij. Aangezien het aantal laadstations groeit, hoeft de verbruiker niet bang te zijn, dat hij met een lege batterij langs de weg komt te staan. Een essentieel voordeel is, dat je je elektrische auto thuis opladen kunt.

Laden via het stopcontact?

Laden via het stopcontact?

Het principe is hetzelfde als dat van je mobieltje: gewoon je apparaat via een kabel verbinden met het stroomnet. Je kunt desnoods je elektrische auto opladen via een gewoon stopcontact. Aanbevelenswaard is dit echter niet. Het opladen van een auto gaat nog altijd niet zo snel als het benzine tanken in het tankstation, maar via hetzelfde contact als, zeg maar, je kruimeldief duurt het wel heel erg lang. Ook is een gewoon stopcontact eigenlijk hiervoor niet geschikt en loop je de kans, je elektrische installatie te overbelasten waardoor je al snel te maken krijgt met gesmolten stopcontacten, doorslaande stoppen en kabelbrand. Om dit risico te vermijden zijn wel adapters leverbaar. Het blijft echter laden aan een slakkentempo.

Je eigen laadpaal

Zeker in Nederland is het vinden van een laadpunt geen probleem. Ons land is koploper in de infrastructuur van laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen. Het thuis opladen van de elektrische auto is wel goedkoper dan het laden aan een openbaar laadstation. Je hebt immers niet te maken met de toeslag die de serviceleverancier berekent en je kunt gebruik maken van je eigen stroomtarief. Dit betekent dus ook dat je bij het auto opladen thuis profiteert van het dalurentarief. Dit is een sterk argument om voor de installatie van een laadpunt voor de elektrische auto thuis te kiezen. Zeker wanneer je de mogelijkheid hebt, de laadpaal op eigen terrein te plaatsen, is dit een aantrekkelijke optie. In geval dat je de auto enkel op straat kunt parkeren, kun je weliswaar een laadstation laten plaatsen, maar dient dit wel te worden aangevraagd bij de gemeente. Een dergelijk laadpunt is dan openbaar en de bijbehorende parkeerplek kun je niet reserveren.

Wandbox

Wandbox

Een laadpaal thuis installeren is niet direct goedkoop. Subsidie voor de installatie ervan krijg je niet als het om een privé-punt gaat. Prijzen verschillen sterk afhankelijk van welk type laadstation je hebben wilt. Een laadpaal of wandbox met tot 22 kW laadvermogen levert 6 keer sneller laden dan via een normaal stopcontact. De wandbox is geschikt voor montage aan de muur van een huis of bedrijfspand. Dit is een uitstekende optie wanneer je genoeg hebt aan een laadmogelijkheid voor een enkele wagen die elke nacht wordt opgeladen. Een dergelijke oplader heb je al voor ca. € 500. Daar komen meestal wel nog eens montagekosten bij. Bovendien is de infrastructuur ter plaatse van invloed op de prijs: het verloop van de kabel tussen laadpunt en meterkast, hoe groot die afstand is en of er graafwerk bij komt kijken. Je hoeft niet bang te zijn voor illegaal gebruik door derden. Dit type laders is voorzien van toegangsrestricties via een RFID-tag in de sleutelhanger of een pasje. Wanneer je een laadpaal wilt, die meedenkt, ben je al gauw rond de € 1000 kwijt. Dit type communiceert met het internet, beschikt daardoor over automatische verrekening van stroomkosten, inzicht in de laadgeschiedenis en een vaste kabel, kortom: de laadpaal van de toekomst.

Zonne-energie

Een verdere kostenpost waarmee je rekening dient te houden, zijn de stijgende energieprijzen. De elektriciteit in Nederland wordt nog altijd voor een groot gedeelte opgewekt door centrales die gestookt zijn op gas en kolen. De prijzen van deze grondstoffen zijn gestegen als gevolg van de gaskraan in Groningen die nagenoeg dicht is, en de algemene internationale situatie op de grondstoffenmarkt. Duurdere grondstoffen betekenen duurdere stroom en dat geldt ook voor de energie uit je oplaadpunt voor je elektrische auto thuis. Dit is te omzeilen als je thuis elektriciteit betrekt uit zonnepanelen. Weliswaar is de investering in een infrastructuur voor deze groene energie aanzienlijk, maar net zoals het laadstation thuis verdient deze zichzelf op den duur terug. De markt speelt met slimme laadtechnologie in op deze optie met software die kan detecteren of de hoeveelheid opgewekte stroom van de zonnepanelen voldoende is om de auto te laden. De laadcapaciteit past zich automatisch aan zodat de werking van andere apparatuur niet in het gedrang komt. Bovendien rijd je met elektriciteit uit zonnepanelen pas echt milieuvriendelijk. Ongetwijfeld is je ook opgevallen hoe geruisloos elektrische auto’s zijn.

Toekomstgericht

Het mag duidelijk zijn: elektrisch rijden heeft de toekomst. Het is dan ook verstandig, met het oog op de toekomst te handelen. Uiteraard is het in de gaten houden van het juiste laadvermogen van je laadpaal of wallbox thuis belangrijk. Dit moet bij het vermogen van de accu van je auto passen, anders gaat capaciteit verloren. Een toekomstgerichte keuze is bijvoorbeeld de installatie van een laadpunt met een hogere capaciteit dan je huidige wagen. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en zo ben je beter voorbereid op de overstap naar je volgende elektrische auto, die waarschijnlijk sneller zal kunnen opladen. De verstandigste keuze is een kwestie van het grotere plaatje zien. Zo kun je de toekomst met vertrouwen tegemoet treden.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op