Bidirectioneel laden: wat het is, hoe het werkt en welke auto's het ondersteunen

Bidirectioneel laden: wat het is, hoe het werkt en welke auto's het ondersteunen

De populariteit van elektrische wagens is in de afgelopen jaren toegenomen. Ze bieden een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele benzine- en dieselauto’s en maken gebruik van verschillende laadtechnologieën. Naast regulier opladen bij laadpalen of aan het laadstation voor de auto thuis wint bidirectioneel laden terrein. Deze innovatieve methode maakt het mogelijk om energie niet alleen op te slaan, maar ook terug te leveren aan het net of een andere stroombron. Wat houdt bidirectioneel laden precies in en welke voordelen biedt het?

Wat is bidirectioneel laden en hoe werkt het?

Bidirectioneel laden betekent dat een elektrische auto niet alleen energie uit het stroomnet haalt, maar ook terug kan leveren. Dit wordt mogelijk gemaakt door een slimme omvormer in de auto en een speciale laadpaal die tweerichtingsverkeer van stroom ondersteunt. Hierdoor kan de opgeslagen elektriciteit in de autobatterij worden gebruikt om een huis van stroom te voorzien, apparaten op te laden of zelfs terug te leveren aan het energienet.

Bij het opladen van een elektrische auto wordt wisselstroom (AC) omgezet in gelijkstroom (DC) om de batterij op te laden. Bij bidirectioneel laden kan dit proces worden omgekeerd: de auto zet de gelijkstroom uit de batterij om in wisselstroom, die vervolgens bruikbaar is voor andere toepassingen. Dit maakt het mogelijk om de auto te gebruiken als tijdelijke energieopslag. Op momenten dat de energievraag hoog is en de elektriciteitsprijzen stijgen, kan een voertuig bijvoorbeeld energie terugleveren aan het net. Dit bespaart kosten en stabiliseert het netwerk.

Typen bidirectioneel laden

Er zijn drie belangrijke vormen van bidirectioneel laden, elk met een eigen functie:

  • Vehicle to Grid (V2G): De auto levert energie terug aan het elektriciteitsnet, waardoor piekbelasting kan worden verminderd en het net efficiënter kan worden gebruikt.
  • Vehicle to Home (V2H): De energie uit de autobatterij wordt gebruikt om een woning van stroom te voorzien, bijvoorbeeld tijdens een stroomstoring of op momenten dat elektriciteit duurder is.
  • Vehicle to Load (V2L): De auto fungeert als een externe batterij voor apparaten, zoals elektrische fietsen, koelboxen of gereedschap.

V2G bidirectioneel laden

V2G bidirectioneel laden

Bij Vehicle to Grid-technologie (V2G) fungeert een elektrische auto als een tijdelijke opslag voor energie die later weer aan het net kan worden geleverd. Dit helpt bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het verminderen van overbelasting tijdens piekuren. Wanneer veel auto’s bidirectioneel laden ondersteunen, kunnen ze gezamenlijk bijdragen aan een efficiënter en duurzamer energiesysteem. Dit concept wordt al in meerdere landen getest als onderdeel van duurzame energieoplossingen. Door slim gebruik te maken van het moment waarop een auto wordt opgeladen en ontladen, kunnen netbeheerders en autobezitters profiteren van lagere energiekosten en een stabieler stroomnet.

V2H laden

Vehicle to Home (V2H) maakt het mogelijk om een woning te voorzien van elektriciteit via de batterij van een elektrische auto. Dit kan handig zijn in situaties waarin het net overbelast is of bij een stroomstoring. Een auto kan bijvoorbeeld ‘s nachts worden opgeladen met goedkope stroom en overdag het huis van energie voorzien wanneer de elektriciteitsprijzen hoger zijn. Dit bespaart geld, en draagt bovendien bij aan een efficiënter energiebeheer binnen huishoudens. Deze methode wordt steeds vaker toegepast in combinatie met zonnepanelen, waardoor huishoudens hun eigen opgewekte energie optimaal kunnen benutten.

V2L bidirectioneel laden

Met Vehicle to Load (V2L) fungeert de elektrische auto als een externe stroombron voor apparaten en elektronica. Dit biedt een flexibele oplossing voor situaties waarin geen directe stroomvoorziening beschikbaar is. Denk aan kampeertrips, festivals of bouwplaatsen waar elektrisch gereedschap moet worden gebruikt. Bij sommige elektrische auto’s kunnen apparaten rechtstreeks worden aangesloten via een ingebouwde stopcontactfunctie. Dit maakt gebruik van externe generatoren overbodig en maakt V2L een praktische toevoeging voor mensen die vaak onderweg zijn en elektrische apparatuur nodig hebben.

Welke auto kan bidirectioneel laden?

Niet alle elektrische auto’s ondersteunen bidirectioneel laden. Dit vereist specifieke technologieën in zowel de auto als de laadpaal. Momenteel zijn er verschillende modellen op de markt die deze functie bieden. De Nissan Leaf was een van de eerste auto’s met bidirectionele laadtechnologie. Andere modellen die deze mogelijkheid bieden, zijn de Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 en Mitsubishi Outlander PHEV. Daarnaast investeren steeds meer autofabrikanten in deze technologie, waardoor het aantal compatibele voertuigen in de toekomst naar verwachting zal toenemen. Meer informatie over een laadpaal voor de Kia Niro EV is beschikbaar voor wie interesse heeft in deze manier van opladen.

Kan elke laadpaal bidirectioneel laden?

Niet alle laadpalen zijn geschikt voor bidirectioneel laden. Standaard laadpalen leveren stroom van het net naar de auto, maar kunnen deze niet terugsturen. Voor bidirectioneel laden zijn speciale laadpalen nodig die tweerichtingsverkeer van elektriciteit ondersteunen. Deze laadpalen bevatten geavanceerde technologieën om veilig en efficiënt energie uit te wisselen tussen de auto en andere systemen. Een voorbeeld hiervan is de Webasto laadpaal, die specifiek ontworpen is voor bidirectioneel laden. Bij de aanschaf van een laadpaal is het dus belangrijk om te controleren of deze compatibel is met bidirectionele functies, zodat optimaal gebruik kan worden gemaakt van deze innovatieve technologie.

Conclusie

Bidirectioneel laden biedt veel voordelen voor autobezitters en het elektriciteitsnet. Door energie op te slaan in een autobatterij en deze op het juiste moment te gebruiken of terug te leveren, kunnen gebruikers besparen op hun energiekosten en bijdragen aan een stabieler stroomnet. Hoewel de technologie nog in ontwikkeling is, breiden steeds meer autofabrikanten en netbeheerders de mogelijkheden uit. Met de opkomst van nieuwe laadpalen en elektrische auto’s die deze functie ondersteunen, lijkt bidirectioneel laden een belangrijke rol te gaan spelen in de toekomst van duurzame mobiliteit en energiebeheer.

AUTODOC CLUB
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!

Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.