Tanken in de toekomst: elektrisch of hybride

Tanken in de toekomst: elektrisch of hybride

Een toenemend aantal autogebruikers geeft de voorkeur aan een alternatief voor fossiele brandstof. Het rijden op elektriciteit is nog niet de norm, maar het zit behoorlijk in de lift. De innovaties op de markt volgen elkaar snel op en elektrische en hybride auto’s worden steeds geavanceerder. De actieradius van rijden op stroom wordt groter, ook bij de zogenaamde plug-in hybride. Dit artikel zet elektrisch en hybride rijden tegenover elkaar.

Verschillen en versies

Het grote verschil tussen de elektrische auto en een hybride auto is je wellicht bekend. Een EV (electric vehicle oftewel elektrisch voertuig) rijdt volledig op een door elektriciteit aangedreven motor en heeft een ingebouwde oplaadbare accu. De hybride maakt gebruik van 2 soorten aandrijving: verbrandingsmotor en elektriciteit. Afhankelijk van de versie worden beide aandrijvingen samen (symbiotisch) of apart gebruikt. Voor alle duidelijkheid: hybride is eigenlijk een parapluterm voor auto’s met een gecombineerde aandrijving. We kunnen onderscheid maken tussen drie belangrijke types:

Een volledige hybride kan rijden op enkel de verbrandingsmotor, de elektrische motor of een combinatie ervan. Hij wordt niet aan het laadstation opgeladen. De accu wordt opgeladen door regeneratief remmen. Tijdens het afremmen dient de motor als dynamo, die de bewegingsenergie in elektrische energie omzet, die door de accu wordt opgeslagen. Het rijden op enkel stroom gebeurt vooral bij lage snelheid. De auto schakelt over op de verbrandingsmotor bij hogere snelheden. Dit gebeurt volledig geautomatiseerd, zonder de noodzaak van ingrijpen door de bestuurder.

In de zogenaamde milde hybride werken elektrische en verbrandingsmotor altijd samen. Voor volledig op stroom rijden is de elektrische motor niet krachtig genoeg. Deze werkt ondersteunend tijdens bijvoorbeeld remmanoeuvres en bij het wegrijden. Ook deze auto gaat niet aan de stekker en het laden van de accu gebeurt door regeneratief remmen. Het voordeel van de mild-hybrid is dat er relatief weinig aanpassingen in de constructie voor nodig zijn, waardoor dit type ook geschikt is voor kleinere wagens. 

De accu van de plug-in hybride wordt wel aan het laadstation opgeladen. Deze wagens kunnen volledig op elektriciteit rijden en zijn actieradius ligt hoger dan die van een volledige hybride.

Milieu en actieradius

Uiteraard is de elektrische auto milieuvriendelijker, met name wanneer de gebruiker groene stroom tankt. Puur en alleen op stroom komt de hybride niet zo ver en vroeg of laat schakelt de verbrandingsmotor aan. Nog een belangrijk voordeel van de EV is de subsidie, waarop je bij aanschaf aanspraak kunt maken. Die geldt voor hybride auto’s niet in Nederland. Dat heeft te maken met het streven van het klimaatakkoord om vanaf 2030 alleen nog uitstootvrije auto’s van de band te laten rollen.  Daarbij moet voor de volledigheid wel worden vermeld dat de eigenaar van een plug-in hybride wagen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting geniet. Een elektrische wagen heeft in de regel wel weer minder onderhoudskosten, aangezien de motor minder complex is.

Niettemin heeft de hybride een duidelijk voordeel op het pure EV: de totale reikwijdte. Bij elektrische auto’s moet voor vakantie- of zakelijke ritten toch enige tijd en energie worden gestoken in de planning van het traject. Met een hybride auto kun je ook op langere afstand er zorgeloos erop los karren zonder dat je je zorgen hoeft te maken over oplaadgelegenheden. De motor schakelt moeiteloos tussen de twee verschillende aandrijvingen.

Wat is het meest geschikt voor wie?

Hybride auto’s zijn zeer brandstofefficiënt in vergelijking met de tegenhangers met enkel een verbrandingsmotor. Ze zijn dan ook bijzonder populair bij stadsbewoners vanwege het besparende stop-startsysteem en het doeltreffende gebruik van de elektrische energie bij lage snelheden, zodat je weinig brandstof verbruikt. Daarbovenop is een hybride ook efficiënt op de snelweg dankzij de Atkinsonmotor, een principe waarin de in- en uitlaatslag in de motor in lengte verschillen. Om even kort door de bocht te gaan zonder al teveel technische uitleg: dit resulteert in een beter rendement van het lucht-brandstofmengsel en is ideaal voor een aandrijving, die door een elektrische motor wordt ondersteund. Samengevat is de volledige hybride ideaal voor gebruikers die een betrouwbare auto willen die minder uitstoot produceert, en vooral in de stad rijden en niet afhankelijk willen zijn van laadstations. Bovendien is deze versie goedkoper dan een plug-in hybride of een EV. 

De plug-in hybride biedt het beste van twee werelden. Ze hebben zowel een elektrische als een brandstofaandrijving, maar kunnen tevens aan een laadstation worden opgeladen. Zij zijn perfect voor gebruikers die geen brandstof willen gebruiken op korte ritten, maar probleemloos langer op reis willen kunnen gaan zoals je dat met een traditionele auto doet. Het spreekt voor zich dat hij uiterst zuinig met brandstof omgaat.

Het EV kost veel, maar zijn aanschaf is gesubsidieerd. De reikwijdte wordt volledig bepaald door zijn elektrische motor. Daarbij moet worden gezegd dat die actieradius steeds groter wordt. De nieuwste modellen hebben een bereik van 200-300 km, terwijl de al wat oudere modellen het niet verder dan 100 km brengen. De voordelen van de elektrische auto zitten hem vooral in het plezier dat je het milieu ermee doet. Hij is primair geschikt voor een omgeving waar je je geen zorgen hoeft te maken over de beschikbaarheid van laadmogelijkheden. Dit gaat met de continue uitbreiding van de reikwijdte steeds minder een probleem vormen.

Conclusie

Of hybride, dan wel elektrisch rijden beter is, hangt in hoge mate af van persoonlijke voorkeuren en mogelijkheden. Het gaat hier om een technologie die volop in ontwikkeling is. In het licht van maatschappelijke ontwikkelingen en voornemens van overheden worden deze, nu nog relatief exclusieve oplossingen, vroeg of laat beschikbaar voor een groter aantal gebruikers.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op