De hybride auto eet van twee walletjes

De hybride auto eet van twee walletjes

Hybride, plug-in hybride en elektrische auto’s: de laatste jaren zijn ze steeds gewoner geworden. De technologie wordt steeds beter: qua prestatie en vermogen doen ze niet voor benzine- of dieselwagens onder en zijn zelfs in vele opzichten efficiënter. De investering in een dergelijke auto is een stap in de richting van een milieuvriendelijke toekomst. Maar hoe werkt een hybride auto eigenlijk?

Muilezel

De betekenis van het woord spreekt voor zich: het verwijst naar iets dat twee verschillende elementen combineert. Het begrip is synoniem met begrippen zoals “kruising” of “bastaard”. Zo is een muilezel een “hybride” van een ezel en een paard. Een ander, wat modieuzer voorbeeld is de labradoodle, een kruising tussen een labrador en een poedel. In overdrachtelijke zin betekent hybride auto een kruising tussen twee soorten voertuigen: de brandstof- en de elektrische wagen.

Werking

Hybride auto’s maken gebruik van een interne verbrandingsmotor zowel als een elektrische motor om je naar je gewenste bestemming te brengen. Dit betekent dat ze zowel brandstof als elektriciteit nodig hebben. In tegenstelling tot de volledig elektrische auto en de zogenaamde plug-in hybride moet je een standaard hybride auto niet opladen. De accu kan zichzelf laden via het zogenaamde regeneratief remmen. Daarbij kan de motor gebruik maken van de energie die normaal verloren gaat bij het remmen en deze opslaan totdat het nodig is.

Werking

Bij het wegrijden drijft de elektrische motor de wagen aan zonder dat er brandstof voor nodig is. Dit is waarom hybride auto’s zo efficiënt zijn voor het rijden in de stad of tijdens de spits. De meeste van deze auto’s gebruiken de elektriciteit maar tot aan een snelheid van 25 km/uur. Wanneer de auto de door jou gewenste snelheid bereikt, hoeft hij niet meer op te trekken. Op dit moment schakelt hij over op gebruik van de benzinemotor. Tijdens het rijden wordt elektriciteit gegenereerd en in de accu opgeslagen voor later gebruik.

Wanneer de hybride auto bij het rijden aan hogere snelheid versnelt, werken zowel de benzine- als de elektrische motor samen om het vermogen te verhogen.

De meeste hybride wagens zijn zwaarder dan traditionele auto’s die rijden op benzine. Dit is omdat ze het gewicht van de de brandstofmotor dragen alsook de accu en de elektrische motor. Dit gezegd zijnde, is omwille van het extra vermogen dat de elektrische motor kan produceren, het verschil bij het rijden niet echt voelbaar. De elektriciteit die de accu opslaat kan ook worden gebruikt voor andere systemen in de auto, zoals de radio, verlichting en airco.

Goedkoper?

Een belangrijke vraag is of hybride wagens goedkoper zijn in het gebruik. Een en ander hangt af van hoe je hem gebruikt. Een hybride auto verbruikt tot wel 30 procent minder brandstof dan zijn benzine- of dieselequivalent en is dus zeker zuiniger, vooral wanneer je de auto voor rijden in de stad gebruikt. Een groot deel van de energie die de auto gebruikt komt van de elektrische motor.

Wanneer je echter regelmatig langere afstanden aan hoge snelheid rijdt, is een hybride auto zonder stekker mogelijkerwijs niet de juiste keuze voor jou. Wanneer de accu leeg raakt op langere trips, gebruikt de auto enkel brandstof om rijdende te blijven. Dan kun je wel eens constateren dat het rijden van een hybride auto tamelijk duur wordt. In deze omstandigheden kun je je redelijkerwijs afvragen of een dieselauto niet goedkoper is.

Met stekker

Met stekker

De betekenis van plug-in hybride mag duidelijk zijn: deze variant wordt opgeladen via het stopcontact. Zijn aandrijving is tevens een combinatie van een elektrische en een verbrandingsmotor. Een verder verschil tussen de reguliere hybride en plug-in hybride auto (PHEV) zit hem in de grootte van de accu. Die is groter in een PHEV waardoor grotere afstanden kunnen worden afgelegd op elektriciteit. Er kan mee worden “getankt” aan de laadpaal en bij regelmatig laden verbruik je veel minder brandstof. Op kortere ritten rijd je welhaast volledig elektrisch. Voor wie veel kilometers maakt is dit een interessante groene optie.

Hoe lang gaan accu’s mee in een hybride?

Het is moeilijk te zeggen hoe lang de accu van een hybride auto meegaat, aangezien ieder merk en model verschillend is. Hij zou minstens 5 tot zeker 10 jaar moeten blijven functioneren. Rijstijl en het soort wegen waarop wordt gereden kunnen van invloed zijn. Een aantal autofabrikanten bieden een garantie van 8 jaar op de hybride accu.

Regelmatig onderhoud van je hybride wagen kan de gebruiksduur van de accu verlengen. Net zoals elke wagen moet de auto jaarlijks worden geïnspecteerd. Bij een auto die ouder is dan 8 jaar of 150.000 km op de teller heeft staan, moet de accu minstens eenmaal per jaar worden gecheckt.

Iets voor jou?

Of een hybride auto voor jou de juiste keuze is, daar heeft je portemonnee natuurlijk ook iets over te zeggen. Sommigen ervaren het als een nadeel, dat de batterij veel ruimte inneemt. Anderen vinden het dan weer heerlijk dat hij zo geruisloos is. De veranderingen volgen elkaar snel op en voor je het weet, is er weer een nadeel weggepoetst. Hou de ontwikkelingen in de gaten.

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op