AUTODOC FORUM / Autodiscussies per merk. / VW / “Verbind diagnose apparatuur” en “Verwijder diagnose apparatuur” bij verwijderen remschijven / remblokken??

Terug naar onderwerpen

“Verbind diagnose apparatuur” en “Verwijder diagnose apparatuur” bij verwijderen remschijven / remblokken??
VW

  • VW TIGUAN (5N_) 1.4 TSI
    @user_1476214 Sep 20, 2023
    Lid
    Volgens mij zijn de AUTODOC-vervangingshandleidingen ervoor om  zo veel mogelijk autobezitters zelf aan hun auto te laten klussen.
    Een probleem is, dat de AUTODOC-vervangingshandleiding voor veel VW auto’s voor het vervangen van remblokken achter begint met :
    Stap 1: Verbind de diagnoseapparatuur
    Stap 2: Plaats het handremsysteem in servicemodus
    WELKE AUTOBEZITTER HEEFT NOU DIAGNOSEAPPARATUUR????
    Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik geen diagnoseapparatuur nodig heb, omdat ik de elektrische handrem van mijn Tiguan 5N 2016 gewoon uit kan zetten (zie VW Tiguan boekje pagina 250).
    Als de auto stil staat en de motor uit is, klemmen de remblokken dan niet op de remschijven en kan ik – net als elke gewoon handige autobezitter – remschijven en remblokken vervangen!
    VRAGEN aan het AUTODOC-team: 
    Klopt het dat ik vooor mijn Tiguan 5N 2016 geen diagnoseapparatuur voor het verwisselen van remschijven en remblokken hoef te gebruiken?
    Is voor VW auto’s  (en voor andere merken) daarvoor diagnoseapparatuur niet nodig?
    Zo ja, mag ik jullie dan aanraden om de tekst met het gebruik van diagnoseapparatuur uit de vervangingshandleidingen voor remschijf en remblokken (, remtrommels en remschoenen?) te verwijderen?
    Ik denk zelfs, dat heel veel autobezitters door het noemen van diagnoseapparatuur terugschrikken voor de klus, dit door een garage laten doen. 🙁 Dat betekent dat al door het noemen van het woord diagnoseapparatuur veel klussers bij AUTODOC geen onderdelen bestellen en volgens mij kan dat niet jullie bedoeling zijn. 
    Ik denk trouwens, dat veel autobezitters daar blij van zouden worden!
    Hartelijke groeten,
    Albert Lourens
    P.s.: In de vervangingshandleidingen van remschijven en remblokken voor b.v. de VW TIGUAN I (5N) worden verschillende teksten en foto’s gebruikt. Is het mogelijk om daarvan per stap de duidelijkste tekst en foto te gebruiken?
    Antwoorden

    Aangemaakt op

    20.09.23

    Recentste antwoord

    04.10.23

    Antwoorden

    3

    Weergaven

    141

  • VW 1500,1600 (31) 1.5
    @Anne Smits Sep 21, 2023
    AUTODOC-expert
    Bedankt voor je feedback! We zullen de handleidingen checken en zullen er rekening mee houden bij volgende handleidingen.
    Antwoorden
  • VW TIGUAN (5N_) 1.4 TSI
    @user_1476214 Oct 04, 2023
    Lid
    Heel graag! Dank je wel, Anne. Dat vergemakkelijkt het vervangen!
    Ik heb de indruk dat de handleidingen maar sporadisch worden aangepast. Klopt dat?
    Antwoorden
    • VW 1500,1600 (31) 1.5
      @Anne Smits @user_1476214 Oct 04, 2023
      AUTODOC-expert
      Bedankt voor je reactie! We volgen de beoordelingen en corrigeren informatie als er iets mis is.
      In dit geval wordt de elektrische handrem gebruikt en om de achterste remklauwblokken te scheiden, moet  het remsysteem in de servicemodus gezet worden. Helaas is het onmogelijk om deze manipulatie uit te voeren zonder speciale apparatuur.
      Antwoorden

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen antwoorden

Installeer de AUTODOC CLUB-app

Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.

Autodoc CLUB app qr-code
Scannen

Om de app te downloaden:

Autodoc CLUB App icon