Roest rust niet: roestplekken repareren

Roest rust niet: roestplekken repareren

Roest is een sluipmoordenaar voor je auto. Het verlaagt de wederverkoopwaarde en wanneer je er niets aan doet, komt de rijveiligheid van je auto in het geding en veroordeel je de auto tot een ontijdig einde in de sloperij. Het is essentieel om bij roestvorming op de auto tot handelen over te gaan.Voor wie zich wil wagen aan de behandeling van roest op de auto biedt dit artikel een algemene handleiding.

Voorbereiding en materiaal

Roest verwijderen auto

Roest verwijderen is vooral tijdrovend. Belangrijk is een goede planning. Schaf de juiste materialen aan: schuurpapier, primer (epoxy- en autolakprimer), schildertape en folie, kleefdoek, polijstmiddel en autolak in de juiste kleur: basislak en blanke lak. Je hebt een ruime, verlichte werkplaats nodig. Wil je de klus buitenshuis uitvoeren, kies voor een droge, overtrokken dag. Trek de hele dag uit voor het repareren van roestplekken op de carrosserie.

Werkwijze

Plak het gebied rondom de roestplekken af. Houd een wat groter gebied rondom de reparatieplek aan om de afwerking met lak in een later stadium zo onzichtbaar mogelijk te laten overgaan in het omliggende gebied.

Roest schoonmaken

Ga schilferende roest te lijf met een krabber. Schuur de plekken tot op het naakte metaal met schuurpapier korrel 40. Schuur de directe omgeving van roestplekjes mee, zodat je de randen goed kunt laten vervagen bij afwerking. Behandel daartoe de randen van de roestplekken met schuurpapier korrel 120 en vervolgens korrel 220. Verwijder alle stofdeeltjes met een kleefdoek van het niet-afgeplakte gebied.

Reinig het werkoppervlak met ontvettende reiniger en spoel na met schoon water. Laat het drogen en wis de plek af met een pluisvrije doek.

Auto schilderen

Nu kan de primer worden aangebracht. Doe dit in verschillende lagen. Spuit vervolgens van een iets grotere afstand met de spuitbus om een goede overgang naar het omringende gebied te bewerkstelligen. Zelf-etsende epoxyprimer hecht zich uitstekend aan het naakte metaal. Gebruik dit daarom voor de eerste laag. Breng twee tot drie lagen aan en houd de aanbevolen wachttijden op het etiket aan (meestal 15 minuten). Wacht een vol uur voor het drogen van de epoxy.

Schuur de primer. Begin met natgemaakt schuurpapier van korrel 600 en let op een geleidelijke overgang langs de randen van de behandelde plek. Gebruik schuurpapier met korrel 1000 voor de laatste schuurbeurt van de gehele gerepareerde roestplek en de overgangsgebieden.

Reinig de plek met schoon water en laat deze drogen. Wis de gedroogde primer af met een pluisvrije doek. Breng twee tot drie dikkere lagen autolakprimer aan en houd tussen elke laag de droogtijd aan. Laat de lakprimer drogen totdat het droog aanvoelt – minstens een uur – alvorens te schuren met schuurpapier korrel 320 om druipsporen te verwijderen. Schuur vervolgens de gehele reparatieplek nogmaals af.

Auto schilderen

Nu komt de gekleurde basislak. Houd de spuitbus ongeveer 30 cm van het oppervlak en besproei de reparatieplek. Begin onderaan en breng de kleurlaag met gelijkmatige heen-en-weer-bewegingen aan. Overlap telkens de vorige aangebrachte strook voor ongeveer eenderde. Breng drie lagen aan en wacht telkens 15 minuten. Laat de afgewerkte laag basislak minstens een uur drogen. Schuur deze laag niet, tenzij je druipers hebt gemaakt. Is dit het geval: schuur lichtjes en spuit het nogmaals over.

Breng nu meerdere lagen blanke lak aan en houd de aanbevolen droogtijden tussen lagen aan. Verspreid de blanke lak geleidelijk in het omringende lakwerk voor een zo natuurlijk mogelijke overgang. Pas op: dit is het moeilijkste deel, omdat blanke lak snel uitloopt en dat kan je mooie verfklus bederven. Mocht het toch zijn uitgelopen, laat minstens 48 uur drogen alvorens een herstelpoging te ondernemen met schuurpapier met fijne korrel en polijstmiddel. Vervolgens moet het geschuurde deel nogmaals worden overgespoten.

Laat de blanke laklaag een aantal uren drogen voordat je met de auto gaat rijden en minstens 48 uur alvorens te polijsten. Doe dit handmatig met een oud t-shirt en polijstmiddel. Wacht tenminste 30 dagen met waxen.

Voorkomen is beter dan genezen

Je kunt veel doen om roestvorming te voorkomen. Regelmatig wassen van de auto maakt een groot verschil. Vuil veroorzaakt geen roest, maar beschadigt de beschermende laag waardoor roest vrij spel krijgt. Wanneer de lak begint te schilferen of roestplekjes te vertonen, behandel deze met roeststopper om verspreiding te voorkomen. Was je auto ook in de winter. Strooizout is funest voor de lak en werkt versneld roesten in de hand. Spoel daarom de wagen minstens een keer per week. Geef je auto minstens twee keer per jaar een waxbeurt.